Fokus på beteende ist, för avgifter!

Måste verkligen belysa det som opti hårt pratar om. Det mänskliga beteendet.

Självklart är det bättre att spara med billigare avgift/väldiversifierat.

Jag jobbar på ett företag där iaf hälften sparar aktivt i fonder eller aktier. Vissa har sparat länge och vissa sparat kortare.

En kollega har som ex. sparat i en svindyr aktiv svensk aktiefond och har enligt mig fått en otrolig avkastning på sina 25 år. Trots dyr avgift och sämre utfall än sitt eget index så har hans ”just keep on buying” lönat sig brutalt.

Sen har vi resten av kollegorna (ja, resten) som hela tiden är ”experterna”som vet bättre och följer trender.

Samtliga av alla dessa skryter med att de äger Fastighetsfonder hit, småbolagsfonder dit, byter till inv-bolag fram o tillbaka……rabatt eller inte….all time High och yada yada yada.

”Jag äger Länsförsäkringar fastighetsfond som gått flera 1000% upp, mycket bättre än jävla index”.
Men på deras eget konto ligger de 20% back i samma fond.

Känslan av att äga något som gått bra är viktigare än att faktiskt tjäna pengar verkar det som. Att äga något unikt. Något som kollegan inte lyckats med.

Som opti:s grundare sa för ett tag sedan, de flesta har sämre avkastning än själva produkten i sig. Just pga det mänskliga beteendet!

Helvete va marknaden är mer effektiv, än vad människan är på att försöka känna sig bättre än alla andra :sweat_smile::sweat_smile:

14 gillningar

Har upptäckt det med i pilltråden. Finns väldigt kreativa ursäkter för pill, även fast Jan informerar med jämna mellanrum att pill leder till sämre avkastning.

Men det verkar som vissa investerar för att bli rikare och vissa för att försöka bevisa att de kan slå index.

3 gillningar

Dessa personer gör sällan/aldrig någon ärlig jämförelse av sin egen avkastning mot jämförelseindex.

T.o.m. om de underpresterar kan de ändå tjäna väldigt mycket pengar över tid.
Vilket de då lurar sig på och tänker att de är genier (för de går ju plus!), trots att de har underpresterat jämförelseindex.
De kan t.ex. jämföra sig med fel index och inte lämpligt jämförelseindex, alt. att de tittar på index exkl. utdelningar eller bara på vissa utvalda perioder och inte sedan start.
Eller inte alls. :smiling_face_with_tear:

Ärligt talat är det också ganska svårt att göra eftersom de ofta byter till innehav med olika jämförelseindex.
Efter ett tag blir det svårt att följa upp allt ens om man vill p.g.a. mängden transaktioner och hopp mellan olika typer av placeringar.

Dvs. det är ganska lätt för dem att lura sig själva eftersom de knappt själva vet hur det har gått eller vad det borde ställas i relation till.
Jag känner personer som har tiotals miljoner kr i värdepapper och som underpresterat mot sina jämförelseindex men både de själva och deras omgivning tycker att de är någon form av genier.

Genidraget i sammanhanget är väl att de har investerat överhuvudtaget och gjort det konsekvent över tid även om de skiftat runt innehavet en del.

Om det automatiskt hela tiden kom upp en vettig jämförelse mot om de kört köp-och-behåll av sina jämförelseindex skulle de inse att deras strategi inte är optimal.

4 gillningar

Detta är nog nåt som kan passa in på mig. För mkt dumt pill som bara gjort det sämre än det kunnat vara. Ändå har jag inte alls pillat mycket, bara då och då. Men jag var med om både IT/telekom “dot-com” kraschen 2001-2 och finanskrisen 2007-8 så det var inte så lätt att inte 'pilla"… på den tiden fanns inte lika mycket forskning som nu, inget RT-forum, ingen Småspararguiden… ja, ni fattar. Inga Appar, inga “nätmäklare” och att byta pensionsfonder i ITP2 var på pappersblankett – samma med PPM.

Som påpekats här har jag ingen aning om hur mycket sämre än relevant index mina besparingar gått de senaste 20 åren. Omöjligt att räkna på men min gissning är att jag haft minst 40% mer pengar nu om jag låtit saker vara och kört JKB-taktiken (just keep buying). Förstås: jag hade måstat låta saker vara I RÄTT fond (global index m låg avgift).

P.g.a. tur, bl.a. ett fint arv, har jag väl tagit igen den förlusten kan man säga. Och dot-com bubblan? Ja, jag förlorade väl ca 160 kkr har jag för mig (i ren förlust, alltså).

Jag pratar aldrig om mina investeringar, har aldrig gjort det. Så ingen jag känner betraktar mig som nån sorts investerings guru :saluting_face: Inget jag ens tänkt på att jag skulle vilja.

3 gillningar

Ja, pillande och ligga utanför marknaden är skadligare än att ha dyra fonder tror jag :+1:

2 gillningar

Det absolut enklaste tricket är månadsspar i en globalfond index. Gör man det så kan det inte bli fel. Men folk tror inte sina öron när jag berättar det. Alla sidospår har lett till mindre avkastning för min del. Så jag känner mig besegrad. Sen kan man ju köra varianter. Lite Lysa, lite Levler Vanguard Glb Idx, lite Avanza Zero.

Dock är jag stolt över mina Scandic Hotels, så jag köpte precis i början av pandemin när de hade dykt. Jag VISSTE att de skulle komma tillbaka, så över 100% plus, men det är lekhinken och kanske till en ny bil senare.

3 gillningar

Jag har gjort båda dessa i omgångar senaste 20 åren och det lönade sig inte det är ett som är säkert. Ångrar det beteendet. Don’t make my mistake.

4 gillningar