Vilket är det smartaste ekonomiska beslutet som du har tagit?

Det bästa beslutet var att skaffa en bra utbildning med en bra löneutveckling :blush:.

1 gillning

Att lämna storbolaget och börja jobba på en liten startup och där istället välja optioner istället för lön samt investera själv i bolaget.

2 gillningar

På samma sätt som vi inte ska utvärdera hur det gick i en pokerhand, så ska vi inte utvärdera “hur smart” det var efter utfallet. (Annars hade ju svaret kunna varit “gått all-in i Dogecoin”.)

Det smartaste jag gjort är ändå att ha börjat fundera över investering över huvudtaget, och att börja läsa på och lära mig.

11 gillningar

Att köpa boken “gör ditt barn rikt” när jag fick mitt första barn 2017 :blush::heart:

4 gillningar

Att flytta till Stockholm- och flytta från Stockholm efter 2 år- det blev en boost i karriären och en fin försäljning av bostadsrätten.

1 gillning
  1. Skaffat mig en gedigen utbildning och bott utomlands, sånt är mer än bara ekonomiskt viktigt.
  2. Undvikit att långtidshyra bostäder. Med ett undantag har jag köpt o sålt fastigheter med god vinst.
  3. Fått ett ekonomiskt uppvaknande genom RT, poddar och lagt om hela privatekonomin.
  4. Fått igång bra barnsparande från början.

Saker jag kunde gjort bättre:

1. Borde haft bättre koll på ekonomin och sparat mer de senaste 20 åren.
1 gillning

Ett ekonomiskt beslut som jag anser vara klokt, utan någon som helst hänsyn till eventuellt utfall, är att jag sett till att skaffa fullgott (och billigt) försäkringsskydd INNAN eventuella sjukdomar och elände drabbar mig.

Vetskapen om att min familj iaf inte behöver bekymra sig om pengar om något skulle hända mig är värd mycket.
Även om det i slutändan sannolikt kommer att handla om ”pengar i sjön”, så anser jag beslutet riktigt.

5 gillningar

Rikatillsammans. För om man inte lär sig att investera så lär man bli löneslav 4 life om man inte har eget företag.

5 gillningar

Att börja spara/investera en del av lönen varje månad istället för att bränna varenda krona varje månad. Samt att göra en budget.

4 gillningar

Min första post, ironiskt nog missuppfattade frågan. Om frågan är “Vad är det SMARTASTE ekonomiska beslut som du har tagit?” Mitt första svar gällde vad är det ekonomiskt bästa beslut som jag fattat.

Här finns det risk för förvirring.

Det smartaste ekonomiska beslut jag gjort är att bestämma mig för att utveckla en privatekonomisk modell för hur jag ska hantera min ekonomi. Resultatet blev en relativt ovanlig modell för att maximera ränta, minimera risk av bedrägeri och minimering av märkliga kostnader som banker belastade sina kunder med. På den tiden hade vissa banker avgifter på förmånen att betala räkningar osv.

Jag har försökt marknadsföra min modell genom att försöka få banker att tvinga sina kunder att använda samma modell (eftersom den minimerar risken för bedrägeri). Tyvärr har bankerna inte varit på ett lyssnade öra - men det är ju deras förlust.

/Leo

Nyfiken. Lust att utveckla din modell?
Jag vill inte heller ha oväntade kostnader eller råka ut för bedrägeri etc.

Hej intressant ämne
Mitt eller vårt smartaste ekonomiska beslut har helt klart varit att leva och njuta av det lilla. Se det mesta som en lyx. Va vill jag ha. Va vill alla andra ha lixom. Vi har typ alltid varit låginkomsttagare men ändå använt våra pengar väll och skapat stora överflöd. Vilket har skapat stor frihet.

Vårat andra smartaste beslut var att köpa en hus/stuga tidigt i livet som vi bott billigt i till bra pris och sen sälja det och flytta till större hus längre ut på landet.

3 gillningar

Så sant! Det första jag tänkte på när jag läste inlägget

1 gillning
  1. Utnyttja de gratisalternativ / subventioner som finns i Sverige för utbildning (CSN, Erasmus, studentbostäder, Stipendier etc)

2. Istället för att backpacka - jobba i utlandet.

3. Välja en stabil partner att dela liv och ekonomi med

4. Inte ha märkes/prylhets - men istället fokusera på kvalitetsvaror och god hållbarhet (också ur ett ESG-perspektiv)

4 gillningar

Tänkte på M. Uggla - Babyboom :joy:

Köpte en bostadsrätt 1974 för 4000 kr och som är värderad till1500000 kr

2 gillningar

Detta skulle jag klassa som tur :rofl:

2 gillningar

De flesta beslut som spelat roll har varit icke-beslut så som att födas i rätt land vid rätt tidpunkt i rätt familj, klara sig igenom utbildningssystemet väl och spara i fonder istället för att spendera alla pengar på konsumtion.

Enda egentliga ekonomiska beslutet jag kommer på nu som var bra var att jag hade behov av att köpa in mig på bostadsmarknaden (= behövde någonstans att bo) samtidigt som corona kom och ekonomin verkade vara i fritt fall. Beslutet blev att strunta i att avvakta/marknadstajma utan köpte den bostaden jag ville ha (för pengar som inte var investerade på börsen och som det inte kunde spekuleras med på börsen under kraschen eftersom en bostad behövde köpas).

2 gillningar

När jag köpte en ny istället för begagnad utrustning till min största hobby. Kostade över 20k och har gett mig så mycket nöje per krona att det är helt otroligt. Eftersom den var ny har jag bara behövt hålla rent och göra service löpande.

Jag är alldeles för snål och spenderar för lite i förhållande till vad min tid borde vara värd för mig.

3 gillningar

Trevlig vinstskatt vid försäljning!

2 gillningar