Livet tuffar på, automatisk överföring till avanza varje månad. Jag har aldrig sålt fonder för att jag inte behövt. Ändå sitter jag och loggar in dagligen för att se hur det går. Blir jag lyckligare av det? Nej! 2024 gick som tåget för indexfonderna, men jag känner inget. Visst, lite tillfredsställande är det att se kapitalet växa och tryggheten känns…ännu tryggare.
Klart att röda siffror påverkar ens sinnesstämning, men likförbannat tuffar livet på precis som vanligt.
Nu funderar jag på att utmana mig själv. Bara ”glömma” ISK kontot i ett år eller två.
Finns det risker med det? Eller är det rent av ett sunt beslut? Det finns annat i livet som är så mycket viktigare, åtminstone nu när man kan leva gott på den lön man får ut.
För info så har jag index 85%, sverige 10% och en lekhink 5%
Jag hade ett fondsparande från doppresent till 20-årsåldern som jag aldrig tittade till. Kör bara! Logga in på Avanza mer än 1 gång per år är överdrivet.
Så gör min syster, jag har hjälpt henne att sätta upp ett månadssparande i en Global indexfond. Hon har ingen app installerad i mobilen och ägnar inte en tanke åt detta sparande förrän vi en gång per år träffas och loggar på tillsammans. Då tittar vi på resultatet och hon fattar beslut om att eventuellt öka månadssparandet som jag då hjälper henne att sätta upp.
Det är ändå lite det som är tjusningen. Jag har ändå vant mig med en nettolön efter dragningen till Avanza. Så mitt sparande skulle jag i teorien kunna glömma i 10 år som läget är nu.
Men jag tror att 1 år är en tillräcklig utmaning i dagsläget.
Gör det!
Jag tittar lite nu för tiden, men kollade inte något under minst 1 år för något år sedan och har inte köpt eller sålt något på snart 4 år (är 50%-ish påväg mot vårt FIRE-nummer, så försöker coasta på bäst det går). Kankse också ska utmana mig själv på samma sätt igen…
Tja, det vet jag inte riktigt. Jag tänker att om man har en lekhink så är man intresserad av att leka, och då leker man nog lite oftare än så. Men vad vet jag.
Du leker ganska stillsamt med dessa två marknader jämfört med någon som leker med enskilda biotech-aktier, krypto eller annat som svänger snabbt och behöver hållas koll på mer eller mindre dagligen.
Var så god att fortsätt leka! OBS! Ingen rekommendation, så klart.
Jag känner som du och har precis avinstallerat Avanza-appen för att sluta glo på graferna. Månadssparande + någon lite större insättning då och då räcker fint.
I grunden är det nog bara bra att avinstallera appen och glömma bort.
Det enda frågetecknet är vad lekhinken innehåller. Även om den är en liten procentsats av helheten, så desto högre risk, desto oftare behöver du hålla koll. Breda indexfonder är enkla att stoppa i byrålådan, aktier i förhoppningsbolag eller nischade branschfonder kan ge en obehaglig överraskning efter år utan tillsyn.
Logga in om det känns bra och ger dig lugn. Logga in inte om det gör att du inte mår bra.
Jag loggar in dagligen för det får mig att känna lugn och lite (falsk) kontroll - jag har i princip 100% aktier och dessutom väldigt volatila aktier.
Jag lärt mig att göra väldigt få affärer, dvs jag loggar in utan att göra affär bara tittar, så vet jag att det ger mig lite känsla av kontroll och det är bra för mig!
Loggar in ett par gånger i veckan, inget pill eller så, men det är lite kul att se ”jaha, idag gick det upp en månadslön” eller ”jahaja, idag gick det ner två månadslöner”
Brukar inte Avanza skicka en översikt över det förra året? Där det står hur ofta du loggar in? Tror mig ha sett någon delat en sådan bild.
Risken i det långa loppet och hur det påverkar just din indexfond kan ingen veta på förhand men det sker emellanåt att fondbolagen byter index (vilket skett relativt nyligen med AG och LF G) av anledningar de själva informerat om. Effekten blir att bolag tillkommer/försvinner och/eller viktas om. Beroende på hur just du vill förvalta dina slantar och vilka bolag du gillar/ogillar så kan det av det skälet vara bra att inte dra ur pluggen helt, således för att hålla sig ajour och ta beslut om att stanna kvar eller byta fond.
Just nu fondsparar jag i DNB Global Indeks S, men har också LF Global Index.
Jag har dock slutat månadsspara i den och behåller den för tillfället – jag vill helst inte sälja den än.
En släkting köpte fonder till mig när jag föddes. När jag fyllde 18 kunde man inte ens se dessa på nätet och de hade då växt med över 1000%! Hade jag kunnat se dem på Internetbanken eller liknande (och fattat att jag hade rätt att sälja dem) hade de inte varit upp 1500%! idag