Dags att binda el?

Hittade inget aktuellt gällande att binda sitt elavtal.

Det verkar uppenbarligen vara en ansträngd situation med elproduktionen i Sverige, även fast det känns som att det inte görs mycket väsen av det (?).

Den största vindkraftparken i Europa- Markbygden I Piteå kommun har legat stilla och har haft väldigt dålig produktion.

Detta styrks av det extremt vindstilla vädret vi har haft sedan maj 2023.

Rätta mig om jag har fel - men vi är väl till större del beroende av vindkraft för vår el i Sverige? En utbyggnad av kärnkraft verkar inte ligga på kartan inom en snar framtid.

Om man skulle binda sitt el avtal, vilket pris är man villig och vänta in för att slippa de eventuellt katastrofala priserna från 2022?

Eon har ca 120 öre för att binda sig 1-3 år. Är det rimligt? Jag fick en lista från Eon över deras fast pris avtal 2022-2023 och var tvungen att gå bak till februari 2022 för att kunna få ett sånt pris.

1 gillning

Just nu (4 Feb -24) elområde 3:
107,88 öre Fastpris 3 år, Sala-Heby Energi AB

Ca 20 öre mer än när jag band senast för 4 år sedan. Ingen jätteskillnad om man bor i lgh. Desto mer för en villa.

Senaste veckorna har ju priset varit från 8-80 öre typ, skulle vara ganska dumt att binda tänker jag.

Att binda rekommenderar jag verkligen inte, då det blåser extremt mycket och priserna är lägre än på väldigt länge.

Bara ett år egentligen där priserna varit höga som du ser i bilden nedan, och det var bara i 2 månader.

Sverige är ju det landet i EU som exporterar mest el, vi har alltså mest el över efter våra egna behov:

1 gillning

Elproduktion 2022

Vattenkraft 41 %
Kärnkraft 29 %
Vindkraft 19 %
Kraftvärme 10 %
Solkraft 1 %

2 gillningar

Enligt statistik från energimarknadsinspektionen gör det ingen skillnad när på året du sluter avtal om elpris. Däremot om man som jag har obundet just nu är det ju läge att vänta kanske.

Men elpriserna du visar ovan är ju timpriser och inte riktigt representativa för rörliga avtal. För område 3 är det mellan 60-100 öre senaste 3 åren. Just nu kan jag hitta för 108 öre som sagt.
(Inget fossilfritt, men tillåter företag utan “sjysst elhandelsavtal”).

Om jag följer priserna dagligen kan jag nog komma under 100 öre, inte lärt mig hur det ändras över tid än. Vet du någon sida som visa historik / dag så är det välkommet. Gärna några månader tillbaka.

Har ett par år i EL-branschen med mycket diskussioner kring elpriser på lång sikt.
Jag anser att bind bara på 120 öre om det gör att du sover bättre om natten. Företag får teckna PPA på 10 år för 70öre så du får ett rejält påslag och kortare tid. Som jag tolkar elsystemet så behövs massa produktion och utbyggnad men eftersom förbrukningen inte kan släppas på innan det är på plats/gjort så tror jag snarare att utvecklingen kommer bromsas än att vi får elpriser kontinuerligt över 120 öre. Det blir alltså inte riktigt fri prissättning eftersom efterfrågan kan va skyhög och etablering med effektuttag önskad men inte släpps på utan matchande utbud är klart.
Nedåt en krona hade kunnat va mer rimligt att binda. Mer förbrukning och mindre planerbar EL är absolut fog för svängningar. Men kanske inte på 1-3 års sikt utan att Ryssen eller annat stökar till det.
För varje dygn nära 0öre behövs ett dygn nära 240öre för att nå breakeven, den blir tuff iom att när vinden blåser på pressas priset ner rejält.
Dock får framtiden utvisa men jag hade nog inte bundit utan att det var neråt 70 öre.

2 gillningar

Håller med här, var ju typ 8 öre i område 3 igår, hade mått riktigt dåligt om jag hade bundet på 120 öre.

Idag är det runt 30 öre här per kWh.

Ställ dig frågan: “behöver min ekonomi säkerheten/stabiliteten som ett fast elavtal ger?”.

I de fasta avtalen så har producenterna prisat in förväntade elpriser framöver och lagt på vinstmarginal. Det finns en anledning varför de inte gillar att fler börjat ha rörligt. Dels får de lägre vinst, dels är deras kunder mer flexibla och kan lättare byta leverantör.

Klarar din ekonomi upp- och nedgångar i elpriset så har rörligt visat sig vara mest fördelaktigt ekonomiskt för kunden historiskt över tid. Samma sak med boränta.

1 gillning

Å andra sidan känns rätt bra om priset är 250 öre när det är -20 och huset drar 180kwh per dygn…

Har bundet nu på 32 öre, men blir 93 öre vid månadsskiftet

Förra avtalet sparade jag säkert 20k på att ha det bundet, det nya blir troligen lite dyrare än timpris/rörligt, men betalar lite extra för att ha förutsägbara kostnader och inte behöva anpassa förbrukning efter timpriset.

Ja du gör ju som du vill, men precis som med bolån så förlorar du alltid på att binda, över tid. Men ifall det känns bättre med bundet ska du såklart köra det fast att det historiskt alltid varit dyrare över långa tidsperioder, både med bolån och med el.

1 gillning

Om huset inte är ett slott är det hög tid att energieffektivisera det om det drar så mycket :slight_smile:

Hur många dagar per år är det så kallt i SE3/SE4?

Jag band priset i September 2023 och fick då för ett år 88+ moms => 110 öre/kwh hos EON.
Det är jag nöjd nog med.
Det gör att mina elräkningar i vinter håller sig runt MAX 4000/månad efter att vi dessutom fått ner förbrukningen till ca 12000 kWh på helåret.
Jag fattar att rörligt troligen är i längden billigast men jag ville verkligen ha ett rimligt tak på räkningarna.

Mycket pga den traumatiska upplevelsen när jag kollade fast pris 3 år jag brukar välja inför förnyelse och insåg att offerten i september 2022 för 3 år låg på 500 öre/kwh… Det var 12 ggr högre än det jag betalat 2020 till 2022. Apokalyptisk undergångskänsla.. Litar inte heller på att man lyckas hålla Kärnkraften igång stabilt heller. Dom som äger kärnkraftverken tjänar pengar rimligen på att klanta sig så priserna stiger.

Fram tills för cirka 2 veckor sen så har vi haft långa perioder där vinden varit extremt stilla, mer än vanligt. När är det i så fall läge att binda elen, är det inte när vädret gynnar elproduktionen och pressar ner priset?

Fråga dig själv: är det sannolikt att säljaren som vill sälja dig en produkt är sugen på att ta en förlust? Resonemanget är detsamma med räntor; men det här med att det blåser i korta perioder kommer inte påverka terminspriserna. Men är man ok med att betala en premie för att kunna sova gott om natten så är det väl bara att binda allt man har.

1 gillning

Det är väl det man försöker undvika, de för höga priserna. 120 öre är väl inte det bästa priset för ett fast avtal, men samtidigt så skulle det vara jobbigt med 3 gånger så stor räkning i vinter.

Jag förbrukade exempelvis 1900 kWh i december. Rörliga priset landade ändå på ca 120 öre och ca 4000 kr. Det blir väl inte mycket mindre än 120 öre på det rörliga priset i vintermånaderna? Och det är väl vintermånadernas rörliga pris som man förhåller sig till när man överväger att binda? Dvs. att om man bundit på 120 öre så gör det inte så mycket för sommar räkningen för att det är så låg förbrukning ändå, eller tänker jag fel?

Jaha så att det blåser mindre påverkar endast timpriserna och inte de bundna avtalspriserna?

Bolagen ska generellt ligga före konsumenten i sin prognos och tjänar på så sätt i deras prissättning.

Har haft flyt att binda hösten 2021 på 66 öre. Har ett nyare hus med förbrukning på runt 8000 kWh/år. Kommer sannolikt binda igen när det är dags till hösten iår.

Visst sammanfaller väl ofta hög efterfrågan med låg produktion de där kalla/vindstilla dagarna? Vi hade uppåt 80 kWh/dag i förbrukning då, medan det med några plusgrader ligger runt 30 kWh/dag. Känns skönt att inte behöva betala multum när elen är som dyrast. Men visst, antalet dagar på ett år med -5 till -15 grader i Göteborgsområdet räknar man antagligen på ett par händer. :slight_smile:

Och hur mycket gick du back innan dess på att ha bundet?

Det är lite som med fonder, man måste titta över riktigt långa perioder. Nåt år hit eller dit är för lite.

1 gillning

Jo, det brukar heta så, men varje gång jag kört rörligt på bolån har jag förlorat på det, så det undviker jag. Sitter med 3% högre på ena bolånet än om jag bundet för att jag tvekade och gick på att det är billigare över tid…

Man måste också se hur förbrukning är fördelad över året. Kan skilja ganska mycket imellan de officiella snittoriserna och vad man själv får betala (för att man har hög förbrukning när det är dyrt och låg när det är billigt)

Försäkringar är ju samma sak, över tid är det mer ekonomiskt att inte ha några för de allra flesta

Inte speciellt mycket. Jag kollade bakåt då och då och antingen lite back, eller så sparade jag pengar på det, om än inte lika mycket som senaste tiden.