Vilka ekonomiska misstag har du gjort?

Hej,
Vilka ekonomiska misstag har du gjort?
Anledningen till att jag frågar är att i samhället känns det som att vi är bättre på att prata om våra framgångar än misstag, antingen för nån sorts skam eller whatnot. Men man kan ju lära sig väldigt bra från att höra andras misstag, och även inse att man inte är ensam om att göra dumma beslut ibland.

Jag börjar. När jag började plugga fick jag ett stipendium på 70tkr. Dessa gick rakt in i ett sparkonto med ca 0,5% ränta. Fortsatte jobba extra och spara, alla sparpengar gick in till samma sparkonto. Dvs att jag som student med låga utgifter gick runt i år med en buffert om 100-150tkr. (För intresserade har jag pluggat i över 7 år…) Pengar som inte använts till något och inte fått arbeta alls, bara legat där och tappat i värde. Svårt att inte sparka mig själv över att jag inte investerade dem, kan inte ens skylla på ignorans då jag pluggade ett år ekonomi innan jag började på mitt nuvarande program, och var väl medveten om att pengar som bara ligger tappar i värde både av inflation och missad avkastning.

7 gillningar

Lyssnade på en ”rådgivare” på ett försäkringsbolag när jag var ung, så det gör jag aldrig igen. Det hade varit bättre att ha pengarna på ett sparkonto.

3 gillningar

Jag tror inte att jag är ensam i detta men verkligen mitt störste misstag var att jag i flera år såg varje löneökning enbart som anledning att öka min konsumtion.

Och att jag spontan la 3600 SEK på en golfset som ett år senare fortfarande var inplastat är jag inte heller så stolt över. :slight_smile: Bort med impulsköp!

5 gillningar

Spontanköp är en sån bov. Kommer ihåg att jag hade en period då jag la säkert några tusen på hudvårdsprodukter som snarare i slutändan bara försämrade min hy :sob:

2 gillningar

Jag känner att jag har sparat i flera år, men tog faktiskt ut mina besparingar av vanligtvis dåliga skäl. Jag började ganska mycket från grunden för ett år sedan. Minimering av min tid på marknaden var förmodligen mitt största ekonomiska misstag.

3 gillningar

Kan lägga till en sak som kanske är mer i andan av frågan.

Efter ett avbrutet förhållande ville jag bara bli av med det hela; tog hälften av anskaffningsvärdet :grimacing: av vår gemensamma bostadsrätt och lämnade kvar stora delar av mitt eget bohag.

Jag visste att jag hade högre lön och bättre ställt och att jag skulle ha betydligt lättare att landa rätt igen på privatekonomiskt plan men i efterhand var jag alldeles för generös och “i affekt”.

5 gillningar

Jag har faktiskt en annan. Jag hade ägt en lägenhet med min ex-pojkvän. Vi separerade och jag flyttade ut. Jag fick möjlighet till ett förstahandskontrakt, men det krävde att jag för närvarande inte äger en lägenhet. Mitt ex och jag fick en advokat för att förbereda ett kontrakt som specificerade hur mycket mitt ex skulle betala mig för min del av lägenheten inom 5 år eller när / om han sålde lägenheten. På det sättet kunde han ta över min andel av inteckningen och jag skulle fortfarande få tillbaka min del av pengarna. Advokaten sa att detta var ett mycket vanligt avtal, men av någon anledning tillät inte banken det: de skulle bara låta honom ta över kontraktet om jag ger honom min del av lägenheten gratis eller om han betalar mig omedelbart.

Jag rusade och stressade över förstahandskontraktet och var trött på att hantera denna inteckning, så jag bestämde mig för att bara ge honom min del. Vi kunde ha försökt få ett privat avtal utan att banken visste eller fortsatte att argumentera med banken (advokaten försökte också argumentera), men jag hade ingen energi eller ville ha stress längre och gav upp pengarna.

Det resulterade i mycket mindre stress i mitt liv, men i efterhand var tidspresset INTE så stort för det hyresrätt (byggföretaget var sent så vi hade ännu mer tid), så vi kunde nog ha tagit oss tid att arbeta igenom det.

2 gillningar

Lite likt dig så har mitt största misstag varit att jag haft alldeles för mycket pengar som jag inte satt i arbete tidigare. Hade nog någonstans kring 200 tkr på nollränta under större delen av min studietid och något drygt år därefter, ca 7 år, bor i hyresrätt och låga kostnader. Visserligen har jag under denna perioden investerat mycket också. Nu i efterhand känner jag mig lite korkad att jag anstängde mig för att investera löpande när jag kunde dunkat in många månaders “löpande sparande” på en gång… som hade kunnat tjäna mig mycket pengar.

Men man lär sig, numer anpassar jag min buffert efter “vad är det dyraste som kan ske på kort sikt?” lite marginal på det och det är det enda kapital som inte arbetar.

Tilläg: När jag läste lite andra inlägg så kom jag på en till, inte så enorma konsekvenser i slutändan men rent principielt dumt. Jag tog inte fullt CSN-lån först terminen. :man_shrugging:

2 gillningar

Låtit företagets löpande kapital stå på 0-räntekonto under 8 års tid.

Betalade av CSN-lånen vi har i förtid.

Gått på “känsla” då man dragits med och köpt/sålt vissa aktier/fonder.

Kan berätta om grannens misstag då han sålde ett hus med sjöläge/strandtomt. Tog FYRA helkassa bilder med mobilen och använde INTE Mäklare trots att flera av oss grannar försynt påpekat att det nog kunde vare en bra ide. Såldes för 5,2 miljoner för tre år sedan. Nu är det värderat till 12-14 miljoner.

2 gillningar

Tack för en superviktig fråga @optimisten. :pray:

Jag har gjort så många misstag att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Samtidigt så kan jag också vara tacksam för misstagen eftersom jag inte hade varit där jag är idag utan dem. Tack vare dem har jag ju lärt mig saker som sedan gjort mig mer framgångsrik, vilket till och med gör det svårt att se dem som misstag och istället se det som läropengar.

Men några av de “större”:

• Investerat i onoterade (förhoppnings)bolag utan en tydlig exit. Har fortfarande mer än 500 000 kr “låsta” i sådana bolag.

• Lämnade börsen under ett par år runt 2009 för att testa alternativa investeringar efter blivit inspirerad av Rich Dad, Poor Dad och andra böcker. Investerade i den tidens motsvarighet till krypto och blev av med allt.

• I enlighet med ovan, investerade med ett par vänner i en lägenhet i Turkiet som skulle byggas. Marknaden kraschade 2008 och bygget gick under. Blev stämd i Turkisk domstol. :man_facepalming:

• Första aktierna jag köpte 1995 var Investor på ca 90 kr, H&M på typ 110 och Ratos. Jag sålde 1998 för jag visste bättre med Ikon Medialab, Framfab, Ericsson och massa andra “bra” bolag.

• Hade en åsikt om bostadsmarkanden i många år och köpte inte.

• Har tagit alldeles för lite betalt generellt för det värde jag skapat i olika företag, uppdrag och situationer (låg självkänsla).

• Inte satsat tillräckligt mycket i de affärer där oddsen faktiskt varit på min sida. T.ex. förra våren i dippen.

• Är också skyldig till att inte tagit fullt CSN-lån i början.

• Hade en tjänstepension på LF som 22-åring kostade mer i avgift än jag tjänade med 15 % avkastning på pengarna… skulle “pensionsspara” 22 år gammal…

• Dåliga köp har jag hur många som helst - framförallt teknikprylar - särskilt innan jag listade ut att jag ibland handlar för “känna mig bättre” typ “trösthandlar”.

• Haft dubbla försäkringar i vissa områden, köpt försäkringar som säljs med prylar. En riktigt sucker.

• Agerat på “senaste tipset”. Det vill säga agerat på något som jag hört i media, på något forum eller någon jag sett upp till.

• Generellt väldigt mycket “det kommer gå åt helvete”-bias vilket gör att jag tar för lite risk rent generellt. Kostat otaligt mycket pengar.

Ja, ni ser och det är bara sådant som jag kommer på rak arm… :rofl::man_facepalming:

29 gillningar
  • Inte tagit något CSN-lån alls någonsin, fast jag borde gjort det under 5 år. Tog bara bidragsdelen.

• Tyckt att det har häftigt att spara på sparkonto och inte fattade det här med börsen tidigare än jag gjorde.

• … vilket gjorde att jag hade en sisådär 3-400k oivesterat på 0-räntekonto under sisådär 7-8 år

• … som när jag väl fattade att jag borde investera, gjorde det matematiskt riktiga att gå all in i den “bästa” fonden för tillfället (definierat som den som hade gått bäst senaste veckan/månaden/kvartalet och som storbanken rådgav att köpa)

• …som såklart störtdök med en sådär 10-15 procent första månaden

• … och då gjorde jag det känslomässigt korrekta beslutet att aldrig investera mer och ta ut alla pengar på “botten” och höll mig borta från börsen i ytterligare 2 år.

• Drivit enskild firma vid sidan om ordinarie anställning och betalat på tok för mycket skatt, i på tok för många år innan jag fattade att AB was the shit.

10 gillningar

Jag har gjort två typer av misstag, det första är att jag har investerat dåligt och det andra är att jag tjänat för lite pengar.

Dåliga investeringar:

• Köpt aktier med hög utdelningsprocent för jag tänkt att då får jag snabbare tillbaka det investerade beloppet, tyvärr så har de ofta en hög utdelningsprocent av en anledning.

• Köpt aktier i förhoppningsbolag, ex något som skulle utveckla en ny typ av cancermedecin. Ska man göra sånt måste man sprida risken och köpa upp minst 10-20 stycken.

• Köpt aktiv förvaltad fond eftersom den hade ju gått bra den senaste tiden.

Tjäna pengar:

• Varit för dålig vid löneförhandling.

• Inte utnyttjat rätt tillfällen i karriären. Ibland ges möjligheter som sällen ges, hoppar man över dom så kan det dröja länge innan man får samma möjlighet igen.

• Mitt största misstag i karriären är att jag enbart kört på känsla och gjort det som jag velat just då, vill man tjäna mer pengar bör man nog ha en mer uttänkt strategi om var man vill.

1 gillning

Även om jag förstår vad du menar så har jag svårt att se ej investerat kapital som ett misstag. Det är väl bättre att vara glad att du haft ekonomisk trygghet under så många år? Jag har svårt att förstå hur detta kan vara ett misstag. Kanske var din risktolerans bara väldigt låg?

Det är som när en smal person klagar på att dom blivit feta när dom gått upp ett kilo. Det finns en arrogans i det som jag tycker det är viktigt att uppmärksamma. Det säger också något om hur du och alla andra i denna tråd ser på sig själva och andra människor.

Jag kan berätta ett verkligt ekonomiskt misstag jag gjorde. Fick 350 000 kr som 19-åring och brände allting på några år på resor, festande och bara typ hushållsekonomi o att inte jobba o bara ha det gött. Det var ett ekonomiskt misstag.

Jag tycker det är viktigt att hursomhelst se på det i den kontext som det var istället för att gräma mig över det. Det gav mig saker o upplevelser jag bär med mig än idag och insikter som har hjälpt mig i livet. Hade jag börjar spara som 20åring och investerat mina pengar varje månad hade jag varit mångmiljonär idag. Men jag är snarare glad o tacksam för att jag överhuvudtaget kom dit där jag är idag. På samma sätt är jag glad o tacksam över min starka kropp och skiter fullständigt i att den inte ser ut som den ”ska” göra. :smiling_face_with_three_hearts:

8 gillningar

Dyr bil som var rolig att köra i två veckor. Sålde direkt efter ha läst ”millionare next door”.

2 gillningar

Köpte medelstor lägenhet istället för villa till bra pris för 2 år sedan. :joy:

3 gillningar

Oj oj oj, lättare att lista vad man gjort rätt. Men här är en top of my mind:

• Tog Max CSN + extra studielån på Swedbank och blåste varenda krona. Kul men dumt :slight_smile:

• Thorn hyr stereo på tidigt 90 tal som kostade multum. Tvingade mig att ha den kvar i 20 år för att klämma ut värdet

• Köpte för dyra bilar och när jag inte fick lån längre på banken så lånade jag av mina föräldrar (betalde dock tillbaka det tillslut)

• Köpte inte bostad eftersom det alltid var för dyrt - dumt dumt dumt

• Fastnade i dotcom boomen och förlorade så gott som alla pengarna

• Fastnade i teknisk analys som kostade mycket i avsaknad av avkastning

• Fastnade i råvaruboomen strax före finanskrisen men han ut före det small, så ”bara” avsaknad av avkastning

• Sparade på tok för mycket på konto och alldeles för lite investerades på börsen efter att jag bränt mig på ovan

• För lojal mot arbetsgivare som ledde till dålig löneutveckling tills jag lärde mig läxan att aldrig lita på HRs ”det är en bra lön/lönehöjning” :joy:

• För feg att satsa rejält när tillfällena gavs. Blivit bättre men håller nog en större margin of safety än de flesta pga historik

Trots alla fel och misstag så har det ändå gott rätt bra - man lär av misstag, förbannar sig själv, förlåter dig själv och lovar dyrt och heligt att inte göra om samma misstag, sen gå vidare glad i hågen :slight_smile:

5 gillningar

Mitt största ekonomiska mistag är att jag har brytt mig för mycket om pengar.

Jag har varit så gott som destruktivt snål och inte rest, sagt nej till restaurangbesök och allmänt umgänge (bröllop som krävt övernattning) som kostat pengar.

18 gillningar

Hade alla gemensamma (dvs. 99+%) pengar på konton som kontrollerades av sambon, likaså bilen som var något att ha.

2 gillningar

Jag trodde länge att investeringar, aktier och fonder var något extremt komplicerat. Samt att banker och rådgivare var de enda som kunde och visste vad dom höll på med…

Oplacerade pengar länge på vanligt bankkonto…

Sen när jag väl satte mig ner så tog det kanske 6 månader av att sitta lite då och då, läsa på forum, artiklar etc (lyssnar på rikatillsammans) för att inse att jag kunde göra så mycket själv. Och att det inte alls var särskilt komplicerat.

Alla kan lära sig grunderna, tveklöst, men många är för oroliga att det är svårt eller komplicerat.

6 gillningar

Min största dumhet är att jag/vi har haft bostaden som enda ”investering” under ett antal år. Jag har (felaktigt) tänkt att det är nån sorts guldägg utan att på allvar konkretisera när och hur guldägget ska kunna realiseras med mindre än att vi flyttar till område med annan prisklass vilket vi sannolikt inte kommer vilja.

Men en fördel med detta är väl just att jag inte har kunnat göra alltför mycket dumt eller onödigt med pengarna.:grin:

4 gillningar