Forumlek | Hur mycket kan du sänka din elförbrukning mot föregående år?

Jag tror att vi många gånger glömmer bort att livet är en lek eller ett spel. För mig fungerar t.ex. att tävla med mig själv samtidigt som andra är med i leken på sin sida. Med tanke på allt prat om energieffektivisering, låt oss som vill leka tillsammans. :slight_smile:

6 gillningar

Jag skrev någonstans att jag betalade 5:17 har jag för mig inklusive alla skatter å avgifter dom lägger på…

Som vanligt kan eon inte presentera fakturorna när man behöver dom men tror kWh priset förra månaden låg över 4kr…

Denna skärmdumpen tog jag några minuter efter augustis utgång så jag gissar att den visar rätt pris (fast sen kommer säkert fler tillägg på det verkliga kWh priset…

Men ändå ganska nöjd med sparandet av el här hemma:

(Sen behöver vi inte prata om vad som skiljer sen förra året…) :grin:

4 gillningar

Helvete! Du leder @Ola_Morin:cry:

Nästan värt att stänga av värmepumpen idag för att komma ikapp… :joy:

5 gillningar

Men lite missvisande eftersom vi skaffade elbil först i oktober förra året. 193kWh av ovanstående är billaddning.

1 gillning

Vad blir en korrekt jämförelse i procent? Så att det blir enkelt för oss som jämför oss… :joy:

Jag landar nog på lite lägre, men inga 43% då jag redan slimmat en del. Vi får se när månaden är slut. -10-15% kanske är en rimlig gissning för september.

På helåret är allt välkommet, men jag ströp mycket konsumtion redan 2021. -5-10% om jag ska gissa. Min brottning med VVB är nog det största. :slight_smile:

1 gillning

1-(635.89-193.42)/974.7 = 55% minskning

3 gillningar

Va f-n. Jag trodde jag skulle ha säker ledning med -42 %. :rofl:

3 gillningar

Det är ju lätt att förbättra sig när man varit en slösa… :flushed:

7 gillningar

Några kronor har man iaf snålat in denna månaden :innocent:

1 gillning

En bild säger mer än tusen ord…

8 gillningar

Stänger vi av en frys till så kommer vi kanske ner på -70% :grin:

En klapp på axeln till oss båda.

3 gillningar

Många grymma sänkningar här!
Sen pratas det om 5% minskning.

-35% säger Eon när jag loggar in.

Hade alla varit lika duktiga som RT så hade vi haft betydligt lägre elpriser :grinning:

6 gillningar

Räknar med att spara c:a 40-50%. Lite svårt att säga om jag uppnår detta förrän det har gått några månader men det ser lovande ut hittills. Har ingen funktion hos mitt elbolag som visar någon prognos men jag har räknat på det själv via mätarställningen och vad Greenly säger.

2 gillningar

Verkar bli ca 25% lägre denna höst:
2022-09-25_17-49-50

Tilläggsisolering av vind + nya 3-glasfönster.

1 gillning

Jag har stängt av luftvärmepumparna och golvvärmen i huset. Resultatet blev 783kWh jämfört med 1575kWh 2021. Tyvärr måste jag dra igång nåt när det blir kallt, räcker inte med att bara elda.

Vad har du gjort? Helt makalöst :+1:

Jag är lite där också och tycker det är makalöst. Trodde inte det skulle bli sådan skillnad på de åtgärder vi gjort. Men när man tänker efter så finns det mycket man kan göra utan att det förändrar ens livskvalitet.
Mycket är onödig lyx som man lagt till sig av bara farten.

Vi stängde poolen några veckor tidigare än vad vi brukar göra. Tonåringarna var inte så sugna på att bada mer.
Sen har jag stängt av en gammal frysbox och en extra kyl som står i källaren.
Stängde även av handdukstorken och halverade tiden på luftavfuktaren som bara tuggade på utan att samla något vatten.
Dottern har varit en del hos sin kille så hårfönen har inte varit igång som den brukar…

3 gillningar

Herregud vad mycket el alla använder… Förstår att folk tycker det blir dyrt att leva när vissa har mer användning på 1 månad än vad jag har på 1 år, förstår självklart att det skiljer sig på lägenhet och hus, men att det skulle skilja såhär mycket trodde jag inte.

December-Februari lite missvisande då jag var bortrest från 18 December till 20e Februari…
Ex Juli: 150kWh = 281.25 kr ink moms och nätavgift :smiley:

Då har jag jobbat hemma 3-5 dagar i veckan hela perioden också, haft igång dator i princip 12h varje dag.
Bostadsrätt med solceller. Har 0 planer på att försöka använda mindre el :stuck_out_tongue:

Jag har inget direkt mål att sänka förbrukningen utan kör på som vanligt. Att det ändå är lägre än förra året beror främst på lite mindre AC på sommaren tack vare lite strategisk placering av växter utanför fönstren som tog ner temperaturen.