Ett provprat. Med tanke på min egen oro förra hösten för elpriserna vid denna tiden så är jag lite fascinerad hur det hela är en icke-fråga idag när genomsnittspriserna har fallit med 90%. Det som jag framförallt tänker på är hur många av oss som tänkte “jag borde ha bundit” och vi (eller jag) övervägde det då. Men till slut bestämde jag mig för att inte göra det. Tack och lov så här i efterhand.
Men det kastar också ljus på frågan. Om man nu tyckte att det var så jobbigt förra året, borde man inte då binda nu när läget är betydligt bättre? Det vill säga att göra det där smarta som man tyckte att andra hade gjort?
Jag tror att många just nu känner att det känns “onödigt” och så är man tillbaka på samma ställe där man började. Svårt att onekligen inte dra paralleller till räntan med samma mekanik.
Grundproblemet är sannolikt att vi har en större grupp som bor i ägt boende som inte borde göra det.
I hyresrätt har man oftast fjärrvärme eller i varje fall en ordning där hyresvärden tar ”smällen” och fördelar enstaka dyra perioder över en längre tid. Stora kostnadschocker drabbas man inte av då som regel.
Under perioden med onormalt låga räntor har många hushåll vant sig vid detta och därigenom byggt upp en olämpligt stor känslighet för kostnadsökningar.
Kanske vore det här ett möjligt avsnitt att göra? Jag tänker då på något med inriktningen ”Kan jag bo kvar som pensionär?”. Där kunde några typhushåll tas upp, baserade på faktiska förhållanden. Jag tänker typ landsbygdsbon Lena, småstadsbon Smilla och storstadsbon Sture.
Att använda namn med ovanstående format var något jag hittade på när jag skrev en uppsats på universitetet. Där hade jag fler ”egenskaper” inbakade i namnen. Alla intervjupersoner fick påhittade namn baserat på kategori, så att säga. Det gjorde det lätt att bygga upp en prydlig text och prata om de olika personernas förhållanden.
Jag tycker också det är fascinerande hur något som var så högt på agendan för bara ett år sedan nu helt försvunnit.
Tror det har att göra med vår oförmåga att hantera risk, jag ser det i många sammanhang. Antingen är det bra och då finns inte problemet på världskartan, eller så slår risken in och då är det för jäkligt och man borde ha gjort si eller så.
Men att ta höjd i förväg, det är inte alla som klarar av (eller vill eller bryr sig om)
Vet inte vad det beror på, kanske är vi programmerade att inte ta ut precis alla sorger och bedrövelser i förskott, det skulle försvåra vår överlevnad. Här är vi såklart väldigt olika.
Facinerande också att så många som i fjol hade det jättejobbigt/ojade sig för rörligt elpris inte tar försäkringen i vinter =binder elpriset på en ekonomiskt hanterbar nivå.
En kall vinter i Europa och lite knas på några kärnkraftverk så är det antagligen kris igen månadsvis ganska snabbt.
Är det någon slags FOMO att missa ett eventuellt/troligt lägre rörligt pris?
Tror du har rätt på gruppnivå, men jag tror också att den korrekta analysen är att det som hände förra året överrumplade alla, inklusive elhandlarna.
Denna gång är de medvetna och ovilliga att ta några större risker, d.v.s. fastpriserna de erbjuder nu inkluderar riskmarginal. Ja, det kan fortfarande gå åt skogen, men alla erfarna elhandlare bedömer risken som liten och vågar sig på att erbjuda de priser de nu erbjuder. Så jag tror vi är tillbaka på en nivå där binda elpriset bör jämföras med att binda räntan. Ja, man kan ha tur att tajma marknaden, men sett över tid sannolikt inte.
Om du har som grundidé att det inte är långsiktigt (för din ekonomi riskjusterat) optimalt att binda, och du trots en tuff situation valde att hålla fast vid detta, så är det väl att se som positivt. Du klarade stresstestet.
När kursen är låg eller har dippat så vill man inte köpa för den har ju gått dåligt.
Bör kursen är hög eller stigit så vill man inte sälja för den har ju gått så bra.
Även om det omvända är mer logiskt, och samma sak med att binda elpriset. Förmodligen fler som band dyrt i vintras än som kommer att binda billigt nu i sommar.
Man kan inte vara efterklok med facit i hand och tillämpa det pålitligt på framtiden. I snitt är bundet elpris att binda sig till förlust. Kan man binda nära noll så att uppsidan är väldigt liten så visst. I regel är det smartare att inventera vart elförbrukningen tar vägen och om där finns något smart att åtgärda där. En stor del av elkostnad är fortfarande överföringsavgift och energiskatt, oftast mer per kwh än elmarknadens pris.
Elpriserna på börsen handlar för ca 67 öre i vinter.
Förra vintern låg det på 5kr /kwh.
Såg fast pris nu för 1,15 kr. Är nog rätt val för oss som lät det ligga kvar på timme eller rörligt.
Lagren på gas och vatten är fyllda nu.
Tror inte på extrema priser.
Borde inte saker gå ner i pris nu när elen är biligare?
Bagerier etc?
Den enda anledningen att binda är om man misstänker att elpriserna kommer öka mer än vad marknaden bedömer att elpriserna kommer att öka. Sannolikheten att pricka rätt är ganska liten då man även betalar en riskmarginal för bundet pris. Så marknadens felprissättning måste vara stor för att du ska landa på plus.
Nja, man köper generellt inte försäkringar för att gå plus, utan för att ta lägre risk. Om man vet att ens ekonomi inte klarar extrema elpriser i vinter borde man binda priset, även om man vet att man antagligen inte går plus i genomsnitt. Bättre att förlora lite pengar än att behöva flytta om det skiter sig.
Risken är uppenbar för en dubbel pungspark. Först priserna i vintras och sen binda sig för högt denna vinter. Men har man små marginaler så är det skönt att veta vad priset är, det slitna talesättet ”det är dyrt att vara fattig” håller fortfarande.
Ja, det vore det logiska. “Det var jätteobehagligt att betala så mycket och inte veta hur illa det skulle bli. Bäst jag binder så slipper jag det obehaget…”
Men nej.
Finns det en psykologisk mekanism som trollar bort obehag som inte finns just nu?
Kanske hade det inte blivit några andrabarn om kvinnor mindes sin förlossning alltför väl?
Hmm. Har nyligen sett priset hoppa mellan noll och 270 öre + moms samma dag.
Jag tecknade nyligen fast pris på 1 år ca 1,10 inkl moms. Kommer troligen inte att löna sig och jag betalar då kanske en ca 500 kr per månad premie för att slippa risk för jättehöga priser…
(Jag har en bekant som betalade 16.000Sek för bara december 2022. )
Och jag slipper sitta och kolla på priserna varje dag som jag gjort i år.
Det är ett osunt sakernas tillstånd att om en större aktör “råkar” producera lite i underkant kan det kanske dubbla priset på marknaden. Osunt då med stora producenter/aktörer som har stor andel och får olämpliga drivkrafter.
Om nu operatörer och tillverkare av svenska kärnkraftverk inte kan tillse att man har vatten i systemet innan man slår på värmen och får stopp i månader kan nog vad som helst hända även framgent med vad som helst i våra gamla verk.
Finns nog mycket som kan gå fel.
Man får väl gissa att dom satt dit nån varning nu och skickar någon att kolla fysiskt (hoppas jag) att vatten finns .
Tänk också på att Finland har haft svårt att få igång sitt senaste. Tog mer än 10 år extra. Kan stanna det också.
Jag kommer även ihåg Vinter 1987 då det var vääldigt kallt väldigt länge. -30 som värst och -20 under flertal veckor och vindstilla var det säkert också. Elmätaren gick väldigt fort…
Better safe than sorry.
OM man kan ta en fet smäll ekonomiskt i ett eller två år lönar sig säkert rörligt pris som det alltid gjort över tid. Bolagen lägger på en marginal som inte kommer ge dem förluster i längden.
Ser nu priser på runt 135 öre/kWh i Exportelpriszon 4 bundet för 1 års bundet avtal.
Andra extremen är runt 150 öre/kWh på 3 år eller mer.
De stora tar 10-20 öre/kWh mer.
Tittar jag tillbaka för 2023 och EXKLUDERAR januarifakturan som var stor pga elpriserna i december landar jag runt 1,5 kr/kWh i snitt, och ser väl inte någon större skillnad.
Mao är det bara sådana händelser som genererade pristopparna i vintras som kan påverka kalkylen nämnvärt (jag har en elförbrukning på ca 10500kWh så någon krona hit eller dit är mest sura pengar)
Jag kommer inte binda, jag band inte heller 2021 då vi hade en elförbrukning på 14500 kWh och ett elpris på runt 80 öre/kWh och kunde binda lågt.
Jag håller med om riskerna för produktionsstörningar att det finns incitament att minska volymerna. Ringhalsstoppet kostade dock hela vinsten. Det var så pass dyrt.