Vilken förändring i din ekonomi ska du göra 2023

Snart är det nytt år och en naturlig tidpunkt för att se över sin situation och sina vanor. Låt oss inspirera varandra. Vad kommer du att göra annorlunda under 2023 och varför?

Jag går över från att driva företag till att bli anställd, i grunden rör det sig om att jag behövde en förändring. Men kommer få en vettig lön samt förmåner plus ett fantastiskt roligt/häftigt jobb :slight_smile:

Blir skattemässigt mindre lönsamt jämfört med tidigare, men bygger på med en riktigt fin erfarenhet som kan betala sig i längden.

Kommer öka det privata sparandet samt tömma mitt bolag så gott det går och investera pengarna privat istället.

Har startat ett nytt bolag under 2022 som jag planerar att starta en mindre verksamhet i under 2023.

1 gillning

Låter spännande och utvecklande.

Under 2023 ska vår familj hålla bättre koll på hushållsbudgeten. Utgifterna stiger med stigande räntor. Familjen vill behålla den andel av inkomsten som investeras och sparas. För att nå det så tror jag det hjälper att hålla bättre koll på utgifterna. Vi vill också göra en satsning mot upplevelser istället för inköp av föremål. Genom återkommande uppföljning av vår budget så hoppas vi kunna prioritera bättre.

6 gillningar

Kommer öka min konsumtion något. För att göra mitt liv enklare och roligare.

Framförallt kommer jag fokusera på att bespara mig själv energi/tid istället för som jag gjort tidigare. I princip alltid gjort allt jag kan göra själv för att spara pengar.

7 gillningar

Jag kommer leva i princip FIRE med mitt företag mer som en hobbyverksamhet och har tänkt börja med 30min promenad varje dag, sen kommer det förhoppningsvis ökas på efterhand. Jag får väl se hur det blir med det men ambitionen är iaf sån.

9 gillningar

Du tänkte köpa dig mer fritid, om jag förstår rätt? Vi har funderat på hemstädning men inte slagit till. Byte och förvaring av bildäck har vi däremot köpt sedan länge.

Jag kommer göra tvärtom.
Går från anställd till företagare.

Q1 kommer jag och en bekant igång med ett bolag som vi ska driva ihop.

Sen ska jag göra som @Nightowl och utöka mina utgifter kring sådant som underlättar för mig och besparar mig tid. Och jag ska lägga mer tid och pengar på nära och kära (trots nytt bolag).

7 gillningar

Stort LYCKA TILL :crossed_fingers:t2:

2 gillningar

Delvis, men även andra saker som besparar mig tid och energi.

1 gillning

Som hundägare kan jag uppskatta promenader. Bra tillfälle för att lyssna på en podd eller bara rensa tankarna. Känner att jag kommer närmare naturen vilket gör mig gott. Ser spår efter räven eller uttrarna och tom en säl en gång. Tror att de flesta grannarna missar allt det genom att de inte promenerar.

2 gillningar

Jag ska fortsätta med de nya ekonomiska vanor jag införde under 2022, men finslipa lite såklart.

Är lite glad inför 2023, för mitt nya ekonomiska intresse börjar smitta av sig på min mamma. Så vi ska nu i januari se över hennes ISK och gå igenom det hennes bankkontakt startade upp åt henne för ett par år sen. Gissar att det är mer fördelaktigt innehåll för banken än för mamma. Men det ska vi rätta till!

Så jag kommer fortsätta nämna lite av mina ekonomiska strategier för familj och vänner, lite i förbifarten och även tipsa om RT. Så kanske fler blir nyfikna på att ta tag i sin ekonomi.

Vore häftigt att få fler att bli ekonomiskt smarta, speciellt nu.

:heart:

11 gillningar

Har slipat på det ekonomiska relativt länge så mest mindre förändringar som vi genomför:

• Byta till Refunder pay - några tusen i cashback samt smidigare admin
  • Skippa fackmedlemskap och vissa försäkringar - några tusen per år
  • Byta elbolag för att slippa månadsavgift och cashback - någon tusenlapp till
  • Sannolikt byta jobbpendling med bil till elcykel - bör spara några tusen också men leasingen/inköpet kostar lite såklart
  • Minskat bufferten vilket går helt emot hur andra tänker i en lågkonjunktur men vi har så bra marginaler i budgeten, inkomster, mellanriskhink och 50 000 i räntefri kredit så vi frigör ca 50 000 som investeras i indexfonder istället.
  • Som någon annan skrev kommer jag troligen öka utgifterna på upplevelser och träning då jag känner att det skapar en hög nivå av lycka och försöka minska utgifter på snabbmat, snacks mm.
3 gillningar

Vi började med det här 2022, och kommer fortsätta under nästa år då det blir mer intressant att ha något att jämföra med.
Vet inte om det egentligen kommer resultera i några förändringar i vårt spenderande, vi trivs rätt bra med upplägget som det är, men det känns ändå rätt skönt att ha lite koll istället för bara “vart tog pengarna vägen egentligen?”.

Jag ska påbörja en övergång från att spara, spara och åter igen spara, till att börja använda mitt sparkapital. Inte till vettlös konsumtion, utan mer som en liten klapp på axeln efter alla års nit och redlighet. Det är ju den här perioden i livet jag har sparat till!

11 gillningar

Någon gång under 2023 skall jag börja ta ut min förmånsbestämda ITP2 tjänstepension, jag måste bara bestämma mig om det skall vara livslångt eller inte.
I samband med det måste jag avsluta tjänstledigheten och säga upp mig.

8 gillningar

Elcykel rekommenderas. Har pendlat sommartid med den i ett par år. Supernöjd!

1 gillning

Jag känner också en tillfredsställelse när jag har koll på var de tog vägen.

Bra tråd! Kan nog ge lite inspiration och förhoppningsvis en spark i baken nu när jag skriver vad jag själv tänker göra :grin:

*Byta mobilabonnemang till lägre surf och därmed kostnad då jag ändå inte använder all surf jag har nu.
*Börja minst ett nytt sparande som jag har grubblat på ett tag! De jag har funderat på är 1-2 ISK till på Avanza, ett konto på SAVR som har samma aktier/fonder i mångt och mycket som tex Avanza/Nordnet fast billigare avgifter och ett konto på LYSA.
*Se om jag kan flytta mitt bolån för att få en bättre ränta.
*Byta elavtal - ringer Compriser 1 gång per år för att få en bättre deal gällande elavtalet (tänker även använda dem, eller Lendo som de har samarbete med, för bolånet).
*Förhoppningsvis gå en ekonomikurs (RT-programmet).

1 gillning

Jag borde och hoppas vi kan:
-Hyra ut den lilla stolpboden från 1800talet vi har på tomten till sommargäster. Borde inte vara svårt då vi bor vid vattnet SL-nära Stockholm.
-Hjälpa sambon att ta ett konsultuppdrag istället för att vara anställd.
-Hyra ut skjulet på tomten till min egen firma. Det används redan som hemkontor av mig.

Men istället har jag lagt två dagar på att fixa ved för att spara några tusenlappar…

4 gillningar