Vad gör du för att minska elräkningen

Antar att det finns flera här som aktivt arbetar med att minska sina framtida elräkningar på något sätt just nu. Själv håller jag på och höjer golvet på vinden så att jag kan spruta in cellulosa och öka på isoleringen på befintligt sågspån. Vad gör Ni andra för att minska elräkningen?

Tina fryst mat i kylen istället för i micron, använder uterummet som kylrum. Sen finns det nog inte så mycket mer…värmer både hus och vatten med ved så använder inte så mycket el.

Försöker undvika att dammsuga och göra långkok på spisen, där dras ju en del el. :stuck_out_tongue:

Installerat solceller.

Slagit på funktionen för prisoptimering på frånluftsvärmepumpen.

Tänder en brasa när jag stiger upp tidigt på morgonen om det är kallt och elpriset högt. Några vedklabbar och så håller sig huset varmt halva dagen.

Laddar elbilen när timpriset är lågt, vanligen sena kvällar och nätter.

Jag är alltid både pris- och miljömedveten, men jag har stängt rum som inte används dagligen och håller igen på uppvärmningen med sisådär en grad till. Är jag borta ett par dagar är det lägsta läget som gäller på luftvärmepumparna (max +17, men beroende av utetemperaturen).

Låste elpriset på 50 öre.

2 gillningar

Hur länge då?

Betalar i Tyskland 39 eurocent kWh + 14€ per mån nätavgift (priser ink skatter och moms).
Låser på ett år varje år då jag byter leverantör då man får 60-100€ välkommst bonus :slight_smile:
Tycker ni gnäller lite väl mycket på elen i Sverige :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Jag med på 50 öre till 19 juni 2024…

2 gillningar

Vilken vinnare!

(Hoppas du valt ett bolag som har finanserna i ordning)

Vattenfall…

De överlever nog.

Helt makalöst du lyckades med det. Förmodar du inte var kund innan eller har nån kompis på insidan.

Jag försöker inte minska elräkningen. Eftersom jag inte har timdebitering så är ju mitt elpris någon form av volymvägt genomsnittspris över hela månaden x antal kWh använda av mig. Det blir inte fruktansvärt mycket dyrare per kWh precis när priset är som högst.

När priset är som högst brukar jag passa på att laga mat, samtidigt som jag kör en tvätt / torktumlare, och eventuellt passa på att torka lite frukt i min torkugn som jag sedan kan äta när elpriset gått ner lite.

Jag tycker vi ska visa att vi inte viker ner oss för små extremistpartier som 96% av befolkningen inte röstar på och som hållit regeringen gisslan lite för länge. Jag tycker det vore bra om vi överbelastar elnätet, maximerar vår import av kol- och gasdriven el från kontinenten, och har igång våra egna dieselreservkraftverk på Gotland och vårt oljeeldade kraftvärmeverk i Karlshamn såhär nära inpå nästa val.

Vi borde försöka få de där resterande 4% av befolkningen att förstå att deras parti är det sämsta för både miljön och plånboken, genom att exempelvis påminna dem med elfakturor som komplement till “Fast vi har ingen energibrist, vi nettoexporterar” för att nyansera världsbilden lite :wink:

Förhoppningvis leder detta i förlängningen till en mer sund och hållbar energiförsörjning till landet, med förutsägbara elpriser och utan utsläpp av CO2 (läs: lägg inte ner kärnkraft innan bättre alternativ finns!). Således alltså en långsiktig 10-20-årsplan för att sänka min elräkning nu när vi redan lagt ner vår fungerande kränkraft :slight_smile: :rofl:

9 gillningar

Vi har ett låst pris på 51,8 öre men tyvärr inte så länge till.

Här är drömtillvaron för det före detta regeringspartiet :

1 gillning

Vi lär väl alla ha timdebitering inom en “snar” framtid. Så passa på att brassa på.

Tredje vändan hos Vattenfall, inte så svårt att förhandla med dom

Ja, det håller väl på att rullas ut nu överallt. Gissningsvis en panikåtgärd för att stävja den typen av beteende jag beskrev att jag hade. Eller åtminstone för att få jämnare belastning på elnätet snabbare än vad man orkar bygga ut det. Men jag viker inte ner mig och kan gärna offra några tusenlappar i månaden extra på elen fram tills nästa val om det minskar risken att makt ges till ett parti som 96% inte röstade på :slight_smile:

Innan nästa val lär inte timdebitering införas.

Då troligen en stark och enig :wink: majoritet uppnås av V+S+C , tror du:

• befintlig kärnkraft får vara kvar?
  • Ringhals öppnar igen?
  • nybyggen (klara 2038) startar?

Ok, de erbjöd mig nåt absurt så jag valde bli kund annanstans.

Jag tror att om (mp) inte är med i ovan konstellation så finns det åtminstone en teoretisk chans till saklig, vetenskaplig och objektiv diskussion.

Precis, därför maxar jag min elkonsumption på dyra timmarna fram tills nästa val, så att färre röstar på (mp). :rofl: