Hur har ni resonerat kring att binda eller inte binda elen inför vintern?

Ta det lugnt och tagga ner. Du vet ingenting om hur jag lever eller hanterar mina utgifter. Jag tror inte heller du läste så noga. Förra året betalade jag el för ungefär 1,5 månad. Resten stod solcellerna för.

Det var din brorsa och hans vanor och som jag tolkar det du skriver band han innan uppgången. Använder man mycket el och har väldigt fasta rutiner kring exakt när man använder den, då blir det dyrt utan att binda och det kräver tur. 600 m2 är ju dessutom galet stort. Det motsvarar fyra vanliga villor.

Vill du ha ett ärligt svar eller inte? Du skriver närmast i affekt och i ofullständiga meningar. Vad är det som upprör dig så?
Sedan håller jag med om att regeringen konstiga bidrag gott kunde gå till vården, men det är många märkliga saker de ger bidrag till så det är en annan fråga. Jag fick totalt 400 av de där bidragen det gångna året.

Så, med det sagt: Tagga ner den koleriska debattstilen och berätta om du verkligen vill veta hur jag tänkt.

…och välkommen till forumet!

10 gillningar

Förstår att många kört rörligt elpris och boränta, vi har ju haft många billiga år där det, iaf när det gäller räntan, bara blivit billigare.

Med det sagt är jag ändå lite förvånad att det inte finns fler som värderar förutsägbarheten (under en viss period) högre.

Valde själv att binda på knappt 70 öre på 3 år inför förra vintern och boränta på dryga procentenheten, också den på 3 år. I bägge fallen resonerade jag att det jag eventuellt skulle kunna spara på rörligt inte var värt risken (med de förutsättningar som rådde då). Om två år när det är dags att välja på nytt återstår att se vad det blir då. :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Det är klokt att titta på lite längre perspektiv än en månad, annars blir man lätt vilseledd. Snittpriset för rörligt pris för SE4 under 2021 var 82 öre, alltså inga astronomiska siffror, men med tanke på att mångas förbrukning är högst på vintern slår det förstås hårt om priset är högst just då. Priset har historiskt sett varit både högt och lågt på vintern i Sverige.

Anledningen till att många kör rörligt är för att det ofta varit billigare i slutändan. Det är inga stora skillnader de flesta åren och det är väl just därför det finns en debatt i frågan - små skillnader som av någon anledning rör upp stora känslor. Jag tycker precis som du att det är bakvänt att gå in med bidrag för att man valt rörligt och misslyckats med sitt bet mot elbolaget.

Lite statistik, om det ändå låter konstigt, finns bland annat här: Välja fast eller rörligt elpris? | Energimarknadsbyrån

Några bilder:

3 gillningar

Hur många kWh förbrukar du per år? Avgör väl om det är värt att bry sig.

Från Svenska Dagbladet 5 aug: ”Det kan bli riktigt dyrt i vinter. Det är viktigt att förstå det innan man står där med räkningen i brevlådan, säger Christian Holtz, elmarknadsanalytiker på energikonsultbolaget Merlin & Metis.

• För dem som bor i villa i Stockholmsområdet kan det röra sig om 50 000 kronor mera än vad de är vana vid för perioden oktober till mars. Om man normalt sett har en räkning på 20 000 kronor kan man stå med en räkning på 70 000 kronor.

Han har räknat på en villa som förbrukar 20 000 kilowattimmar per år, varav 13 000 kilowattimmar oktober till mars, och ett pris som är 3 kronor plus moms dyrare per kilowattimme än vanligt. Stockholm tillhör elprisområde 3. För dem som bor i södra Sverige, i elprisområde 4, runt Malmö, kan det röra sig om ännu lite mera, enligt Christian Holtz.

Priserna sätts till stor del på den europeiska kontinenten, särskilt för elområde 4 och 3. Vad Putin och EU gör med rysk naturgas spelar därför en stor roll. Men vinterpriserna norrut, i elområde 2 runt Sundsvall och elområde 1 runt Luleå, blir betydligt lägre i vinter än i resten av landet, spår Christian Holtz.

Även Niclas Damsgaard, chefsstrateg på det statliga Svenska Kraftnät som är ansvarigt för kraftsystemet i Sverige, ser höga vinterpriser framför sig.

• Om man tittar på marknadspriserna i dagsläget kan man vara säker på att det kommer att vara höga priser i vinter, om det inte händer något väldigt oväntat och drastiskt, säger han”. Lär bli kö till pantbanken :grimacing:

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Installerat batteri för elförbrukningen

Historiskt har rörligt varit billigast, som jag ser det är det bästa argumentet för att binda att du tror att politikerna inte har koll pä energipolitiken samt att ditt elbolag inte har koll på hur dålig koll politikerna har, därav har jag bundit. :face_with_monocle:

1 gillning

Väldigt låga spot priser nu i början av aug, någon som förstår varför? Inte för att man klagar

Här blir jag lite provocerad. Elområde 4 är väl inte “runt Malmö”. Bor i elområde 4, ett par kilometer från Jönköpings län och har aldrig känt att jag bor i Malmötrakten. Har aldrig ens varit i Malmö.

För att återgå till trådfrågan. Bor i villa på 150+ m2, gör av med under 2000kWh/år. Valde fast i 3 år för ett år sedan för under 1kr/kWh eftersom det var utan fasta avgifter.

2 gillningar

Grattis till en jättelåg kostnad för elen!

Under 2000 kr per år för en villa, det är jättebra.

Men vad värmer ni med? Eller saknas det en nolla?

2 gillningar

Men det är det här jag inte förstår - jag har varit i funderingen att binda - men hur jag än läser, så blir ju utfallet av att binda eller inte helt baserat på tur. Dessutom gör jag ju antagandet att om jag binder att jag har en bättre analys till grund för mitt beslut än de som arbetar med det på daglig basis.

Dvs. om jag tittar på att binda nu och binder för 5 SEK i mitt fall och ska tjäna på det jämfört med rörligt, då säger jag att analytikerna har fel om priset om 5 SEK. Eller har jag otur när jag tänker?

Utlandsförbindelserna är maxade, vi exporterar för fullt, men det finns ändå ledig kapacitet i Sveriges “flaskhalsar” så det blir inga flaskhalsavgifter till Svenska kraftnät - dvs vi får samma låga pris i hela Sverige och blir inte “smittade” av grannländernas höga priser.

Jag misstänker att det ändrar sig i veckan då en kärnkraftsreaktor ska tas ner för revision samt att industrierna börjar tuffa igång igen efter semestern, men det återstår att se.

I stort sett ja.

Nej, om du läser min kommentar ovan, som du citerade. Ser du att mitt resonemang bygger på att Politikerna inte vet vad dom gör och att energibolagen således inte kan göra verklighetsförankrade analyser. Jag säger därmed inte att min analys är Analysen med stort A, utan snarare, eran analys är med stor sannolikhet kass.

Eftersom jag (som så många andra i detta forum) har en förkärlek för Excel satte jag mig ned under förra sensommaren och rotade runt lite. Skapade några egna analyser för elpriset, tillgång efterfrågan med mera. Kom fram till att det enda rimliga är att binda elpriset.

Eftersom jag även gillar att ha rätt ringde jag till mitt lokala energibolag för att prata med dom. Lyckades hitta en kille som gillade att snacka om sådana här saker och som var relativt högt upp i kedjan. Jag lade fram mitt case och sa att jag var orolig för elpriset med mera. Han försäkrade mig om att jag inte hade någonting att oroa mig för, om jag hade haft tillgång till samma typ av data som dom själva har hade min kalkyl inte visat på samma resultat med mera. Till följd av detta behöll jag det rörliga priset, 6 veckor senare var priset 2x motsvarande samma period förra året och toppade ut på ~3-4x.

Min kalkyl var alltså bättre, mycket bättre till och med.
Yztla 1
Lokala energibolaget 0

Dock lyckades dom övertala mig att inte binda så jag betalade ju multum, så antar att
Yztla 0
Lokala energibolag 1
Kanske är realiteten.

Kan ju även tillägga att jag tog ett 3 årigt avtal för ca 1 månad sedan nu och sedan dess har det ettåriga avtalet försvunnit helt och hållet. Samt 3 åriga har ökat med ~30%

Det rörliga är fortfarande lägre än min bundna, men det är högre än det var när jag band, ska bli intressant att se hur det ter sig i längden. Hittills verkar det som att det var rätt beslut att binda.

2 gillningar

Ved från egen tomt. Även solfångare på taket från mitten av 90-talet men dom ger i princip bara värme på sommaren när jag skulle vilja få kyla.

Verkligen en typisk villas energilösning, att värma med ved från egen mark…

Om du inte kan gör det bor du inte i villa, du bor i radhus :wink:

2 gillningar

Vi kanske får ta en poll här på forumet hur många villaägare som kan elda med egen ved, men gemene man i villa tror jag inte kan det…

Här där jag bor får man inte ta ner träd i sin trädgård hur som helst inom detaljplanerat område, det ska planeras nya träd om man ta ner ett, minst 10 träd per 1000m2 tomt tror jag att det är osv… Som tur är bor jag utanför detaljplanen… :grin: men, jag tror inte att alla bor som jag, så ha lite perspektiv kan jag tycka…

Vi får elda buskar isfl. Våra två träd kommer vi inge långt på :sweat_smile:

1 gillning

Konstig definition av villa, att man måste ha skog på sin tomt. :eyes: