Binda elpris i 6 månader

Är det en katastrofdålig ide?

Tyskarna kommer behålla lite av kärnkraften fram till våren, vet inte om det kan påverka priserna positivt?

Just nu låter det nog lite dyrt med tanke på priserna man sett i en annan tråd här på forumet men det är som börsen, man vet aldrig vad som händer i framtiden och vad som är rätt

1 gillning

Skriv gärna något om din tankeprocess och vad du vill uppnå? Svaret kan vara både ja och nej. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Har du elbil och kör mycket skulle det absolut kunna vara en bra gardering. Men om du har möjlighet att minska konsumptionen skulle jag snarare satsa på det.

Det var inte så mycket min tankeprocess utan min frus :sweat_smile: Hon ville binda elpriset 2020 men jag sa att man inte gör det (även om vi bundit våra räntor) så nu är tonen “I told you so” vilket hon såklart har rätt i. Elpriserna skulle behöva bli ca 4-5 ggr så höga som förra vintern för att detta pris ska löna sig.

Vi har bergvärme men jag har fått tag i 4-5m3 ved som jag tänkte stödelda i keddyn med. Ingen elbil och en dum värmepump från 2004 gör att timpris förmodligen inte lönar sig för mig. Min magkänsla säger mig att elpriset kommer ligga över 7kr/kWh någon månad eller två men inte mer än så. Vi har ca 60k i buffert. För- och nackdelen med att binda är att vår buffert förmodligen skulle gå åt. Vi kan vara säkra på att vi klarar vintern men sen får vi plocka fonder om något oförutsett händer.

Jag kastas mellan att det hela situationen överdrivs med panik lite som corona gjorde ibland och att det kanske blir mycket värre än jag trodde.

Vad skulle er förväntade kostnad bli med priset för halvåret?

Kommer nattsömnen förbättras motsvarande det?

Lite skämtsamt skrivet men så tror jag att jag hade resonerat kring det. Lycka till hursomhelst.

Nya siffrorna: Så dyr blir elräkningen i vinter

Om du kan förutse att det kommer att bli värre än så här bättre än analytikerna på bolagen, så kan det här vara en bra idé.

Jag tror inte att det blir värre än vad analytikerna säger. Min fru är något mer känslostyrd medan jag spenderar mycket tid på att läsa in mig på ämnet. Det bottnar i en oro och maktlöshet. Jag har tagit åtgärderna som jag tror krävs för att klara vintern (fönsterbyte, vedeldning, sänka temp, kortare duschar) och bundna elpriser är inte en av dem.

Tack för länken! Enligt den blir det ca 3ggr dyrare i vinter än förra året och då är rörligt billigare. Bundet blir billigare först när det är 4-5 ggr dyrare i det här fallet.

Själv hade jag lyssnat på frugan för att slippa gnäll hemma. Sedan får det f.n kosta vad det kostar . Oftast är det svårt räkna ut allt i kalkyl. Lyssna på mig gör henne nöjd för att slippa huvudvärkt. Det är värt mer än alla pengar i världen :joy::person_tipping_hand::wink::face_with_hand_over_mouth::+1: . Lycka till @SebWik :ok_hand: . Jätte bra om du kan övertala henne i lugn och ro välja rörligt, annars kvittar det :wink:

1 gillning

Ptja, hon hade ju rätt sist gång :nerd_face:

3 gillningar

Min värmepump är från 2006 och kan göras smart. Vilken modell har din värmepump?

Fasta elpriser är en försäkring mot höga kostnader. Hur riskaffina är ni två? Vilka andra försäkringar har du och varför? Kan du betala det om det är 4-5 gånger så dyrt? Det kan hjälpa till att göra detta val.

Ja och det påminner hon mig om titt som tätt!