Jag tänker mest att ingen säsong kommer att slå 22-23 när det gäller återbetalningstider för solceller. ![]()
Men ja, generellt borde nog fler binda och färre äga (primärt eluppvärmda) hus, för då hade vi sluppit krigsrubrikerna om elpriser.
Jag tänker mest att ingen säsong kommer att slå 22-23 när det gäller återbetalningstider för solceller. ![]()
Men ja, generellt borde nog fler binda och färre äga (primärt eluppvärmda) hus, för då hade vi sluppit krigsrubrikerna om elpriser.
Jag har inte äns tänkt på att binda då jag får max 6 månader bindningstid här
Jag är på väg att sätta upp ett till mini-vindkraftsverk och kommer kanske utöka batteriet innan vintern men får se.
Vi binder varje år i augusti. Det är tryggt och bekvämt och vi betalar ju inte mer än planerat bara för att elen nu är billig.
När elen var dyr var det värt varenda krona att inte behöva fundera eller irritera sig på att inte ha bundit.
Ekonomiskt korrekt? Nej, troligtvis inte.
(Om vi skulle ändra oss är det bara att avsluta i ena namnet och ta över i det andra.)
Avsluta i ena namnet och ta över i andra?
Haha men jösses! Gick bara in några gånger under hösten då och kikade. Det var iofs SE3, det där måste vara SE4? ![]()
Stämmer. Hade varit intressant att veta hur dyrt någon kund faktiskt band priset, gissar att ingen band till det mest extrema
De flesta elbolag avrådde kunder från att binda då. Även då de försökte teckna.
Det kom hem bekräftelsebrev och allt möjligt. De ringde upp och erbjöd sig riva avtalen utan kostnad.
Allt för att inte få bad will.
Hur gör du själv
?
Vi körde förvaltat avtal förra året (nu i efterhand hade rörligt varit betydligt billigare) och med gammal halvkass bergvärmepump. I år kör vi timpris med ny pump, räknar med att vi kommer ner från 20700 kWh på helåret till 12-13000 kWh.
Har 3 abonnemang på olika fastigheter. Ca 30000kWh sammanlagt. Låste okt-mar på 129öre/kWh. Så blir det lugn och ro i vinter oavsett vad som händer.
Kraftringen skriver så här:
”Hur högt blir priset per kWh för december månad?
Det rörliga elpriset för december är nu klart och landar på 381,75 öre/kWh för elområde 4.”
Är detta något slags minimumpris som kan bli högre om något i omvärlden händer, eller hur fungerar det med elhandeln?
Låter som du läst något från januari 23 om vad rörliga priset blev i december 22?
Ja, så måste det vara! Förvirrande att de inte uppdaterat sin FAQ.
En person står på elavtalen. De kan sägas upp för att istället den andra personen ska stå på avtalen.
(Så om vi har bundet nu och skulle ändra oss kan vi byta person och istället välja rörligt.)
Bortsett från klantigheten i utformningen och implementationen av elbidraget så blev det ju inget jätteproblem dock, bidragen gjorde att kostnaden inte blev så farliga.
Jag tror att de flesta - förmodligen korrekt - räknar med att det blir bidrag i år igen om priserna flyger upp igen dessutom.
Så jag tycker folk hanterar risk på ett rätt rimligt sätt… det ÄR låg risk att det blir både mycket höga elpriser OCH att det då inte blir några elbidrag. Finns liksom ingen stark anledning för något parti att säga nej till fler bidrag. Samtidigt så är jag övertygad om att andelen människor som lagt undan 10 tkr extra för att kunna hantera potentiell dyr el i vinter är avsevärt mycket högre än för säg 2 år sedan, inte sant?
Jaha okej, jag trodde intr att man kunde bryta ett bundet elavtal annat än genom att flytta.
Det finns inga pengar kvar att dela ut som elstöd eftersom det inte kommit in lika mycket i kapacitetsavgifter.
Man kan också binda för att försäkra sig om att inte få en för hög elräkning.
Precis som att de flesta som har bilförsäkring inte planerar att krocka utan vill försäkra sig om att inte få en kostnad de inte kan hantera.
Kanske jag var dum men bundit i ett år . Bor i hyres men ville ej chansa . Får se hur det blir detta år gjort är gjort.
Ja, helt klart en bra poäng
//K