Alla verkar ”bara” göra bra affärer, men förmodligen är många/fler affärer mindre bra.
Tycker fuqqups är minst lika intressant som som success stories.
Vilka är dina?
Här är ett av mina:
1/ Investerade 5 000kr i alla rekommendationer från Carnegie (veckans aktie) och från Aktiespararna under tre månader 2023. Resultatet - 9%, GlobalUSA-indexfonder gav under samma tid + 15%. Visst, utvärderingstiden var för kort, but still…-
Tog för liten risk. Så missade någon miljon i avkastning i väntan på att huvet skulle komma ifatt storleken på kapitalet.
Men å andra sidan kanske det var det smartaste jag gjort, att bara parkera pengarna tills jag fick bra koll. Kommer troligen tjäna ett par miljoner på det på sikt.
Tror de flesta fuckups lär oss något och gör oss lite smartare. Förhoppningsvis.
Köpte Rigetti Computing, på kvällen kom utspelet från Nvidias vd om kvantdatorers onödighet. 50% ner dagen efter det, timing! Sålde därefter av alla aktier jag had och la allt i fonder…
Hoppade på Immunovia-tåget när hypen var som störst. Förvisso en mindre summa, men -80% innan jag hoppade av.
Historien om hur jag och mina kollegor förlorade allt insatt kapital i en produkt som såldes på oss av en champagnepoppande brat finns däremot i tråden Lossp0rn
Köpte fonderna för sisådär 10k styck Arc Invest, Thematica. Blev många minus innan sålde.
Köpte Trumpcoin för Solana, sålde med vinst, trodde jag, men bytade emot Solana, som också ökat i värde, så fick tillbaka färre Solanas än jag köpte med. Det vettiga hade varit att byta mot USD. Det var iaf inte lika stort fiasko som Arc Invest.
Köpte även Melania coin men där blev det plus minus noll iaf.
Trevande aktieköp eller nischade fonder i början av karriären var väl inte alltid helt lyckade. Allt sånt bleknar rätt mycket nu när kapitalet växt till sig och varje procent som tappas från index motsvarar åtskilliga månadssparanden. Eller månadslöner.
Det kan vara på grund av hur bra det går för portföljen sett till home bias, valutor, andel investmentbolag och småbolag.
Köpte aktier för att jag gillade branschen eller företaget av mer emotionella skäl än strikt rationella.
Sålt aktier i bra företag som gått bra alldeles för tidigt för att säkra vinst.
Sålt aktier i skitföretag som gått dåligt alldeles för sent eftersom det kommer säkert vända.
Sedan är jag ingen person som går runt och ångrar mig. Ett misstag är bara ett misstag om du inte lär dig något av det.
Om jag ska specificera det mest korkade misstaget jag gjort är när jag köpte TUI aktier någon gång under hösten 2020 eftersom alla länder måste öppna upp efter Corona och alla kommer vara ressugna. Dåligt företag och korkad spaning.
Var allmänt förvirrad kring investeringar de första 10-15 åren och prövade en ny strategi ungefär varje månad med ständigt usel avkastning. Ett under att det ändå gick som det gick.
Vid ett tillfälle hade jag över 100 aktier samtidigt i portföljen - det var, lite stökigt
Hade kunnat lägga allt i valfri dyr storbanksaktiefond och fått en helt ok avkastning istället.
Enda positiva är att det var väldigt lärorikt på många sätt, men hade hellre tagit en bättre avkastning.
Mina misstag har aldrig varit det jag köpt även om jag köpt en massa enskilda aktier/tillgångar mitt misstag var att sälja.
Kollar jag på allt jag köpte senaste 10 åren om jag bara behållt allting även de aktier som gått ner så hade jag slagit ett globalt börsindex med råge problemet är att jag ombalanserat hoppat ut o in från aktier etc etc.
Jag ville investera i aktier efter den stora börsfallet i oktober 1987… Tänkte låna 100.000 från banken å diskutera de med mina föräldrar… Farsan ringde en av sina bästa kompisar som även va min gudfar som jobbade på aktiv placering på SE-banken, han avrådde köp… Han kontaktade även en annan bekant som va bankdirektör på ett annat SE-banks kontor, även han avrådde… Även morsan som jobbat på bank avrådde… Som sällt barn så lydde man alla äldre…
De synd att man lydde dom för när dom aktierna jag hade tänkt köpa hade efter 2 år blivit värda över 1.200.000… Dom pengarna hade vart väldigt sköna att ha haft, men grämer inge över de…
Me andra ord är magkänslan rätt då…
Helt allmänt har summan av enskilda aktieaffärer har jag gått sämre än index sett över alla år.
Satt med Fingerprint Cards before it was cool och sålde allt precis innan rushen - då hade jag väntat i flera år på genombrottet som aldrig kom. Detta har skapat en viss rädsla i mig att sälja innehav, för tänk om dom sticker strax efteråt…
Alternativa investeringar, främst crowdfunding hos SBP Nordic och Tessin, har gått åt skogen med stora nettoförluster. Även kapital hos t.ex. Lendify (numera Savelend) har gått åt skogen.
Köpte Terranet (29,00 kr) på IPO för 8 000 kr efter rekommendation från en “kompis”. Gick jättebra första veckan. Fyllde på med 15 000 kr till. Fortsätta gå bra och nu var aktien uppe i ca 44,00 kr. Min “kompis” hypade och sade att aktien kunde bli värderad över tusen kronor. Jag köpte för 40 000 kr till. PANG! Där kom smällen. Folk började droppa aktien. Den föll 20%… 30%… 40%… Min “kompis” fortsätter hypa och sade att jag skulle köpa dippen. Nja, tänkte jag, men fortsatte hålla positionen ifall den skulle återhämta sig. Det slutade med att jag sålde av allting för 4,00 kr. Idag är aktien värd 0,13 kr. Aouch…
Köpte Enerzise (8,00 kr) på IPO för 12 000 kr efter rekommendation från samma “kompis” som ovan. Slutade ungefär likadant.
Jag köpte VNV Global efter att Marcus Hernhag gjort analysen om att det bolaget kommer stå i framkant utdelningsmässigt med alla sina häftiga, onoterade bolag som de äger. Så kom kriget Ryssland - Ukraina och oturligt för mig var ca 80% av VNV’s innehav ryskt. Aktien störtdök 80% innan jag sålde.
Men min största fuck up var när jag skrattade min bror i ansiktet 2012 när han ville få in mig på att mine:a Bitcoin. Till mitt försvar så är min bror extremt naiv och tror på det mesta han hör. Idag är han mååångmiljonär på sina Bitcoins. Oturligt nog för honom så ligger de på en USB som han inte längre hittar. Om jag inte är helt ute och cyklar så hade han åtminstone 20-30 Bitcoins på den USB-stickan. Vilket jævla öde…
Köpte en pytteliten post i fortnox 2016, gick upp 5-10% efter nån vecka och jag tänkte köpa in mig stort så snart aktien föll ner till vad jag köpte för. Hände aldrig, har kvar aktierna som nu är 10x insatsen. Grämer mig varje gång jag ser dem i portföljen.
Azelio, norska shippingbolag och svenska prospekteringsbolag samt läkemedelsbolag som blev helt värdelösa. Men ändrade strategi och köper nu bara stora värdebolag, har funkat mycket bättre.
Jag köpte också Fortnox, när den låg på 32,00 (innan aktiesplit). Jag sålde av efter ett år då kursen stod stilla. Ett tag senare hade aktien stigit till 50,00 kr. Köpte in mig igen, denna gången riktigt tungt.
Det grämer mig också något otroligt över att jag sålde, för att jag tänkte att pengarna skulle jobba bättre någon annanstans. I slutändan gjorde jag nästan 800% plus på aktien. Jag är nöjd med det
Köpte en alt-coin 2018 för ca 30 000 kr och skulle testa day-trading med köp och sälj. Gick sisådär, är värt 20 000 kr nu och det är inklusive alla extrema uppgångar. Om jag hade köpt bitcoin istället och bara suttit passiv hade det varit värt flera miljoner nu