Jag såg denna frågan i ett nyhetsbrev och tänker att det vore roligt att diskutera även i vår community.
Således:
Vad upplever du som dina största ekonomiska framgångar som du är stolt över?
Jag såg denna frågan i ett nyhetsbrev och tänker att det vore roligt att diskutera även i vår community.
Således:
Vad upplever du som dina största ekonomiska framgångar som du är stolt över?
Jag kan ju börja själv.
Jag upplever att det är att verkligen ha gått från i princip noll efter studierna (jag och @carolinebolmeson hade inga pengar till kontantinsats för en BRF) till att ha ett hus med belåningsgrad under 50 % och en ekonomi som ändå skulle klara mer än 12 månader utan enda krona in utan att behöva ta kapital från huset.
Det andra som jag är stolt över är att ha drivit eget sedan 2003, de första fem åren som enskild firma (då var ju kravet 100 000 SEK för AB som jag inte hade) och sedan 2008 i form av aktiebolag.
Det sista att jag står kvar, står kvar och har uthålligheten att göra samma sak om och om igen.
Kul tråd
Jag tror att jag är mest stolt över att lyckas precis som @janbolmeson, gå från noll till att spara till kontantinsats.
Köpte vår första bostadsrätt några år efter studierna och efter lyckad bostadskarriär så bor vi nu i en större bostadsrätt utan lån och ytterligare övernattningslägenhet (som vi hyr ut)
Men mest stolt är att vi lyckas spara 70% av nettolönen varje månad nu i 6 år
Jag är mest stolt över att ha gått från att vara maskrosbarn från ett trasigt hem där jag under första månaden som anställd skaffade telefon (ja, telefon, inte mobil), tv och stereo på Hyrköp (typ avbetalning fast sämre) till att skapa en ekonomi där jag bor i en villa med(relativt) låg belåningsgrad, och möjligheten att kunna vara utan inkomst några år utan att behöva sälja boendet. Men mest av allt från en uppväxt där utmätningar och tomt kylskåp var normen till ett liv där det är en fröjd att betala räkningar.
Från minus 200k (300k studieskuld, 100k på sparkontot) 2010 till multimiljonär (netto inkluderat vad som finns kvar på csn) på drygt ett decenium utan “bostadskarriär” och utan att ha förunnat mig något (gott om långresor, sportutrustning etc).
Detta tack vare bra ingenjörsutbildning jag först behövde läsa upp gymnasiet på komvux för att ens ha tillträde till. Mer stolt över det än pengarna
Att gå från heltidsanställd till egenföretagare på deltid med +300% inkomst.
Att ha gått ifrån att vara nyskild som köpt ut exet ur villan till skuldfri på sju år med hjälp av en medelklasslön.
samt
Att ha fortsatt hålla i stort sett samma sparkvot för att nu seriöst överväga de två sista bokstäverna i FIRE.
Att ha byggt upp en passiv inkomst (mobil app) som i år omsatt omkring 1 600 kr om dagen, ca 40 % mer än förra året och trippelt mot 2020. Nu är det i huvudsak inte den ekonomiska biten jag är stolt över, snarare det man lyckats åstadkomma med appen.
Att ha gått från barskrapad och hemlös till miljonär på <10 år genom lönearbete. Första halvan av denna period med en knegarlön på 6500 per månad.
Jag har aldrig tagit ett lån. Det är jag stolt över!
Kontinuiteten. Från att bara ha haft någon tia i veckopeng som barn har jag aldrig någonsin varit utan pengar, har alltid haft besparingar och med tiden, allt större marginaler/buffert.
Förutom den lilla veckopengen har jag skapat allt själv via sommarjobb, extrajobb, studier, arbete, sparande, investeringar. Kommer från ett hem med ensamstående mamma med låg lön så det har inte funnits utrymme för extravaganser. Tog studielån, annars hade jag aldrig kunnat bekosta universitetsstudier. Lånet är betalt för länge sedan.
Tänker aldrig i termer av sparmål utan mer att jag sparar för trygghet och framtida behov. Öronmärker inte pengar, sysslar inte heller med någon annan mental bokföring i min ekonomi. Detta har lett till att jag när jag behövt göra en större utgift, som att köpa en bil, en insatslägenhet, eller en villa, så har det alltid funnits pengar till kontantinsats eller att köpa kontant. Jag har alltså i princip aldrig “sparat till bil”, “sparat till kontantinsats till bostad”, “sparat till resa”, sparat till xxx". Utan bara “sparat”. Ekonomiskt har det “rullat på” utan svårigheter från barn till idag, nära pension. Men det är jag själv som har skapat det.
Jag har också tänkt så men gjort undantag för studier, annars hade jag inte kunnat studera till Civilingenjör och få ett intressant och välbetalt arbete. Och för köp av villa där jag pga värdeökningen i princip bott gratis sett under den period av c:a 15 år som jag ägt villan. Har dock amorterat kraftigt och kan lösa resterande lån när jag vill.
Det jag är stoltast över är att ha en höginkomst helt utan utbildning. Och är gladast över att jag tidigt i mitt sparande hitta RT så jag kunde förvalta min inkomst på ett klokt sätt.
Mvh
Fredrik
Min största ekonomiska framgång är nog att jag inte längre känner ett behov av att antyda, visa eller berätta för andra att jag har det bra ekonomiskt. Så har det inte alltid varit men nu när jag är här känner jag en stor harmoni i mitt liv.
Nu är jag nyfiken, vad för app? Eftersom någon frågar får du säkert länka
1.Att jag startade företag när jag slutade nian(gick 2årig gymnasiet samtidigt) och drivit det i 34år, från i somras kör jag det mer som ett hobbyföretag utan anställda.
2. Att jag och frun köpte ett stort hus när vi var unga(24 o 21) och vi bor kvar i det fortfarande.
3. Att jag i 30år betalt in till tjänstepension
Skulle inte påstå att jag är nöjd över någon specifik ekonomiskt framgång. Snarare att jag vågade ta steget från lönearbete till företagande.
Men kom ihåg när jag gjorde min första (och enda ska jag tillägga) Albatross. Hybrisen höll i sig i över en vecka innan jag var tillbaka på jorden igen
Jag föredrar att vara anonym på forumet så duckar frågan här. Ses vi på en fysisk Fika Tillsammans vid tillfälle så får jag avslöja mer då.
Det är en app inom hälsa.
Du kanske kan säga vilken typ av app det är ändå? Gaming, pengaspel eller något annat.
Att jag vågade belåna min bostad i början på corona-pandemin på inrådan av erfaren investerare. Investerade allt i global indexfond och en femtedel Spiltan aktiefond investmentbolag. Min bästa affär hittills.
Att jag började tag i tjänstepensionen 2015, jag låg alldeles för mycket i räntor då, numer kör jag aktiefonder i så stor utsträckning jag förmår där.