Vad har du gjort rent konkret som kan inspirera andra? | Förberedelser inför den ekonomiska stormen

Jag kan börja själv.

Jag / Vi har gjort följande förändringar

• Vi har sänkt vår energiförbrukning hittills med nästan 20 %. Istället för att ha legat på nästan 36 000 kWh per år, så är målet att komma ner runt 29 000 kWh med i princip bara beteendeförändring, optimering av värmepumpen och lägre temperatur (19 grader i huset) och lite lägre i rum som inte används i år. Eftersom halva året redan gått så tror jag att nästa år kan vi göra än bättre.

• stängt av elektrisk golvvärme som för brukade mycket el… :flushed:

• Vi har bett mycket om hjälp - @MPJ har hjälpt mig supermycket att förstå min värmepump och energiförbrukning, @MatsL hjälpte mig installera en ny energimätare, @JFB har gett många bra tips om energieffektivisering, @Skogstomten hjälpte mig på plats med värmepumpen, vi har haft hantverkare på plats, m.m. Även manualen till värmepumpen har jag lusläst och pratat med Mitsubishi.

• Vi har dragit ner på kostnader, t.ex. städning hemma varannan vecka istället för varje vecka, dragit ner lite på restaurangbesök och lunch ute, handlar ibland på Lidl istället för på ICA.

• Vi har skjutit upp konsumtion, t.ex. jag beställde och sedan avbeställde den nya Macbook Air, vi har inte bokat någon skidresa för våren.

• Vi har även amorterat för att komma under 50 % belåningsgrad och på det sättet förbättra likviditeten (som just nu gått till bufferten).

• Vi har ökat buffertentill ca 150 000 SEK för att ta höjd för vinterns elräkningar (där vi under vår brandövning kom fram till att vi skulle betala nästan 100 000 SEK för perioden okt - mar). Tråd om det här.

• Vi tömde en gammal kyl/frys vi hade i källaren som vi inte använde och sparade ca 2 kWh per dag.

• Tightat upp schema för när lampor och vissa maskiner (avfuktare i källaren) körs och det har säkert sparat oss 1-2 kWh per dag.

• Vi har pratat om det här med att det blir lite tuffare framgent hemma, så att hela familjen är på banan. @carolinebolmeson köpte t.ex. fina varma tofflor till alla i familjen.

• Jag stämmer kontinuerligt av med familjen kring t.ex. är temperaturen ok, fanns det varmvatten när de skulle duscha m.m. Mycket kommunikation då det enligt min upplevelse är lika viktigt.

• Börjat mäta, mäta, mäta och mäta. Jag tror på: “Det som blir mätt blir gjort”. Vi har skaffat energimätare och temperaturmätare. Det har gjort att jag har hittat några storförbrukare och fått mer förståelse för vad som gör skillnad och inte. Vi har även försökt göra det till en lek och tävling.

Jag / Vi avser även att göra eller prova att:

• På grund av ovan har vi minskat sparandet lite i indexfonder / Lysa. Det avser jag öka så fort vi ser vartåt det är på väg (t.ex. med statliga bidrag eller subventioner).

Effekten som det har haft eller som jag tror att det kommer ha är:

• Under sommarmånaderna när vi inte kör uppvärmning så har vi nu gått till att ligga under energiförbrukning för ett genomsnittligt hushåll (i 6 år har vi legat över varje månad). I augusti var vi länge rätt nära topp-20 % hushållen. Något jag tidigare trodde var helt omöjligt.

• Just nu då elpriserna ännu inte riktigt slår genom på riktigt i vår ekonomi så har vi definitivt ökat vår sparkvot.

Det jag har insett / gärna vill tipsa andra om är:

• Det är inte säkert att större investeringar lönar sig. T.ex. tog vi in offerter på 1) solpaneler, 2) tilläggsisolering, 3) ny värmepump, 4) fjärrvärme m.m. och vi kunde inte räkna hem en enda av dessa investeringar på ren ekonomisk basis. Inte ens med de höga energipriserna vi har nu. Det trodde jag inte när jag började.

• Många tips i media som t.ex. dra ut saker ur standby har ingen som helst påverkan.

(Fortsätter senare ikväll)

14 gillningar