Råd kring att komma ur pillningsfasen när man är nyfrälst indexsparare?

30 år gammal, bor i Stockholm med välbetalt jobb. Har alltid sparat i fonder men inte tänkt längre än att “Det här blir nog bra” och plockat ihop 7-8 fonder för att “sprida risken”.

Jag började se över mitt sparande efter att en kompis frågat mig hur jag kommit fram till just den fördelningen (vilket jag inte kunde spara på. 13% Avanza Fastighet by Norrhammar??) och hittade RikaTillsammans.

Fas 1 - Länsförsäkringar Global Indexnära - Jävlar! Jag har ju gjort allting fel! Jag ska ju lyssna på Bolmesons och spara ALLT i ALLA bolag. Köpa hela höstacken! Sålde här av hela mitt fondinnehav (eller ja, använde “Byt”-funktionaliteten i Avanza) och bytte till LF Global Indexnära

Fas 2 - Emerging Markets - Ah, fasen. Global Indexnära saknar ju exponering mot EM… Aja, vi säljer väl av lite LF och går över till 20% Avanza EM också.

Fas 3 - Home Bias - Hmm… ja, det verkar ju vettigt att låta Sverige vara något tyngre viktat i sin portfölj. Jag kommer ju konkurrera på bostadsmarknaden mot andra personer som är exponerade mot svensk ekonomi så skulle svensk ekonomi gå väldigt mycket starkare än global ekonomi vore det sunt att ha lite mer exponering mot Sverige. Jag slänger in lite AllaBolag också.

Fas 4 - Fondrobot - Fast fan - vad investerar jag i ens nu? Nu när jag slängt in Handelsbanken Gl Småbolag känns det som att jag har en avgift som ändå liknar Avanza Auto 6… typ. Borde jag bara kört på det från första början? Men om jag kör Avanza Auto 6 kan jag ju lika gärna bara köra Storebrand All Countries?

Fas 5 - Hjälp mig RikaTillsammans Som ni ser är jag på en “resa” där jag typ varje vecka lär mig något nytt som får mig att ifrågasätta mitt sparande. Är en pillig person by nature och även om jag inser att skillnaden mellan Avanza Global och LF Global Indexnära är försumbar kan jag spendera timmar på att försöka förstå den lilla skillnaden och vad som är objektivt bäst även om det så bara rör sig om några kronor.

Min känsla just nu är att bara köpa Avanza Auto 6 för att på så sätt försöka tvinga mig själv till att sluta pilla runt med fördelning och balansering och vilka fonder som ska ingå. Avanza Auto 6 över Lysa för att jag har bolån på Avanza (Stabelo) samt TJP så uppskattar att ha allt mitt sparande samlat på en plats för en snabb översikt.

Men ja - är det något som någon annan gått igenom i frälsningsfasen? Några tips? Eller ska jag bara tänka att så länge jag flyttar mellan olika bra alternativ är det inte skadligt med pill? Pill blir väl skadligt först om jag ofta flyttar mellan olika typer av innehav (typ Bitcoin ena veckan, guld nästa vecka, indexfond nästa) eller om jag säljer av för att jag får darriga knän?

13 gillningar

Hög igenkänning :slight_smile:

Jag har en lek & lär hink med en liten del av kapitalet där jag får hålla på och pilla med vad som helst.

På så sätt får det stora kapitalet jobba ostört. Funkar för mig :slight_smile:

4 gillningar

Hej,
jag har också upptäck RT relativt nyligen efter att ha sparat enligt magkänslemetoden hela livet. Eftersom jag är försiktig, men nyfiken, har jag provat många alternativ, men i liten skala, allteftersom jag har lyssnat på avsnitten och läst i forumet.
Har inte gått all in ännu i index och marknadsviktning, har kvar gamla, relativt stora innehav av enskilda svenska aktier - man får ta det i små steg :sweat_smile:
Mitt förslag är att du avsätter en mindre del av portföljen att experimentera med tills du känner dig trygg och nöjd med setupen. Att “pilla” är ju inte principiellt fel, men courtage, spread etc kostar ju pengar liksom risken att förlora avkastning när du står utanför marknaden.

Mvh Kroken

1 gillning

Kör på Lysa istället. Långsiktigt sparande behöver inte vara tillgängligt för ”snabb översikt” utan kan ”glömmas bort” under flera år, det är så jag gör :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack för att du delar med dig av dina olika faser, tror att väldigt många kommer känna igen sig i dina olika stadier.
Men tror att just detta är en av anledningarna till att @janbolmeson rekommenderar en tjänst som Lysa för att då behöver man inte grubbla eller optimera sin portfölj.
Eller om man gillar att pilla så kan man ju skapa en lekhink där man får sitta och pilla med sin egna uppsättning av fonder och dyl.

4 gillningar

Det är ett redigt läbbigt träsk det där. Kommer ihåg när jag lyssnade på Rational Reminders podcast en gång när de gick igenom bevisen för varför indexfonder för medelmänniskan är rätt sak att investera i (allt hänger egentlilgen på CAPM - modellens antaganden och vidareutvecklingar på den). Samt tog upp några av de vanligaste invändningarna (till exempel, är du via humankapitalet/jobbet exponerad mot IT-industrin så går det att argumentera att det inte längre optimalt att ha proportionerlig vikt mot IT-industrin i indexportföljen, utan den bör viktas mindre mot den för att hedga dig mot risken att du blir arbetslös om IT-industrin havererar)

För det första, det här var så mycket komplicerad matte att man verkligen behöver älska området för att ta sig tiden att övertyga sig själv om att de har rätt. För det andra, de landade i två bitar visdom som jag tar med mig i livet.

1. Den på riktigt “optimala” indexportföljen är mer eller mindre omöjlig att avgöra och beror mycket på person till person och din privata risktolerans, situation och den senaste forskningen (kanske är small-cap index ändå oproportionerligt representerade i tillväxt t.ex)
  2. Den “faktiska” skillnaden kommer från sunda privatfinansiella beslut och värderingar. Skillnaden mellan en NATO-viktad indexfond och en globalviktad indexfond kommer vara marginella i jämförelse med om du lever ditt liv så att du kan spara 10 000 kr / månaden eller 15 000 kr / månaden.
1 gillning

Skrattade gott åt detta då igenkänningen var hög :slight_smile:

Efter att ha tagit mig igenom en liknande resa som dig landade jag i följande.

1 - Då jag lägger någon timme i veckan på mitt sparande kommer jag med all sannolikhet inte slå marknaden som i stort styrs av personer som jobbar uteslutande med just detta. Skulle jag trots allt göra det är sannolikheten väldigt liten att det beror på skicklighet.
2 - Eftersom jag tycker det är lite roligt att ändå försöka slå dom jävlarna så vill jag vara med och leka lite.

Det slutade för mig i att jag till 95 procent i mitt långsiktiga sparande använder fondrobot. Jag tror helt enkelt att det är mitt bästa val. Det sparar mig både tid och många timmars grubblerier för den stora massan av mitt sparande. Resterande 5 procent leker jag med, gör bra och dåliga affärer. Landar ofta i att jag nog egentligen inte borde syssla med detta rent rationellt men sedan tänker jag “fuck it” och kör vidare. Jag får på detta sätt ett sparande som sköter sig själv och samtidigt utrymme att leka av mig med pengar som i det stora hela spelar mindre roll för mig.

Det du bör göra är att hitta din balans i detta, hur mycket tid vill du lägga för att optimera själv och hur mycket tid vill du lägga på annat. :slight_smile: När du väl hittat den nivån kan du alltid finlira lite med om det är 2, 5 eller 10 procent i din lekhink. Det låter som att det är detta som blir din nya fas innan du tillslut kan sätta dig och fundera på “varför gjorde jag inte bara så här från början”.

Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Det är faktiskt lite tråkigt, att när man blivit intresserad av sparande så får man inte hålla på med det.

14 gillningar

Känner också igen mig i detta från när jag var ny på börsen. Ändrade och justerade mina innehav hela tiden. Det har varit lugnare med det på sistone dock :slight_smile:

Men i ditt fall så kanske det inte är så dumt med en fondrobot för majoriteten av sparandet samt en lekportfölj där du kan få fixa och trixa hur mycket du vill :slight_smile:

Är du pillare så måste du som du insett ha en strategi för att sluta pilla. Du vet antagligen redan att pillandet är en enorm risk som du redan bevisat för dig själv är något som både är reellt och något du har svårt att sluta med. Eller hur?

Du kommer säkert rygga och tänka neeeej för du kanske gillar att pilla… Men jo. Gör det omöjligt. Byt till Lysa och ta bort möjligheten helt.

Du kommer säkert hitta på massa ursäkter för dig själv varför du inte skall göra detta, men att ta steget dit om man är pillare är ju att ta kontroll över en rätt farlig situation. Du äger ju bytet för att hantera att du pillar … Och tänk efter - är inte sannolikheten störst att du pillar när börsen rasar? Dvs att du kommer sälja på botten eller närmast den och då är det verkligen skitilla.

Så. Logiken säger nog även till dig att Lysa är rätt val för dig, men frågan är om ditt rationella jag kommer vinna över den emotionella som vill köra day-trading med fonder för att känna en falsk trygghet?

1 gillning

Verkligen hög igenkänning.

Jag pillar fasiken fortfarande… Finns alltid något att optimera, i mitt huvud. Även vilka konton och hur jag månadssparar osv…

Ibland gick det så långt att jag ville att allt skulle vara enhetligt och med ett matematiskt mönster. Svårt att förklara men det spårade, kort förklarat.

Några tips som funkar för mig. Håll det enkelt, och ha några fasta principer, såsom indexfonder, månadssparande, buffert osv. Sen i vilken form och i vilken specifik fond har typ ingen betydelse.

At the end of the day, så ger fas 2,3 och 4 i stort sett likvärdig avkastning.

1 gillning

Byt-funktionen på Avanza var ny för mig, den har jag lyckats missa! Är det bara ett smidigt sätt att köp/sälja samtidigt eller får man någon form av rabatt?

Igenkänning här med, men jag ser det inte som ett problem, utan som ett sätt att lära mig. Det kanske inte är optimalt ur ekonomisk synpunkt, men den kostnaden kan väl ses som lärpengar isåfall. Hade jag skaffat mig en ny “leksak” (insert valfri rolig pryl) så hade jag nog också ägnat mycket tid åt den i början, eftersom jag gillar att lära mig saker. Som du säger så är det ju en “resa”, den har en början, en mitt och ett slut. Få människor är nyfrälsta för alltid, så en dag kommer man troligtvis börja bli mätt på det hela, och upptäcka att blicken öppnar sig för nya saker (att pilla med, he he).

Jag tycker du ska hedra ditt intresse och pillande och ta det till nästa nivå istället för att köra fondrobot och stoppa huvudet i sanden, du kommer sannolikt inte klara av att sitta still och låta någon annan gör jobbet ändå.
Själv har jag landat i att faktorinvesteringar i fonder och ETF är det mest optimala för att känna att man gjort det bästa valen man kan göra om man vill investera forskningsbaserat och samtidigt få välja fonder själv.

1 gillning

Tanken och viljan att optimera sin portfölj är i grunden såklart god, den största förlusten är väl att man inte längre får betalt för tiden man lägger ner när man väl kommit fram till en tillräckligt bra strategi.

Det som funkade för mig tror jag var insikten att det inte finns någon exakt optimal portfölj inför framtiden. Man söker hur den optimala portföljen inför framtiden ska se ut baserat på dåtiden. Men hur framtiden kommer se ut är det en ganska stor osäkerhet i, därför är det ingen idé att försöka komma fram till EXAKT hur portföljen ska se ut. En ganska bra portfölj duger faktiskt precis lika bra, osäkerheten är för stor för att ens pillande varken ska göra till eller från helt enkelt.

Det är lite som att man blir ombedd att svara på hur varmt det kommer vara i Stockholm 1a Maj 2025. Säg att medeltemperaturen 1a maj senaste 10 åren är +15 grader, varmaste året +22 och kallaste +8 grader. Då är en tillräckligt bra gissning +15 grader. Du kan säkert väga in solstormar, månens läge, el niño, klimatförändringar mm och komma fram till en gissning på +15,235 grader. Men försöket att optimera ditt svar (din portfölj) till överdrift (pilla) ger dig knappt alls bättre odds att ha rätt, osäkerheten är helt enkelt för stor, det kan ju bli allt från +5-23 grader. Om du har läst lite matte/fysik vet du att det inte är någon idé att ge ett svar med fler decimaler än den faktor med störst osäkerhet, samma sak gäller portföljer och framtiden är ganska osäker.

Pillandet kan ju såklart ha nackdelar om man drabbas av courtage, spread, tid utanför marknaden mm men det verkar ju inte drabba dig med tanke på att du handlar vanliga fonder mha bytesfunktionen. Så i slutändan är det nog mest onödigt pill och tidsåtgång.

4 gillningar

Du slipper logga in och lägga köpordern när säljordern är klar. Automatisering av ett steg bara.

Det känns som att en hel del saker är bäst när de är tråkiga. Jag har själv en tendens att hoppa på något sidospår för att gräset kanske är grönare där. Känner igen mig i ditt pillande och för min del har jag blivit för besatt ibland.

Känner igen mig i detta men det har i mitt fall varit min kost. Var helt frälst på att kost X var bäst, men efter ett halvår så påverkade det min livskvalitet såpass mycket att jag fick gå tillbaka till det vanliga. Jag hade i samband med detta programmerat ett verktyg som tog all data från Livsmedelsverkets databas och använde något som heter PuLP för att beräkna billigaste och mest ”optimala” kosten för att täcka RDI av alla mineral/vitaminer/fettsyror vi behöver. Spenderade timmar och nätter men jag mådde bara sämre och sämre och jag formade en ätstörning. Men jag ville inte få svaret ”Läs igenom Livsmedelsverket rekommendationer som har varit i princip likadana de senaste tiotals åren och är baserade på en massa stora studier” utan ville ha den senaste kosten Y som skulle vara banbrytande och lovade fantastiska saker, likt experternas tips på valfri börssida.

Jag tänker att om man är såpass pillig och det på ett sätt blir en besatthet där man spenderar timmar på det så ska man nog inte vara på ett forum som RT eller läsa för mycket på DI.se eller liknande. Funderar själv på att lämna för att jag har en tendens att övertänka sånt här.

2 gillningar

Rolig läsning, flera igenkänningsfaktorer. Precis som du säger, när man börjar tycka det här är kul, jag då ska man välja en sparform som är lika kul som att se Djurgården spela eller färg torka, det är inte kul.

Så här har jag löst det. Mitt grundsparande, vilket är förhållandevis mycket (30% av lönen), går rakt in på indexfonder med låg avgift på Avanza per automatik. Jag behöver inte göra något och det bara tickar på. Twisten här är att jag tävlar med mig själv i att spara utöver det, om det blir 3000 kr kvar på kontot när ny lön trillar in, jag då tar jag de pengarna och köper utdelningsaktier för istället. Då gör jag så att jag tar all utdelning från utdelningsaktierna samt det jag får över varje månad, det köper jag antingen utdelningsaktier för eller förhoppningsbolag.

Så om jag varit lite duktig på att spara samt fått lite utdelningar, ja då får jag sitta och pilla med att se vilka aktier jag ska köpa till min utdelningsportfölj. Jag får läsa och utvärdera och sitta med mina exceldokument och värdera i olika färger och grafer. Sjukt kul. Dessutom plingar det till på kontot ibland när jag får utdelning. Det blir någon slags lekhink.

Sedan kan jag säga att procentuellt sett så får mitt utdelningssparande i aktier storstryk mot indexfonderna. Men, jag får leka av mig och gå och grubbla på vilken aktie jag borde investera i härnäst.

Roligt med bra frågor. Föredrar själv att pilla hela tiden, men jag säljer aldrig något. Testa allt, köp whatever, robotar, aktier, index fonder, utdelnings kungar o aristokrater. Det finns en aktie för ett kork företag i Portugal !

Mitt tips är väl samma som jag planerar o gör, köp allt o låt bli att byta ut eller sälja. Oavsett vad som händer. Går allt åt pipan , aegirbio eller sas style så kan du tänka att = Det är bättre med ett surt o ruttet äpple i portföljen som påminner dig varje gång du loggar in , hur saker o ting går upp o ner, du behöver inte agera för att alla andra agerar, bättre att ha en livslång läxa än att byta ut det dåliga äpplet mot en annan färsk frukt.

Dom flesta som ångrar sig gör det när dom sålt av ett innehav. Försök o planera inköpen istället för att balansera portföljen i efterhand. Planen är att äga innehav så länge som möjligt. Annars kan man lika gärna köpa triss lotter från Magdalena. Eller satsa på olika meme coins från en blockchain.

Skaffa Lysa, sätt 90% av kapitalet där. Pilla med resten så mycket du vill :slight_smile:

1 gillning