Eftersom jag /vi har min/vår sparstrategi (fonder/aktier/banksparande) ganska så klar för mig/ oss, så behöver jag/vi inte gå in i tid och otid för att kolla hur det går. När “alla andra” får spader och börjar paniksälja o bete sig orationellt, sitter vi lugnt kvar o tittar på alla som rusar runt och mår dåligt. Det känns verkligen bra att ha en som vi tror bra sparstrategi (med betoning på tror). Det ger ett lugn och även om jag/vi ändrar lite en gång om året, så kan jag inte låta bli att gå in o titta på Avanza och Lysa emellanåt. Nu har jag utmanat mig själv att inte gå in o titta på varken aktier eller fonder under så lång tid som möjligt (helst inte förrän om ett år). Så nu har jag fixat en räknare, som ska sporra mig lite extra att inte kolla aktier o fonder för ofta. Här hittar du min räknare om du skulle vara intresserad: [Min räknare](https://
Går in och investerar + rebalanserar min portfölj i samband med lön, så i snitt en gång per månad. För mig känns det skönt att ”göra något”. Annars kikar jag i princip aldrig på den nu mera, har dolt både tjänstepensionskontot på Avanza och privata portföljen på Nordnet så bara IPO kontona syns.
Jag har blivit bra på att vara medgångssupporter, kollar gärna när jag snappat upp att börsen gått extra bra en dag. Då kan jag träna på att götta mig i att ”åh, upp massa tusenlappar på en dag”. När det är börsfall så strutsar jag utan att bry mig. Inte helt logiskt men jag vet iaf. att så är fallet.
Kollat rätt ofta senaste 5-6 veckorna.
Köpte fonder för 70k slutet av december. 180k fonder andra veckan i januari och rena aktier för 160k nu i veckan. Inte sålt något alls. Blivit en del funderingar kring vad jag ska köpa och sedan “hur går det” kontroller dagarna efter.
Men innan dess så var det kanske 2 ggr per månad jag kollade.
Idag långfredag 2022 är det 100-dagarsjubileum sedan jag senast kollade mina innehav Känns riktigt bra att jag kan behålla min strategi Är det bara jag som kan koppla av från börsen i dessa oroliga tider?
Bara viljestyrka bakom denna “framgång”, eller designade du en tråkigare mer defensiv portfölj med lägre volalitet och därmed mindre att oroa sig för? Du nämner Lysa, har du majoriteten där för att det inte ska gå att logga in och pilla hela tiden? Har du gjort nåt liknande på Avanza (t.ex. Auto) för att helt enkelt minska vad du faktiskt kan påverka?
Jag tittar ofta. Kanske inte varje dag men flera gånger i veckan. Mår bra av att se hur mycket som finns där. Far inte det minsta illa av att det har gått ner lite. Misstänker jag att det går ner mycket kollar jag inte så ofta. Kör en månadsavstämning 1 g/mån så då tittar vi båda och skriver ner för framtida jämförelse. Jag tror på vår strategi med enbart passiva indexfonder och blir därför inte upprörd om det skulle råka gå ner 20-30 %. Jag tror att det går upp på sikt igen.
Men har lite små knep för att se till att jag mår bra. Skulle jag märka att jag mådde dåligt skulle jag minska frekvensen.
Har lärt mig den “hårda vägen” som så många andra, att inte leka aktieproffs utan jag kör Avanza Global, Avanza Zero, Lysa 100% aktier, någon enstaka utdelningsaktie av Nostalgiskäl och en Swedbankfond som hänger kvar sedan väldigt många år. Sedan har jag mycket cash. Frun kör ungefär samma, men har Länsförsäkringar Global Indexnära, Avanza Zero och en Nordeafond som hänger kvar av bara farten och ett par utdelningsaktier. Sedan har hon mycket cash också. Cashen har vi på några olika nishbanker p.g.a. insättningsgarantins begränsningar.
Min strategi är precis tvärtom, jag kollar i stort sett varje dag eftersom det är indata till beslut om sälj/köp. På helgen lägger jag lite mer tid åt utvärdering, i veckorna är det mest en snabb koll och vissa mindre byten. PPM byter jag fonder på 0-3 ggr/vecka men jag kollar läget varje kväll oftast även om jag väljer att inte byta.
På helgen brukar jag även kolla upp mina depåsaldon och summera på olika sätt i ett kalkylark för att följa upp hur mitt totala kapital utvecklat sig under veckan, sedan årsskiftet etc.
Personligen föredrar jag att ha tät koll för åtgärder vid behov. Och den täta kollen gör att man lättare hänger med i olika marknader, följer marknadsnyheter, förstår hur olika händelser påverkar olika marknader etc. Jag ser inget som helst negativt i att kolla ofta, bara positivt.
Jag kollar flera gånger i veckan bara för jag tycker det är intressant. Stressar inte över resultatet även om det är flera procent ner över natten. Tycker bara det är lite kul att hålla koll på upp och nergång
Om man känner stress för något så brukar det vara bra att exponera sig oftare för det, då vänjer man sig. Mitt kapital svänger naturligt upp och ner med 100k eller mer varje börsdag. Det är inget jag är det minsta orolig för, jag har vant mig. Skulle nog ha svårare att sova om nätterna om jag inte kollade, då har jag ju även valt bort möjligheten att agera snabbt vid behov vid sektorrotation, pandemi, krig…
Jag har stulit en princip från @Daniel_Nilsson som jag gillar jättemycket - att maximalt göra en förändring på 5 % i portföljen per dag. Det hindrar en från att göra överilade grejer när man väl är inloggad. Annars försöker jag logga in en gång i månaden kanske.
Jag har valt att ha en annan bank för långsiktigt och pension, och ett konto mer för medellång sikt, swingtrade osv. Hjälper enormt än att ha allt på samma bank.
Jag går in på Avanza flera gånger om dagen och kollar index samt ser om det kommit någon ny artikel/notis på deras “Nyheter” flik. Vill veta när olika marknader öppnar och stänger så min klocka på telefonen visar just nu tiden i Sverige, New York, Peking och Tokyo.
Jag får skamligt nog abstinens när det är helg
Sedan December 2020 så har börsen, fonder och portföljteori blivit något av en besatthet om jag ska vara lite hård mot mig själv. Det har dock inneburit att jag på rätt kort tid har inhämtat mycket kunskap och snabbt funnit en strategi jag trivs med i mitt sparande utan att gå på för många nitar på vägen.