Börsutmattningssyndrom

Efter regn kommer sol och efter tullar kommer krig… eller hur det nu var…

Jag börjar känna mig lite utmattad och vill lämna berg-och dalbanan ett tag.

Som svårt börsberoende behöver jag en detox. Jag ska försöka att inte logga in på banken, inte heller följa index dag för dag, detta året ut.

Fler som känner samma? Hoppas på lite gruppterapi för att klara denna utmaning.

16 gillningar

Sälj allt och sätt in på bankkonto med 2,5%.
Köp tillbaka om 1-2 år

2 gillningar

Hur tror du att en bra plan skulle se ut för dig?

• Ta bort alla investeringsappar?
• Sätta allt på sparkonto?
• Spärra alla ISK-relaterade banksidor?
• Sluta följa nyheter och sociala medier? (Inklusive RT.)
• Skaffa eller lägga mer tid på andra intressen?

Men viktigaste är kanske att bena ut vad som får dig att må dåligt kring börsen? Eller är det mer kopplat till världsläget och oro överlag?

Jag är mest oroad över saker jag inte kan kontrollera, börsen kan jag ändå hantera. Behöver bara fortsätta månadsspara och vänta 25 år, det får bli vad det blir.

Önskar resten av livet var lika enkelt. :see_no_evil:

2 gillningar

Ett problem för många av oss på detta forum är att börsen kanske får allt för stort fokus när börsen egentligen bara är ett verktyg för våra ekonomiska mål. Jag försöker ge börsen så lite fokus som möjligt.
Jag har en släkting som är den mest framgångsrika på börsen som jag känner. Hon placerade ett arv på 280 tkr i en fond för 10-15 år sedan men glömde sedan av fonden. I år upptäckte hon att den va värd 2,8 miljoner.
jag ska kopiera den strategin:)

Denna plattform har hjälpt mig till detta ställningstagande:

• Jag har inte skickligheten att göra “bra” investeringar så jag sätter in en summa varje månad i en global fond
  • forskningen visar att den strategin vinner på lång sikt så jag skiter i vad som händer varje månad i omvärlden. detta hjälpte mig väldigt mycket under Trumps kaos. önskar att jag hade tänkt samma under covid.
14 gillningar

Mitt val av Lysa gör att jag slipper bry mig, slipper välja fonder, slipper kolla kurser och slipper stå utanför marknaden för detox tidvis.

7 gillningar

Plocka ut allt och bränn det på vin, kvinnor/män och sång…resten kan du slösa bort.

En förmögenhet kan vara en trygghet men också en kvarnsten runt halsen

2 gillningar

Ja, sedan länge nu. Långt innan de senaste krigen, pandemierna m.m.

Jag tror inte det är börsen som är utmattande utan medieflödet. Börsen är enkel; låt pengarna ligga där länge och justera ner risken närmare uttag. Då spelar det mindre roll vad som händer och varför.

Att vara utmattad över saker man inte kan påverka hanterar jag med konkreta projekt som jag kan påverka direkt. Man kan ju sällan påverka nyheter eller börsrörelser - bara uppröras och oroas.

3 gillningar

Jo, det har blivit lite väl mycket börs på sista tiden. Jag borde nog dra ned på det. Jag märker att annat blir lidande av att jag ägnar mig för mycket åt börsen. Bl.a. nattsömnen, som nu senaste natten. Ett klart varningstecken.

2 gillningar

Jag freakade ur lite under covidkaoset och i efterhand när dammet lagt sig hade det varit bäst att bara fortsätta månadsspara som vanligt.

Så nu när tullkaoset kom var jag mycket lugnare och när det var som mörkast -194 000. Nu är det “bara” på -56 000 så hämtat in nästan 150 000 kr på kort tid.

Försök tänka på något annat, gå och se på fotboll. :innocent:

3 gillningar

Jag sålde mitt guld när det passerade 2000 dollar unset och nu står det i 3 300…

Har man en gång köpt något ska man nog bara hålla fast i det. :innocent:

3 gillningar

Rekommenderar att inte följa index varje dag då det lätt blir känslostyrt, dvs uppåt = nöjd, nedåt = missnöjd/rädd/ledsen. Det ökar även chanserna att man tar beslut som avviker från ens långsiktiga plan. Spelar egentligen ingen roll om det är 10 % upp eller 10 % ner idag eller imorgon om du ändå inte har planer att göra något med pengarna förrän om 5, 10, 15 år. Kan lika gärna vara upp hela månaden juli 2025 men vara lika mycket ner juli 2027.

Gör något annat med din tid istället, något lustfyllt och utvecklande.

6 gillningar

Det där gäller ju alltid. För långsiktigt sparande så är det bara att ignorera vad som händer dag för dag. Det är ju svårt att göra helt men jag har nu varit med så länge att jag vet att det alltid går upp och ner. Vet inte hur mycket jag är “nere” men det är bra mycket. Har inte kollat.

3 gillningar

Är man långsiktig så kan börsen få ha sin gång tills man verkligen behöver pengarna någon gång i framtiden. Behöver inte kolla hur det går eller läsa nyheter. Låt det bara vara och gör annat.

1 gillning

Ja, det är ju inte kul dom dagar jag kollar innehavet och inser att det är 1-2månadslöner som rök den dagen. Då får jag ändra vy till en översikt över längre period så känns det bättre igen. :eyes:
Men de dagarna då det är så illa så att det verkligen svider är ju inget nytt för iår, de har funnits länge.

2 gillningar

Jag köpte, ägde och behöll Viaplay. Inte alltid så lyckat.

3 gillningar

Jag går i stort sett bara in och kollar när det är en bra trend eller när jag tror att det är en bra dag.

I dålig trend undviker jag.
Med att konstatera trend eller bra dag menar jag att först se “huvuddatan” på Dagens Industri. Efter det kan jag gå mer i detalj på Nordnet.

Det har faktiskt funkat ganska bra hittills :sweat_smile:.

Har ganska diversifierat med guld osv.

4 gillningar

Har inte kollat sedan någon gång i januari. Men jag vet ju hur fonderna har gått ungefär så lite överslag kan man ju göra, men jag kollar inte. Känns ändå helt ok. Det har ju ändå gått vansinnigt bra i flera år nu så om man ser över hela tiden så ligger jag stort plus. Bara låta tiden gå.

3 gillningar

Som långsiktig och passiv sparare ser jag ingen mening i att följa börsen aktivt. Min blick tillför inget i processen. Någon gång om året går vi genom konton i en balansräkning i privatekonomin, resten av tiden är det helt ointressant :slight_smile:

2 gillningar

Ett beroende som så många andra. Med god vilja kan du komma ur det.

Forum, poddar och följa börsen 04:30-22:00 ger ingen extra avkastning med en passiv indexfond.

Sluta med allt onödigt runt omkring och lev livet. Bli rik och lycklig :grinning:

2 gillningar

Börsutmattningssyndrom, det var en ny diagnos… Helt i linje med DI:s påhittade “tulltrauma” :crazy_face: Men håller med dig, känner också så.

2 gillningar