Hur mycket kan man få ner i elfaktura med dagssänkning?

Hej,

För tillfälligt sänker jag värmepump till 16 grader tidigt på morgonen och höjer den till 20 vid 16:00. Hus temperatur är ändå vid 18-19 och kan snabba upp med att sätta på kamin med en enda uppstart brasa… Detta har gjort att våra elförbrukning ligger hälften. 80 kw dag mot 40 kw. Den tiden som jag höjer värmen är nästan dyraste och på kvällen. Funderar på istället sätta värmepump till 22 grader vid 22:00 och sedan sänka till 16 grader vid 5:00.

Undrar om någon vet hur mycket detta skulle ser ut i faktura när på natten står kwh 5 öre mot ibland 150 öre och har även sett 500 öre. Någon som vet hur kan man sänka kostnaden eftersom det ska ändå tillkomma el certifikat, skatt, moms och andra saker då är inte bara spötpris som räknar.

Just nu elförbrukning på ligger runt 1200 kw per månad för 4 person med ett lagom stor villa.

Jag förmodar att du har timdebitering då? En del av detta beror på hustyp också och vädret ute, dvs hur snabbt huset kyls ned. Har du inte gamla förbrukningssiffror att jämföra med? Isf kan du ju göra lite matematik baserat på t ex förra vinterns värden.

Förra vinter hade vi alldeles för varmt i huset runt 22 grader. Vårt hus är energiklassad B och med bra isolering. Tanke skulle värma tillräcklig under natten och även när vi kommer hem är temperatur vid 19-20 grader och ibland med en liten brasa få upp temperatur. Elpriset på faktura från december är 4600 kr med 1400 kw. Just nu förbrukar 1200 kw januar mot 2100 kw förra året.

Grovt uppskattad består elfakturan av elhandel, energiskatt och nätavgifter. Av min erfarenhet står kostnaden för enhandel för ca 33% av den totala kostnaden. Det är den delen av fakturan man kan påverka kostnaden mest. Det blir förstår lite billigare skatt och nätavgifter om du förbrukar mindre el men jag vågar påstå att det inte gör något stor skillnad.

Du stänger alltså av när det är billigt (när du går till jobbet?) och låter pumpen jobba ikapp när det är som dyrast. Prova tvärtom. Sätt igång den så sent som möjligt och slå av den när du kommer hem.
Här kan du se ett exempel på elpris per timme, vilket säkerligen inte matchar ditt avtal och dina behov.

2 gillningar

Jag skulle testa en hel månade nu och ser hur det går. Kan återkomma med resultat!

Tack för tipset Karl. Det sant det du säger men när jag slå på den är mest för barnens skull som eftersom en hel dagen på skolan blir skönare att temperatur ligger gärna vid 20 grader och tallrikar och möbler är inte direkt kalla vilket kan tjäna på en rusk blåsig vinter dag. Jag skulle kunna slippa sätta på den tidigt som jag först hade varmt den tillräcklig på nätter typ runt 22:00 och när jag kommer hem är hemma temperatur runt 20 gissar jag. Jag ska utvärdera om det är bekväm att ha 22 grader varmt när man vaknar.

Men har vi fått klargjort att du har timdebitering? Det är ju ett helt meningslöst experiment om du inte har det.

Det enda man kan konstatera annars är om man minskat förbrukning eller inte.
Dock kan man inte se varför.

Minskningen kan till exempel vara för att medeltemperatur under januari är högre än december och januari 2020.

Själv anser jag att experiment inte är värdefulla om man inte gör dem lite mer metodiskt. Man bör mäta förbrukning på själva värmepumpen (per timme) och både inne- och utetemperaturen.

Timförbrukning för mig 27 januari 2021 och 2022, fjärrvärme i huset och direkt verkande el i garage.

Typ bara att strunta i att lagamat och/eller strunta i motorvärmaren som skulle ge mig någon större besparing, samma gällande tvättmaskin och torktrumlare.

Vi landade iaf att lättheten att kunna starta maskiner samt en varm bil på morgon slog besparingen från timdebitering :joy:

Testade med att varriera temperaturen med fjärrvärme men det blev typ +/- 0 i kostnad men då var det utan timdebitering.

1 gillning

Hej,

Det är nog eftersom vi har ett rörlig pris och då styr på hur mycket elpris är i dagsläget. Grennely kör vi på.

Kör de endast timdebitering då?

Som jag tolkar mina egna siffror krävs det ganska mycket för att tjäna på det. Jag experimenterade med att köra maskiner behöver köras under nätter etc, men det är inte där mina kostnader ligger.

Hej,

Motorvärmen, ladda bil eller tvätta , torka på natten när spotpris ligger på 4 öre är super bra när vanliga spotpris slå på 150 öre upp till 500 öre.

För att kunna räkna det är bara någon som har full koll på alla tillägg som kommer efter spotpris. Själva förbrukning går inte mycket att påverka eftersom det handla mycket hur mycket komfort vill man ha. Har sänkt min värmepump vid 10 tiden när temperaturen på den kallaste delen av huset var 20 grader. Det är förfarande 20 grader eftersom solen värmer också borvärde är 15 grader. Jag kommer sätta värmepump till 22 grader vid 22:30 och sänka till 15 ingen vid 5:00 då det som drar mer el av allting arbeta när elen är billigaste utan att tappa värme komfort. Jag ska testa hela februari men om jag kommer inte fortsätta om belopp på faktura inte går ner 30 procent. I så fall fortsätter som tidigare. Uppvärmning till temperatur nå 20 grader på eftermiddagen och sedan nedsänkning 16 grader.

Jag tror spontant inte du kommer upp i 430% besparing, men jag håller en vidskeplig tumme och följer nyfiket tråden.

Idag är elen svinbillig här och imorgon drar den iväg igen. Det enda jag kan göra är väl möjligen att köra lite grejer som ändå skulle göras idag istället för imorgon.

Vindstilla, småkallt, men klart är annars favoriten för oss som också säljer el. :slight_smile:

Toppen!

Jag kommer med resultat när jag få min faktura i slutet av nästa månad . Jag har nu ställt frågan till Greenely om hur mycket skiljer sig slut kostnad på el när man använder när det billigaste och postar här när jag få svaret.

Själv tycket att det är mest logisk och hållbart att sänka värmen mellan 21:00-16:00 ( dagen efter) när inget är hemma och sedan värma upp igen med kamin och höja borvärde från 15 till 20 grader vid 16 tiden (när ändå kan vara lite varmare med sol och pumpen slits mindre ) under 3 timmar och sedan sänka igen än att skruva upp värmepump från 15 grader till 22 grader i 7 timmar när det är kallt under kväll. Det är även inte optimal läge för pumpen som slits i onödan.
I vilket fall imorgon är inga någon hemma och gissa lätta att kan kommer bli 25 kw mot 79 kw året innan trotts är lika kallt ute. Det är mycket pengar på en enda dag och på en månad kan bli ännu mer.

Återkommer med uppdatering!

Tack för video. Ska kolla upp!

Uppföljning!

Det ända sättet att få ner priset är faktiskt dra ner på saker som mest dra i faktura. Jag var inte mycket insat om spotpris men ser att den är billigare på nätter men inte så billig.

Här kommer resultat från dagssänkning

1 gillning