Hur har ni resonerat kring att binda eller inte binda elen inför vintern?

Hur har ni resonerat kring att binda eller inte binda elen nu i vintern, när världsläget är som det är?
Har ni bundit elen eller kommer ni behålla den rörlig?

Själv bor jag och min sambo en lägenhet på 54 kvm.

Rörligt, villa på ~200 m2, elområde 4, själv med räkningarna men solceller hjälper till. Jag kommer att fortsätta med rörligt för att binda verkar om möjligt ännu mer riskfyllt.

Sedan tror jag det redan finns en tråd om detta.

Aha kanske var lite snabb när jag skrev frågan, ska kolla och ta bort denna om så är fallet.
Tack för svar och påpekande.

PS. verkar inte kunna ta bort tråden :frowning: Så den får väl vara kvar antar jag och så får admin ta bort den om den så önskar.

@Wassa Bor du på 54 kvm så har det nog ingen större betydelse, jag menar du kan inte ha speciellt höga elräkningar ändå, liksom jag.

Vad jag menar är, du riskar inte så mycket så gå med rörligt. Det har väl i stort sett alltid lönat sig på lång sikt om man inte får något superpris om man typ är SSAB

Fast pris på el känns mest aktuellt för de som använder mycket el och vill försäkra sig om kostnaden, typ en stor villa.

2 gillningar

Elområde 3, 92kvm. Kommer inte göra något annorlunda. Har nyligen bytt leverantör, ska avvakta och se hur det påverkar räkningen.

Två barn och en sambo som gillar varmt, ska sägas. Det gör mycket för räkningen.

1 gillning

Sant. Kollat lite på vad det kostar och binda och det skulle mer än dubbla månadskostnaden i dagsläget och det är ju en höjning som är 100 procent säker.
Är nog mest orolig att det ska bli ett prisläge som är något vi aldrig tidigare sett-deluxe. Å andra sidan om så sker kommer nog staten behöva kliva in och subventionera elpriset för annars går typ alla under inklusive industrier etc.

1 gillning

När du binder gör du en bet med elbolaget om vad dom tror att elpriset blir. I snitt kommer du troligtvis inte tjäna på det, men utfallet svänger mycket eftersom situationen är så osäker just nu.

Jag resonerar så här, har du marginaler att ta höga räkningar skulle jag inte binda. Om du ligger på marginalen kan det vara värt tryggheten oavsett om du tjänar på det eller inte.

4 gillningar

Har gott om marginal i min ekonomi, tänker nog mest vad som är “smartast” och mest ekonomiskt. Dock är väl svaret kanske att ingen riktigt vet :frowning:

Se det som att ha pengar på bankkonto att binda och att ha fonder på börsen att ha rörligt. Sedan får man ju fundera över horisont och nattsömn. :smiley:

Jag körde rörligt förra vintern, börspris. December blev extrem med förbrukning på 945€ (bor i villa i euroland). Därtill överföring… 245€ ytterligare. Det sved. :sweat_smile:

Har bytt till ”3-månaders bundet nu”, borde göra risken för extrema toppar lite mindre, men samtidigt mindre risk att betala överpris än med t.ex. 24 månaders bundet. Priset sätts alltså för ett kvartal i taget, i förväg. Borde vara en rimlig kompromiss i mitt/vårt fall. Vi betalar 12,7 c/kWh nu (inkl moms) fram till slutet av september.

1 gillning

Så förminskar du kostnaden på el i vinter | SvD

Att binda elpriset nu för att försöka skydda sig mot en kommande uppgång är däremot sannolikt för sent. En Malmöbo som idag vill teckna ett ettårigt avtal måste till exempel betala runt 380 öre per kWh, enligt sajten Elpriskollen. Vissa avtal ligger på en bra bit över 400 öre.

– Binder man priset nu gör man det på historiskt höga priser. Om du gör det är det för att skapa en trygghet. Jag skulle bara rekommendera att binda om du inte har marginaler att klara ännu högre priser en tid, säger Mats Persson, elhandelschef på elbolaget Fortum.

Han rekommenderar i stället kunderna att fundera på så kallade timprisavtal. Med vanliga rörliga avtal betalar kunden ett snittpris för hela månaden. Med timpriset betalar kunder det faktiska priset timme för timme.

– Då kan du styra din förbrukning till de timmar när priset är som lägst. Det kan göra att du får ner elkostnaden ganska mycket, säger Mats Persson.

3 gillningar

Intressant. Får kolla upp det där med timprisavtal. Gissar det skulle passa oss som oftast kan välja om vi vill förbruka el eller inte (exklusive typ kylskåp).

Jag ska sätta mig och göra lite simuleringar kring faktiska kurvor från förra året för att se hur timpris kan påverka den här vintern. Jag är i teorin okej med att stänga av luftvärmepump och att ge fasen i dusch och matlagning under enstaka toppar, men frågan är hur det ser ut i praktiken.

Låt säga att man bränner 48 kWh i en villa ett kallt dygn. Det är två i timmen. Tre timmar det dygnet har man spikar som kostar fem gånger övriga snittet. Det motsvarar då 15 av de andra timmarna. Då skulle det ju löna sig stort. Men är man okej att säga nej till att tonårssonen morgonduschar? Är man cool med att skjuta på matlagningen två timmar? Till syvende och sist handlar det ju om hur mycket detta påverkar. I en mindre lägenhet där värmen inte är den stora boven är ju totalkostnaden mindre också. Men det får bli en separat tråd med matematik tror jag… :slight_smile:

1 gillning

Matlagningsbiten blir intressant. Om det blir såna där omtalade 40kr and beyond/kWh-toppar kan det ju i extremfall bli billigare med take away-käk än bara elkostnaden för att laga mat hemma.

Ännu en god anledning till att sänka ambitionsnivån och nöja sig med fil och müsli till middag några gånger i månaden.

Jag får ställa det i en hink i kylen. Jag ska kalla den min buffert-hink.

7 gillningar

…eller gör man ett “sabbatskok” på eftermiddagen och käkar när toppen kommer. :slight_smile:

Jag har mejlat mitt bolag (godel) två frågor kring produktion/konsumtion som kopplas till detta. Vi får se vad de svarar. Visst kanske man kan motivera timpris även utan elbil om man gör lite avväganden, men om man är producent vill man såvitt jag kan se inte ha timpris för produktionen, åtminstone inte under det ljusa halvåret.

1 gillning

Jag har följt spotpriset rätt noga denna sommaren och tycker det ser ut som att spotpriset är mycket högre under soltimmarna än på natten. Men det är ju klart förbrukningen med.
Mitt bild är att denna sommaren vill man sälja på spotpris pga volatiliteten, men det har säkert inte sett ut så tidigare år

1 gillning

Hade jag levt själv hade jag definitivt kört timpris och gjort ovan. Men värre med sambo och barn. :sweat_smile:

Jag tror definitivt att det är försent att teckna fastpris nu. Spendera mer tid på att energieffektivisera istället.

2 gillningar

Mycket klok idé. Jag ska vara föräldraledig med timdebitering kommande vinterhalvår, det finns ju faktiskt förutsättningar för sånt.

Men finns det alternativ till spotpris per timme för produktionen? Vi har solceller, trodde inte det var möjligt. Blir det månadsmedelpris i så fall? Det känns spontant som en något sämre deal, nattpriserna kan ju vara så otroligt låga och mitt på dagen är det oftast rätt högt ändå, även om man ofta missar de högsta topparna som solelproducent.

1 gillning

@Ballongpinne Hur många kWh/mån/år gör du av med på 54kvm lgh?

Som jämförelse gör vi av med ca 28000kWh/år ganska jämt fördelat över året. Dvs 2000-2800kWh/månad.

1 gillning

Lite oklart, men jag börjar bli mer och mer övertygad om timpris nu. Sonen börjar gymnasiet, så han morgnar kommer att börja tidigare också. :slight_smile:

1 gillning