Som titeln antyder:
- Vilket är det smartaste ekonomiska beslutet som du har tagit?
Som titeln antyder:
Hitta rika tillsammans för några år sen.
Att inte skaffa bil förrän det var ABSOLUT nödvändigt.
Flytta ihop med flickvännen och bli DINK
Började månadsspara i fonder på inrådan av en vän direkt efter examen från universitet för 35 år sedan
Resten är ren bonus…
Att börja avsätta en andel av mina månadsintäkter direkt till investeringar och sparande innan jag lägger pengar på utgifter.
Att utbilda mig. Det har varit ett mycket bra beslut ur så många perspektiv, inte bara ekonomiskt.
Svårt att välja eftersom de liksom hänger ihop. Att inte plugga direkt efter gymnasiet samt våga ta steget och förstå att det är större risk att ligga utanför än i marknaden.
Vi får se om några år när Jan skapar en ”ditt största ekonomiska misstag EVER”-tråd, kanske blir deja vu
Satan, måste börja hedga!
Hedga flickvännen?
Att starta ett eget företag. Även om man bara har några procent vinst på varje miljon omsättning så går det att öka omsättningen och tjäna bra.
Det går inte att bli rik på en vanlig anställning, Det går ju bara att få en årslön per år.
Att köpa bostadsrätt i Sthlm 2000 (Kallsvettig över räntor och minnen från de krascher som varit samt att halva Ericsson verkade få sparken samtidigt)
Köpt villa sommaren 2020
Vi hade haft i tankarna att köpa en villa under en längre tid. Tur att vi inte väntade längre!
Jag tog CSN-lån för att finansiera universitetsstudier.
Det är svårt att sia om vad som annars hade hänt, men jag tror att det var min utbildning. Började sent (26 år när jag började universitet) men idag känner jag att det skapade ett humankapital som nu börjat omsättas till pengar. Jag hade förmodligen (säkerligen) kommit längre rent ekonomiskt om jag jobbat vidare och börjat investera pengarna, men jag tror också att jag kanske aldrig hade investerat pengar om jag inte hade utbildat mig. Jag väljer att tro att det är så i varje fall. För det är just när jag kom upp i en lönenivå där det blev helt orimligt att göra av med allting och inte längre behöva täppa till hål som jag överhuvudtaget började tänka på vad jag kan göra med pengarna. Jag misstänker att det hade varit svårare att komma upp i sådana löner utan utbildning.
Listan på alla ekonomiskt korkade beslut är en betydligt längre lista, en sån tråd hade varit kul!
Har gjort flera fina bostadsaffärer. En av de bästa hittils med tanke på den korta tiden i relation till vinsten var när vi köpte en lägenhet för 2,5 milj och sålde för 5,5 tre år senare.