Sluta bevaka sitt sparande

“Sluta titta på kontot om du är långsiktig” är ju ett återkommande råd. Speciellt såhär i svåra tider för börsen. Men hur gör ni för att följa det? Jag vet att jag kollar alltför ofta men det är fruktansvärt svårt att låta bli.

1 gillning

Jag har automatiserat mitt sparande. Allt jag behöver göra är att garantera pengar finns på kontot då de skall dras. Då är det inget behov att logga in någonstans.

6 gillningar

Jag kollar men väljer att skratta åt eländet istället. Hur man når dit är mer oklart. :blush:

12 gillningar

Jag kör denna version och det funkar för mig: Senast jag kollade på mina aktier o fonder

2 gillningar

Själv firar jag aldrig framgångar samtidigt sörjer jag aldrig motgångar :joy:. Jag visste det redan förra året en sådan uppgång +31% att börsen ska ge mig bara 7-8% årlig avkastning i snitt om jag har tålamod långsiktigt.Den måste justeras någon gång i framtiden :wink:. Blir lite som restskatt. När man får för mycket måste man betala tillbaks. Om jag kunde tajma börsen och kunnat se i framtiden hade jag gjort det annorlunda och rätt. Alltså avnjuta bara av uppgångar och 0 kr investerat på börsen vid dåliga tider. Så smart är jag inte :joy::person_tipping_hand:. Det får man tåla. Börsen är som allt annat i livet. Det går sällan bara spik rakt upp hela tiden :wink::partying_face::+1:. Man får kämpa sig igenom livet för att överleva :raised_hands: . Jag följer index varje dag men loggar knappast in i mina Isk för att räkna kronor :person_tipping_hand:

7 gillningar

Loggar in en gång i månaden. Däremellan fyller jag min tid med annat istället helt enkelt :slight_smile:

Hitta på ett “straff” du måste göra varje gång du loggar in? Typ 25 armhävningar. Antingen kommer du sluta logga in efter ett tag eller så kommer du bli grym på göra armhävningar :slight_smile:

13 gillningar

Jag tog bort alla bank/konto-appar i början av januari och bestämde mig för att gå in en gång i halvåret. I början av juli var det ju sommar och ledigt och jag trodde faktiskt att det skulle vara sämre. Nu får vi se hur det ser ut efter nyår. Det enda som stör lite är mail om ombalansering för i dessa dagar känns inte det så positivt.

6 gillningar

När det går ner så slutar man kolla automatiskt. Tro mig, har haft Alibaba I två år.

3 gillningar

Tack. Nu tog jag också bort de apparna från mina enheter. :+1:

2 gillningar

Har du även spärrat tillgång till den här RT bloggen och andra ekonomi bloggar som gör en beroende ? :person_tipping_hand::+1: . Bloggarna påvärkar mer än vad man tror hur man aggerar i sitt sparandet,lätt bli osäker och tro att någon annan har alltid bättre portfölj än man själv :person_tipping_hand:

1 gillning

Ska föreslå en här att straffet är att städa och ställa iordning i hallen. Att möta en ren och prydlig hall när man kommer hem skulle inte vara fel det heller :smile:

4 gillningar

Jag är glad varje gång när börsen går ner. Jag får köpa på rea.

Jag är också glad när börsen går upp då jag blir rikare och är tacksam att jag satt kvar i båten (tack vare detta forum).

3 gillningar

Kollar nästan dagligen om jag ändå är inne på internetbanken men agerar inte på det :slight_smile:

Pengarna på det långsiktiga sparandet är ju ändå tänkta att användas om först 10-30 år.

Får se om har samma kyla när det börjar närma sig men då är det nog en mer defensiv portfölj.

1 gillning

Tack för alla tips. Det är väl inget fel att kolla nån gång om dagen/veckan om man är intresserad men jag kollar lite för ofta känner jag. Man kan ju lägga tiden på vettigare saker. Testar nu att avinstallera alla apparna och ser hur det går. Har lyckats sluta med både cigaretter och alkohol så det här borde väl lösa sig😄

7 gillningar

Om man inte ska agera på upp och nedgångar gör det väl inte till eller från att titta eller inte.
Om man mår dåligt av tittandet ska man nog låta bli.
Jag brukar titta varje dag, jag brukar också roa mig med att försöka gissa om det gått upp eller ner innan jag tittar, jag har fel tillräckligt ofta för att det ska ge mig en stark indikation på att jag inte ska hålla på att pilla :wink:

5 gillningar

En effekt när det har gått ett tag blir ju att du sannolikt alltid ligger på ”plus”.

Detta kan ju kännas bättre (även om det såklart är roligare att ligga +10 tkr än +5 tkr).

Har du just börjat investera och behöver se lite minussiffror kan det kännas jobbigare förstår jag.

Jag sålde av det som gått upp och ställde in månadsparande på AVANZA och andra investeringar för 2 år framåt för jag tror det kommer gå ner mera. Går det ner åt skogen tänker jag skita i att ombalansera som jag brukar en gång per år och bara strunta i att logga in på 2 år. :expressionless: Om 2 år dvs 1 Januari 2025 måste jag logga in och ombalansera alternativt fylla på mera pengar på ISK.

Följer mina innehav/portföljer via Inveztor och Balansify, där kan man inte göra några ändringar så det blir mest ett konstaterande att “Jaha, så gick det idag/igår”.

Blockar lysa och avanza på webläsaren i mobile , annars är det lätt hänt att jag ska bara gå in på ”Börsen idag” tex

Vill jag göra extra insättningar utöver månadsspara så är det lätt på lysa via bankgiro som jag har sparat i en mapp.
Då slipper jag gå in och se några minus siffror då heller.

Skriv in i kalendern när du var inne sist och se hur länge du kan hålla dig. De blir lättare efter några veckor.

Du stigmatisera pengar. Det är småsint och ohälsosamt.

Pengar är ett tillgångsslag som vilket annat och behöver underhållas med en översyn precis som oljedepån som hanterar olja eller ditt hus och bil.

Ifall du inte kan kolla och hantera känslorna som uppstår så har du investerat fel eller i något som du inte har förstått. Byt till något som du kan hantera och som kanske inte ger en aktuell bild med hjälp av en enkel inloggning, kanske skog och mark?

Krig pågår, räntan stiger, energipriserna rusar med en bred allmän inflation som ett resultat då är det självklart att värdet på dina tillgångar kommer att röra sig kraftfullt både upp och ner. Förstår man de bakomliggande orsakerna så borde man kunna acceptera rörelserna som högst naturliga och ändå sova gott på natten.

Håll känslorna i shack.

1 gillning