Vilka ekonomiska framgångar har du lyckats med?

Hej!
Efter att ha läst i tråden “Vilka ekonomiska misstag har du gjort” blev jag väldigt nyfiken på det motsatta. Så vilka vinster/framgångar har ni lyckats med?

För egen del har har jag i aktie-väg inte lyckats med någon stor vinst alls. Enbart några ynka tusenlappar här och där. Jag har egentligen (tråkigt nog) ingen enskild framgångssaga. Min allra största vinst är nog min nuvarande ekonomiska status. Efter att jag köpt min nuvarande lägenhet 2015 så hade jag verkligen 0 kr i sparpengar och levde minst sagt från lön till lön - och jag var även tvungen att låna av familj till bostadsköpet. Det hela vände för några år sedan då jag började lyssna på RikaTillsammans-podden. I dag har jag mer pengar än vad jag egentligen behöver. Både tack vare ett helt annat tankesätt kring ekonomi men även tack vare de fondportföljer jag har som gått väldigt bra.

6 gillningar

Som jag svarade i en liknande tråd är väl de två största konkreta framgångarna att jag 1) Köpte ett hus med tomt billigt för 15 år sen. Värdet har gått upp ca 100% sedan dess (obs, liten stad, inte storstad)

Den andra framgången var att jag började investera på börsen med min fru för ca 5 år sen. Vi har inte gjort allt rätt och det har blivit en del läropengar längs med vägen, men portföljvärdet är upp ca 100% även det nu efter dessa år. Tråkig defensiv portfölj med en stor mängd utdelande värdebolag.

Sen finns det massvis med val och beteenden som har möjliggjort detta såklart…

/H

3 gillningar

Intressant:
Upplever att en del ekonomiska händelser som har gått bra är ren tur, tex sålde bostadsrätt efter 3 år med >30% vinst. Kunde lika väl ha blivit ett nollsummespel som med vår Lgh på 90-talet. Likaså med vissa aktier.
Fö följer jag RT med hitintills bra resultat. :blush:

3 gillningar

Har nog egentligen begått fler ekonomiska misstag än haft framgånger, men de två saker jag gjort rätt:

• Alltid haft någon form av fondsparande sedan tonåren även om det varit lite dyrare fonder. Det har gett en del mer pengar än om de bara legat på bankkontot
  • Investerade runt 50k i crypto för 3-4 år sedan, under bra dagar är det uppe i 5x sitt värde. Kommer hålla hårt i dessa långt in i framtiden.
2 gillningar

Jag tror det är svårt att prata om sina ekonomiska framgångar då tur spelar en så stor roll som många ovan också antyder.

• T.ex. ett bostadsköp med ett stort lån (=hävstång) - tur eller skicklighet?

• Träffa en aktie som gått upp mycket (i mitt fall t.ex. Spiltan som jag gjorde 10x på) - tur eller skicklighet?

Det är därför jag tror snarare att om man ska titta på framgångar, så bör de vara processorienterade:

• Satt kvar i dippen under mars 2020 (corona-dippen)

• Köpte mer i dippen under mars 2020

• Håller mig till min strategi och växlar t.ex. inte över till Tesla / Bitcoin / annat som är hett nu

• Håller utgifterna medvetet lägre än inkomsterna, fokus på sparkvot

• Köper hus / bil som jag har råd med

• Använder fyra-hinkar-principen

• Maximerar lön för att ligga på max pensionsavsättning

• Valt AP7 SÅFA i pensionen

• Investerar regelbundet, globalt, billigt

• Är inte fundamentalistisk utan kan göra koncentrerade bet

• Jobbar med mig själv och frågar hela tiden mig själv: vad är det jag inte vet? och vad är det jag inte vet att jag inte vet?

• Utsätter mig inte för “ruinous risk” där jag kan bli av med allt på en och samma gång

• Satsar där oddsen är på min sida och ser det som en serie av satsningar snarare en enskild satsning

Det är mina spontana tankar, vad tänker ni andra?

6 gillningar

Jag tycker absolut det bör särskiljas med vilka framfångar man är stolt över processorienterat men samtidigt är det också skoj med “Fiskehistorier” om gånger när folk har haft tur :slight_smile:

Mina framgångar jag är nöjd över:

1. Pengar numer har väldigt lite inflytande över min lycka. Spenderar oftast mindre per månad än vad man får i socialbidrag.

2. Upplevt 2 “crashar” och satt igenom båda. Andra gången kändes inte lika hemskt som första

3. Börjat i större grad infinna mig med tid som begrepp över min ekonomi och planerar den nu 30+ år in i framtiden.

4. Tog examen och började jobba för 6 år sedan. Har redan hunnit dubblera ingångs-lönen samt fått ett roligare jobb med bara bättre förmåner.

5. Köpte en bostad som var “dyr” för sitt läge men jag hade en trendkurva över bostäderna som sålts på gatan över några år. Den följde kurvan samt var i bättre skick. Dvs oavsett marknadsutveckling så var den “billig” relativt vad man fick

2 gillningar

Turen består i att bostadsmarknaden gått uppåt. Och tur för de som haft möjlighet att köpa loss sina hyreslägenheter till underpris när de ombildats till br. Men om jag ser på min bekantskapskrets där de flesta hade ett ganska lika utgångsläge rent ekonomiskt för 20 år sen så ser det väldigt olika ut vilken “utdelning” folk har fått på sina val. En del gjorde väldigt försiktiga val medan andra satsade mer pengar och dessutom mer strategiskt utifrån de värden som verkar hålla över tid (läget, sekelskifte, bra kommunikationer, osv osv.). Så visst kan man hävda att strategi i viss mån haft betydelse.

1 gillning

Blev medlem på wall street bets för något år sedan och lyckades tjäna väldigt mycket pengar med stor risk. Ren jävla tur så här i efterhand har jag insett efter att knarkat investering och finansböcker.
Nu följer jag barnportföljen+lekhink.

Långvarig ekonomisk disciplin =framtida friheter(snott från Jocko givetvis)

4 gillningar

Förutom husköp som gått upp 100%-ish så är min största framgång OCH misstag egentligen samma sak; jag var med och grundade ett framgångsrikt företag 2006 som på några år ackumulerade en ordentlig kassakista. Eftersom vi var väldigt försiktiga utnyttjade vi inte ränta-på-ränta-effekten utan lät pengarna ligga.

När jag sålde fick jag min beskärda del av kakan, vilket var fantastiskt men ibland grämer det mig att den kakan kunde varit dubbelt så stor… :crazy_face:

Edit: När det gäller enkilda aktier så är jag närmast som en kanariefågel i gruvan; när jag köper in mig dyker kursen. :rofl:

3 gillningar

Förutom enskilda lyckosamma aktieköp så har jag gjort 2 riktigt bra val i livet.

• Började investera på börsen när jag fick min första lön som anställd efter studierna.

• Jag håller mina utgifter lägre än mina inkomster. Förutom att man går plus varje månad så slipper man den ekonomiska stressen som jag hör att andra har.

2 gillningar

Att behålla i princip nästan samma utgiftsnivå (exklusive studentrabatter) när jag gick från student till att börja arbeta. Inte heller ökat utgifterna med de löneökningarna jag har haft. Tror tom jag lyckats understiga inflationen.

Har skrapat ihop nästan en halv miljon totalt på dryga 3 år.

3 gillningar

Oj så skicklig jag känner mig. Undrar vem jag lärt mig det av :wink:

2 gillningar

Min största framgång är väl att jag alltid har sparat pengar, från när jag var 17 och hade mitt första sommarjobb. Det är så inrutinerat i mig att det skulle kännas grovt fel att spendera en hel månadslön. Ger mig mycket frihet, ex nu efter examen ska jag flytta till en trea och måste i princip möblera den från scratch (bor inneboende just nu), och är väldigt skönt att veta att även om jag inte kommer lyxinreda så kommer jag ändå ha råd att möblera den såsom jag vill ha den och fortfarande ha mycket pengar över. :slight_smile:

3 gillningar

Som jag nämnt i typ alla trådar så är jsh ny på att spara. Så det är väl en enormt stor ekonomisk framgång. Att ha börjat spara och börjat hitta en strategi för mig.

Att inte leva från lön till lön och spela bort alla pengar. :heart_eyes:

5 gillningar

Den största framgången var nog när jag insåg att bara för saker kostade eller kostade mer var de inte bättre varken för själen eller för knoppen eller plånboken.

T.ex en dyr tröja kan vara bättre kvalité och hålla längre än en billig, men om den blir omodern och bara hänger längst in i garderoben så är de bättre köpa en billig.

Eller att ungarna gillar att gå i skogen och se en hare eller rådjur gratis mer än att åka och titta på en instängd zebra på Kolmården för flera tusen kr.

3 gillningar

Det sistnämnda kan jag verkligen skriva under på. :rofl:

1 gillning

Så kul att läsa detta i kombination med misstagen vi gjort. Inser verkligen att jag inte är ensam i mina vinster och förluster. De flesta går nog igenom en väldigt snarlik resa.

1 gillning

Vänta bara till du har tonåringar som önskar sig gamingdatorer, iphones, resor till USA och moppebilar…:yum::tired_face:

1 gillning

Utvecklade en iPhone app på min fritid som idag genererar mer än 1 000 kr om dagen i passiva inkomster. Dessutom befinner sig tillväxten i en stabil kurva uppåt. Inkomsterna går rakt in på börsen.

12 gillningar

Jag har en plan för de, när de närmar sig tonåren så flyttas alla “onödiga” köputgifter till deras egen portfölj :smiley:

1 gillning