Vilket är det smartaste ekonomiska beslutet som du har tagit?

Som titeln antyder:

• Vilket är det smartaste ekonomiska beslutet som du har tagit?
1 gillning

Hitta rika tillsammans för några år sen.

27 gillningar

Att inte skaffa bil förrän det var ABSOLUT nödvändigt.

12 gillningar

Flytta ihop med flickvännen och bli DINK :smiley:

5 gillningar

Började månadsspara i fonder på inrådan av en vän direkt efter examen från universitet för 35 år sedan

5 gillningar
  1. Åkte till Norge och jobbade som ung
  2. Köpte bostadsrätt med Norgepengarna som insats
  3. Vidareutbildade mig
  4. Startade eget

Resten är ren bonus…

3 gillningar

Att börja avsätta en andel av mina månadsintäkter direkt till investeringar och sparande innan jag lägger pengar på utgifter.

2 gillningar

Att utbilda mig. Det har varit ett mycket bra beslut ur så många perspektiv, inte bara ekonomiskt.

12 gillningar

Svårt att välja eftersom de liksom hänger ihop. Att inte plugga direkt efter gymnasiet samt våga ta steget och förstå att det är större risk att ligga utanför än i marknaden.

Vi får se om några år när Jan skapar en ”ditt största ekonomiska misstag EVER”-tråd, kanske blir deja vu :rofl:

2 gillningar

Satan, måste börja hedga! :smiley:

3 gillningar

Hedga flickvännen? :rofl:

3 gillningar
  1. Att börja lyssna på ekonomipoddar m.m vilket fick mig att börja fokusera mer på min ekonomi. Jag har slutat slösa bort pengar på onödigt skräp, betalar av lån i hög takt och investerar långsiktigt.
  2. Att investera i bitcoin för fyra år sedan.
2 gillningar

Att starta ett eget företag. Även om man bara har några procent vinst på varje miljon omsättning så går det att öka omsättningen och tjäna bra.
Det går inte att bli rik på en vanlig anställning, Det går ju bara att få en årslön per år.

2 gillningar

Att köpa bostadsrätt i Sthlm 2000 (Kallsvettig över räntor och minnen från de krascher som varit samt att halva Ericsson verkade få sparken samtidigt)

3 gillningar

Köpt villa sommaren 2020 :smiley:

Vi hade haft i tankarna att köpa en villa under en längre tid. Tur att vi inte väntade längre!

4 gillningar

Jag tog CSN-lån för att finansiera universitetsstudier.

9 gillningar
  1. börja investera och sluta hoarda på sparbank
  2. bestämma mig för att inte titta till hur det går för mina investeringar om jag inte har en planerad ombalansering eller köp/sälj
  3. Efter många om och men bestämma mig för att flytta till en mindre ort efter examen där jag får bättre lön och lägre hyra, älskar storstaden men så sinnes dyrt att bo vettigt här, plus att det skulle långt fördröja de nästa stegen i min karriär då konkurrensen på jobb är mycket högre här
3 gillningar

Det är svårt att sia om vad som annars hade hänt, men jag tror att det var min utbildning. Började sent (26 år när jag började universitet) men idag känner jag att det skapade ett humankapital som nu börjat omsättas till pengar. Jag hade förmodligen (säkerligen) kommit längre rent ekonomiskt om jag jobbat vidare och börjat investera pengarna, men jag tror också att jag kanske aldrig hade investerat pengar om jag inte hade utbildat mig. Jag väljer att tro att det är så i varje fall. För det är just när jag kom upp i en lönenivå där det blev helt orimligt att göra av med allting och inte längre behöva täppa till hål som jag överhuvudtaget började tänka på vad jag kan göra med pengarna. Jag misstänker att det hade varit svårare att komma upp i sådana löner utan utbildning.

1 gillning
  1. Starta företag
  2. Bli sambo
  3. Köpa mitt första hus för 1.3Mkr och sälja för 2.1Mkr (dock med omfattande renovering)
  4. Köpa mitt andra hus
  5. Kryptovalutor
  6. Mer kryptovalutor

Listan på alla ekonomiskt korkade beslut är en betydligt längre lista, en sån tråd hade varit kul!

Har gjort flera fina bostadsaffärer. En av de bästa hittils med tanke på den korta tiden i relation till vinsten var när vi köpte en lägenhet för 2,5 milj och sålde för 5,5 tre år senare.