Dags att binda el?

Inte så lätt på gamla hus ifrån 1800-talet…

Som någon annan så är det ju inte säkert att alla fall är lika.

Bor man i lägenhet med fjärrvärme så har man troligtvis samma förbrukning alla månader oavsett kostnader.

Har man eluppvärmt i villa så har du antagligen som högst förbrukning när priset är som högst.

Jag råkar ha en uppvärmd pool så min högsta förbrukning sker sommartid, när priset är som lägst. Barnen har det som varmast i poolen när det är negativa elpriser. :slight_smile:

Det jag menar är att man inte bara kan ta årsförbrukning multiplicerat med snittpris. Man behöver se på förbrukningen för varje period som elpriset varierar, vilket kan vara relativt komplext om man överväger timpris.

1 gillning

ett vanligt fel i resonamanget är att jämföra dagar med låga och höga priser utan ta hänsyn till utetemperatur. Tyvärr är vi ju så väderberoende nu att du ser se höga priserna över 1 krona dagar då det är extremt kallt och särskilt villaägare har de största behoven. Sen när det blir mildväder och blåsigt sjunker priset extremt jämfört med hur det sett ut tidigare, bara jämfört med några år sedan.

Jag ser också att premien för att binda är relativt hög just nu men om man tar hänsyn till att 75% av årets totalförbrukning sker nov-feb och inom den perioden kanske dubbelt så hög förbrukning när det är -20 mot runt 0 så blir kalkylen en helt annan, beroende på hus och var du bor. Det är skillnaden mot att jämföra med bunden ränta där det enbart i slutändan är skillnaden mot rörlig ränta som avgör oberoende av hur du bor. Alla måste räkna utifrån sina förutsättningar. Jag bor i SE2 och började med timpris 2021. Det insåg jag snabbt var det sämsta tänkbara här för uppvärmningen går inte att planera. När det är -20 och kallare behöver den gå på max hela tiden. Valde därför bundet 33 öre vilket varit extremt lönsamt trots att rörliga priset här ofta är 0-20 öre april-sep och timpriser allt oftare negativa vissa delar av dygnet. Det är inte samma sak som med räntor detta eftersom alla får samma avtal men har olika säsongsbehov beroende på uppvärmningasystem osv. om jag hade pellets skulle jag t.ex inte binda, kanske inte heller söderut i sverige med luftvärmepump. Men här måste de flesta värmepumpar komplettera med elpatron många vinterdagar. När mitt bundna går ut 2024-december är det dock inte säkert hur jag kommer agera. Funderingar:

• bundet vs rörligt, även om bundet ser ut ligga högre i pris gör min förbrukningskurva att det blir en “gratis” försäkring om priserna är som 2023. (alltså trots att rörliga månadspriset är lägre 8 månader om året)
  • Gå över till rörligt eller till och med timpris och installera en ordentlig kamin för att elda då det lönar sig och stänga av värmepumpen när det är under -15 typ.

Någon som har optimala lösningen att optimera för vår nuvarande och framtida väderberoende elproduktion?

1 gillning

Binda gör ju de som har det ekonomiskt svårt för att inte riskera att hamna i en situation där man inte kan betala räkningarna.

Att binda är ju en dyr försäkring mot höga priser, som du alltid förlorar på i längden.

Så du ska inte tajma marknaden tycker jag, bind om du har ekonomiska problem och/eller vill ha förutsägbarhet till ett högre pris. Ha rörligt om du har buffert och stora belopp på Avanza t.ex. då det alltid är billigare i längden.

Ett rörligt bolån kommer alltid vara billigare än bundet över tid, alltså 10-20 år. Du kommer absolut tjäna på att ha rörligt de kommande decennierna, bara löjligt att tro något annat.

det där var ju ett ganska puckat påstående. Särskilt på en sida som handlar om privatekonomi. Jag har inga ekonomiska svårigheter men gillar att hela tiden förbättra min ekonomiska situation. Därför band jag hösten 2021 när jag insåg hur elmarknaden förändrats i och med att elproduktion som inte varit väderberoende ersatts av väderberoende produktion. Hade jag kunnat binda på 20 år hade jag gjort det. Jag låg då före marknaden i denna insikt och fick binda 3 år på 30 öre. Idag och i framtiden kommer det finnas möjligheter att vinna eller förlora på att binda, ta månadsrörligt eller timprisr beroende på hur ditt boende ser ut och elförbrukning ser ut över året.

Håller helt enkelt inte med. Att binda är, över lång tid, något man alltid förlorar på, det är en försäkring du betalar för. Det är objektivt sant och går helt enkelt inte att säga emot, gäller både el och bolån. Pratar då 10-20-årsperioder och inte anekdoter som 2022 t.ex.

Du får jättegärna motbevisa mig genom att visa vilken 20-årsperiod som det lönet sig att ha bundet, lycka till :slight_smile: Du kan till och med försöka hitta en 10-årsperiod, kommer vara helt omöjligt, då det alltid är billigare med rörligt under längre perioder.

Den där sanningen tycker jag man ska vara försiktig med.
Jag band räntan på 3 år eftersom jag bedömde att räntan kan inte bli så mycket lägre än de 1,38% jag fick då. Det förlorade jag ca 0,2% på över de åren. Jag band sen räntan igen på 4 år till 1,39%.
Jag förlorade då ~0,2% igen det första året men nu sparar jag sådär 3%.
Om jag blint binder igen när mina fyra år är slut så kommer säkerligen påståendet stämma över tidsperioden du säger, men är räntan då hög så kommer jag ju välja rörligt tills ny information kommer.

Jag inser att det är en stor del tur i mitt fall, men tycker ändå resonemanget är sunt så man tar ett informerat beslut och är beredd att växla mellan rörligt och bundet.

Tyvärr tänkte jag inte likadant med elpriset när man kunde binda på rekordlåga nivåer.

Du kan inte jämföra räntebetalning på lån med bundet elpris. Du missar att vi har olika förutsättningar när det kommer till uppvärmning, förbrukning osv något du helt bortser från. Om vi alla bodde exakt likadant och hade exakt likadan uppvärmning, samma konsumtionskurva - då skulle elpriset bundet vs rörligt enbart innehålla försäkringskomponenten du läst om men inte riktigt har förstånd att applicera på elmarknaden.

Håller helt enkelt inte med, men ger mig nu då. Över en period på 20 år är det alltid billigast att ha rörligt, både el och bolån, oberoende av förutsättningar. Men gör som ni själva vill och som ni känner känns bäst!

Blir jättegärna motbevisad såklart från någon trovärdig källa som säger att det billigaste har varit att ha bundet elpris/bolån senaste 20 åren, lycka till! :wink:

De personliga påhoppen kommenterar jag inte utan fnissar mest åt.

Men det är ju inte oberoende av förutsättningar om du bortser från möjlighet att blanda rörligt och bundet under perioden. Framför allt på elpriset gäller det inte på individnivå eftersom det skiljer så oerhört mycket på fördelning av förbrukningen under året. Snittpris på ett år är ju helt meningslös siffra om man har 80% av sitt inköp under vintern.

Som de flesta är överens om är ju vintermånadernas förbrukning/pris som blir relevant.

Nu kanske jag överdriver men jag tänker såhär lite förenklat och rätta mig gärna.

Jag binder på 120 öre. Större delen av året snittar 60 öre rörligt och jag gör en förlust, dock kanske inte så mycket med tanke på att förbrukningen är så låg.

Sen kommer vintermånaderna, det räcker ju med en månad där man förbrukar väldigt mycket mer än varmare månader och rörliga är låt säga 240 öre. Då har jag totalt sett över året kanske tillochmed gjort en vinst.

Alltså när man binder sitt elavtal så är elbolaget ganska säkra på att de kommer göra vinst på kunden. Sannolikheten att man som privatperson gör en bättre bedömning än elbolaget är låg, över lång tid.

Sannolikheten är låg att du gör vinst ifall du binder, då elbolaget bara låter dig binda om de är hyfsat säkra på att de kommer göra en större vinst på dig.

I förrgår var det runt 10 öre/kWh och idag är det runt 40 öre i område 3. Ska du betala 4-12 gånger mer då med bundet? För att det kanske kostar 200 öre någon dag nästa december? Tror absolut inte du gör vinst på det, men man får ju gissa själv.

Låter i tråden som många har PTSD från vintern 2022 och har förståelse för det, men sannolikheten att det händer igen är mycket låg. Kolla gammal statistik på elmarknaden, vintern 2022 sticker ju verkligen ut där.
Historik över elpriserna på elbörsen - Vattenfall

Jag tror ingen här säger emot att det generellt är korrekt.
Men det betyder inte att det garanterat är sant på individnivå.

Om vi tar elpriset, elbolagen räknar sannolikt med en genomsnittsfördelning av förbrukning mellan sommar och vinter när de beräknar sina bundna priser. Om du har en förbrukning som kraftigt skiljer från det så vet du redan där något som elbolaget inte vet.
Min egen förbrukning är väldigt jämnt fördelad över året, det minskar värdet av ett bundet avtal för mig.
Januari som var extremt kallt i år hamnade ca 80% högre än juli., annars det snarare runt 50% För någon med andra förutsättningar kanske det är 500% högre istället, eller ännu mer.

I det här fallet är det lite farligt att titta på historiken utan att tänka på att förutsättningarna till viss del har ändrats. Gemensamt för 2022 och 2023 i din graf är att vintermånaderna har högre priser än övriga året. Exakt vilka månader skiljer sig lite dock.

Intressant diskussion! Några tankar.
En ganska stor portion tur i tajmingen att hösten 2021 binda elpriset pga väderberoende EL-produktion när Putin gick in i Ukraina februari 2022. Rensar man bort den händelsen så kanske priserna är 70% lägre än de blev den vintern pga gaspriserna som stack. Men det är ju en del i att binda att man blir skyddad även från sådana extraordinära händelser.
Om storföretagen köper EL för 70öre är det den nivå man förväntar sig eller strax under för det rörliga elpriset. Med andra ord så gör företagen fin vinst om de binder inköpt EL för 70 o säljer för 120 öre.
Håller med att man får kolla sina egna förutsättningar. Idag har många EL-bilar som även sommartid står o drar flertalet kWh. Om man orkar hålla lite koll eller sätter upp system för att förbruka mer när priserna är som lägst, vanligen nattetid kan timpris vara aktuellt. Bortsett från -20graders dagarna så kan man prioritera bil-laddning, värmepump, disk, tvätt o torktumling nattetid. Säg att ett dygns snitt på 75öre kan tas ner till exempelvis genom timpris 55öre och därmed ytterligare öka avståndet till ett bundet på 120 öre. Bara en infallsvinkel, ni gör som ni vill och som det passar er förbrukning såklart.

2 gillningar

Sveriges elproduktion är ca 45% vattenkraft, ca 45% kärnkraft och ca 10 % vindkraft och kraftvärme (el från fjärrvärmeverk). Alltså sett till ett helt år, inte i varje enskild stund.

Edit: @epostaren Nu såg jag ditt inlägg också. Jag tog generella siffror med några år på nacken, du hade färskare men från ett år med rätt lite kärnkraft, men vi har samma huvudpoäng iallafall :blush:

Ang din generella fråga om att binda: Du ger inte så mycket info om din situation. Som flera i tråden nämner så beror förutsättningarna rätt mycket på om du har en villa som du värmer med el (inkl ev värmepump) eller om du bor i lägenhet med fjärrvärme och bara använder hushållsel till vitvaror etc.

Med hög användning vintertid skulle jag personligen binda för att slippa oroa mig, men jag är ganska trygghetsbenägen. Nu bor jag i liten lägenhet och har rörligt…

Gör en kalkyl på det :). Brukar gå lätt att få fram ens förbrukning månad för månad från elhandel eller nätbolag och historiska elpriser finns på många sidor.

Det bundna priset är ännu lättare då det är förbrukningen*(nätavgift+skatt+bundet pris inkl avgifter och moms).

Lättare att se styrkor och svagheter i ett beslut när man har lite siffror på det.