Vad har du ändrat i din ekonomi under senaste året?

Börsen gick som den gick… men vad har du själv gjort under 2021?
Vad har du ändrat från jan 2021 till dec 2021?

Själv har jag:

Pausat amortering (belåning 25% så det var väl dags)

Köpt bil - 100’
Sålt båt + 175’

Ökat fondmånadsspar med:
50% av löneförhöjning 4.000
Tidigare båtkostnad 3.000

Ökat sparkonto månadsspar med:
Tidigare amortering på 8.800 (gått till bilen + spar till framtida husbehov)

Känns som om jag har gjort mer men har väl inte det nu när jag reflekterar…

Jan 2021 hade jag 437’ investerat
Dec 2021 har jag 900’ investerat

Hade varit kul att nå miljonen men håller tummarna för att det sker under 2022 istället.

10 gillningar

Har bytt jobb och fick 30% mer i lön. Hela löneökningen har gått till ökat sparande.

15 gillningar

Hej! Har gjort ett antal omtag under året som gått:

• Betalt av två släpande bajshögar till kreditkortsskulder som hängt efter mig alldeles för länge, trots att jag rent ekonomiskt kunnat plockat bort dem tidigare.

-strukturerat- och planerat om ett månadsspar som n i ligger på ca 18 - 20.000 per månad

• Sålt gamla båten, som ätit sjukt mycket av min tid, och i stället köpt en helt ny - som trots att den kostat mycket i inköp är värd så mycket mer i feelgood och allmän familjevärdighet

• sålt diesel-SUV som iofs var betald, men nu bytts ut mot två st elbilar som laddas med förmånligt billig elkraft

Ja - det var nog det viktigaste

/Michael

5 gillningar

Jag och min sambo har gått från 3 tillgängliga boenden till 1

Sålt Sommarstuga och lagt in överskott i fonder.
Hyr ut lägenhet i andrahand, där intäkten går in i sparandet.

Återupptagit amortering efter C-19 amorteringsfrihet.

Börjat skruva om i sparandet, dvs minskar andelen på börsen för att säkra upp en andel som vi ska använda om 4 år för att leva på, då vi planerar att avsluta vår era som aktiv arbetare, till en mer passiv arbetarroll.

Utökat löneväxling

3 gillningar
  • sålde bilen
  • köpt elsparkcykel
  • köpte inte SL årskort som jag har gjort i ett decennium
  • börjat göra långkok på söndagar istället för resturang/snabbmat/laga mat och handla ofta
  • köpt en värmeväst istället för att låta elradiatorn stå o puttra av och till under kalla dagar (sjukt att man har för vana att värma en hel lägenhet när man egentligen bara behöver värma sig själv)
  • böt till 100% förnyelsebart elavtal
9 gillningar

Börjat INVESTERA de få pengar frugan och jag har, istället för att bara spara :innocent:

15 gillningar

Egentligen en hel del risiga saker just för investerandet men bra för humankapitalet

Börjat amortera igen - pausade det under pandemin. Inget behov men vi var föräldralediga.

Köpt ny bil.

Investerat i solceller.

Månadssparar mindre.

Betalar mer för elen - förhoppningsvis ändrar solcellerna på det 2022

Vi är i skedet i livet just nu där möjligheten till sparande för oss är som sämst så länge vi har hälsan. Tre små barn, nytt större boende, ny bil och tyvärr är vi i behov av två bilar.

2022 får bli ett år där vi börjar se över våra utgifter på ett annat sätt. Och jag kommer eventuellt byta jobb med mindre lön för att få bättre arbetstider.

3 gillningar

Minskat mina skulder, blivit privatekonomiskt “frälst”, börjat spara och investera, lärt mig om ekonomi senaste halvåret än under hela mitt tidigare liv, flyttat till ny bostad och sänkt mina utgifter rejält genom det.

4 gillningar

Jag har upptäckt att jag redan har mer pengar än jag, utan att göra ett alltför stort klimatavtryck, kan spendera. Jag är nu nästan klar med att transformera min portfölj till en stay-rich-portfölj och jag har förvarnat på jobbet att jag kommer att säga upp mig under nästa år.

26 gillningar

Sålt av gamla fondinnehav som bara stått. Allt ligger nu i indexfonder.

Ökat månadssparande successivt till den grad att jag nu har plus/minus noll kvar på nollräntekonto.

Ökat belåningsgraden på bostaden.

Optimerat utgifter ytterligare.

Samt ökat spenderandet på de saker som ger mig energi. Tillsammans med utgiftsoptimeringen så är netto ungefär samma.

2 gillningar

Nått mitt första sparmål som motsvarar 25% självförsörjning, och direkt gått ned till 80% arbetstid!
Heja mig! Heja 07-14-dagar och mer häng med min son när han fortfarande är så liten så han vill va med farsan!

26 gillningar

Dela gärna med dig hur din portföljtransformation ser ut

Innan jag hittade till RikaTillsammans hade jag mest enskilda svenska aktier, med lågt P/E-tal. Jag har nu placerat om så jag har 5 års utgifter på bankkonto. Resterande pengar placeras:

• 35% Globalfond
  • 20% Sverige
  • 20% Kontant (utöver de 5 årsutgifterna ovan)
  • 15% Guld
  • 10% Råvaror (Silver och skog)

Jag har gjort en uttagsplan som bygger på att jag väntar med att ta ut pension tills den är så stor att jag kan leva på enbart pensionen. Tills dess lever jag på sparkapitalet. Det som är kvar när jag börjar ta ut pension fungerar som guldkant och reserv för oförutsedda händelser.
När (inte om) nästa börskrasch kommer planerar jag minska andelen kontanter och öka andelen aktier.

5 gillningar

Hej,

• Vi har “viktat om” vårt sparande, från att tidigare lägga undan majoriteten av sparandet på vanligt bankkonto till att nu lägga mer på fonder
  • Har köpt cykel, för att minska på korta resor som tidigare gjordes med bil (t.ex. cykla iväg för att handla istället för att ta bilen)
2 gillningar

Jag har länge haft en sparkvot på 50%. Länge som i ungefär 8 år. Jag har helt enkelt sparat hälften direkt så fort jag fått en inkomst. “Problemet” har varit att jag aldrig sett de där pengarna och helt enkelt levt på mina andra 50%. Vilket resulterat i en ekonomi helt anpassad till att bara ha hälften, under alla dessa år.

Och eftersom jag gillar att ha lite marginal i ekonomin så har jag inte spenderat alla de där 50% heller, för man vet ju inte om det kan komma en oväntad utgift osv. Trots att jag haft en buffert på 3 månadslöner på kontot och ytterligare buffertkonton. Eftersom jag inte levde upp den där hälften så blev sparkvoten de facto ännu högre än 50%. Och så stod jag där i början av året och inte tyckte att jag borde köpa en till HomePod Mini (ca 1000kr) eftersom jag redan hade en.

Min förändring blev således: Lika noga som jag är att kvotera/öronmärka hälften av pengarna till långsiktigt sparande, så ska jag märka den andra hälften till konsumtion. Inget mer smygsparande. Blir det pengar över en månad så ska de inte in på ett ISK, utan ligga kvar och kunna konsumeras upp.

Det känns konstigt. Som om jag slösar. Den som inte varit där tycker nog detta låter heltokigt och som ett lyxproblem. Det håller jag nog egentligen med om, om jag tittar på det objektivt från lite håll. Så nu i år har jag levt någon form av lyxliv där jag inte får spara mer än hälften. Fantastiskt! :slight_smile:

26 gillningar

2021 var för mig inget stort år när det kommer till ekonomin. Jag har fortsatt enligt min plan och är nog ett år närmare målet :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Sålde dieselbilen.

Köpte solceller för pengarna från bilförsäljningen.

Tecknat leasing av elbil.

Utnyttjat den 50%-iga rabatten för installation av laddstation hemma. Får även 100 kr/mån i rabatt på elavtalet i tre år då installationen gjordes via elbolaget.

Bytt till timdebitering av el.

Tecknat mikroproducentavtal för el, spotpris + 20 öre under ett år.

Börjat, och slutat, med aktiehandel.

Flyttat tjänstepensionen till indexfonder hos Länsförsäkringar.

Bytt mina och barnens indexfonder till ännu bredare sparande hos Lysa.

Energideklarerat huset för att få bättre villkor för bolån, sk Grönt bolån.

Värderat om huset efter utbyggnad.

Minskat amortering då vi kommer under 70% belåning.

Förhandlat om bolånet och bundit ett år till 1,05 %.

Löneförhöjning och minskad amortering kommer att läggas till det ordinarie månadssparandet.

6 gillningar

Bra jobbat. Du behöver inte svara men vad har du för lön, boende och livssituation? Tänker att de tre sakerna har betydelse för möjligheten att spara 50%. Jag är imponerad!

Detta är ett fantastiskt trick som jag också börjat med i år. Jag har en hög men inte extrem sparkkvot (ca 35%) som dras automatiskt. Av resten som blir över varje månad går 50% till sparandet och 50% till ett separat konto som får användas till vilken konsumtion som helst, oavsett hur slösaktigt det känns. På så sätt blir jag belönad på två sätt om jag lyckas hålla nere alla ”tråkiga” utgifter en månad.

4 gillningar

Startat ett Lysa konto med månadssparande.

• Har länge kört ett isk på Avanza med basen i indexfonder och sen en del aktier och ”roliga” fonder. Har tidigare flyttat över pengar kvartalsvis manuellt för köp.
  • Har sålt av de flesta aktierna också.
    Efter att jag insett att min förmåga att analysera inte är något vidare. De som jag trott på har gått ner och de jag inte trott på gått upp. :roll_eyes:
    Pausat kontot på Avanza och fokuserar på Lysa. Är något speciellt att se det växa från grunden.

Har varit föräldraledig en större del av 2021. Insett hur fort man anpassar sig till lägre inkomst utan att det förändrar ens vardag. Kan t.o.m. känna mig rikare.

Har sålt mycket saker jag ej har behov av. Dock köpt en hel del som jag har haft behov av.

Blir spännande att se vad som kan förändras under 2022.

3 gillningar