Jag fortsätter aktivt att bo i en norrländsk kuststad där vi fortfarande har överskott på el men inte lika kallt som i inlandet.
Inte fullt lika stor skillnad idag, men så här såg det ut 22/12:
Jag fortsätter aktivt att bo i en norrländsk kuststad där vi fortfarande har överskott på el men inte lika kallt som i inlandet.
Inte fullt lika stor skillnad idag, men så här såg det ut 22/12:
Låst elavtal via kundkraft 0,43 kr
Installerat värmepump
Eldar när jag är hemma
Beställt solpaneler som skall täcka 90% av totala årsbehovet, ej installerat ännu!
Var har kundkraft avtalet? Trodde inte man kunde sälja solel om man har fast pris. Detta från en säljare på Svea Solar.
www.kundkraft.se har förhandlat avtalet.
Avtalet hos www.nordicgreen.se.
Har inte börjat producera och sälja el ännu men det skall gå bra ”enligt en säljare på Svea solar”. Måste kolla upp detta nu !!
Meddela gärna utfallet. Jag har en giltig paneloffert en dryg vecka till.
Men i valet mellan att inte ha ångest över elpriset eller ha ångest över elpriset och en strulande solcellsanläggning valde jag det första.
Låste i augusti 2021 till augusti 2024. (Valde Vattenfall för liten risk för konkurs) Lite tur att priset gick upp så snabbt men många tecken pekade på att elpriset skulle upp. Fick 500 kr på Ikea för besväret 
I det elavtal som www.kundkraft.se förhandlat fram åt mig med www.nordicgreen.se står det fastprisavtal 0,43 på det jag köper och spotpris på det jag kommer att sälja.
Elområde SE3
36 paneler, 14 500 kw, 161 000:-
Låste elpriset på 52 öre/KWh nu i december i 1 år. Som jag skrev i ett annat träd det var sällan jag fick billigare snittpris från Tibber under 2021. Mest el går till uppvärmningen och jag vill inte snåla på komfort. Resten av elförbrukningen är mer eller mindre försumbar (utöver ugn, häll och torktumlare) i jämförelse med VP och VVB. Funderade därför på att byta frånluftsvärmepump till bergvärmepump men problemet är att ventilationssystemet måste göras om till FTX vilket i ett ganska nybyggt hus kommer inte på fråga. Mest rimligt blir att byta till nyare frånluftsvärmepump vilket jag tror kommer att hända inom 3 år.
Klantigt av säljaren inte ha koll. Får väl kolla med bolaget jag bundit mig hos.
Trodde det skulle dyka upp fler handfasta tips här som skulle omvärdera min plan, själv gillar jag att göra saker som inte behöver göras om på ett tag. Blev dock inga förändringar utan kommer under 2022:
Här är min elräkning för mars. Som vanligt har jag upphandlat elavtal för ett år. Som vanligt slipper jag den fasta avgiften men här fick jag också ca 10% rabatt på spotpriset. Den här metoden är bra.
Ingenting som jag inte gjort i flera år. Eldar för värme och varmvatten, gör som @Anonym med årsavtal så i värsta elsmällen så höjdes min räkning aldrig nämnvärt. Var aldrig så viktigt att jag la det på minnet iaf 