Omröstning: Hur ofta bör vi kolla våra egna portföljer?

Nu har jag slutat kolla min portfölj flera gånger varje dag, men funderar på en uppföljningsrutin. Dels för att identifiera behov av ombalansering, dels för att stilla min nyfikenhet. Men hur ofta behövs det att kolla en egen fondportfölj egentligen? Alltså logga in och följa upp sin fondportfölj på exempelvis Avanza.

• Varje vardag för fan!
  • En gång i veckan
  • En gång i månaden
  • En gång i kvartalet
  • Två gånger per år
  • En gång per år räcker
0 röster

Jag saknar valet “Logga aldrig ut!!!”

7 gillningar

Jag har inget behov av ombalansering men jag svarar ‘en gång i månaden’ på frågan hur ofta man behöver kolla. Sen är jag som axr, inloggad för att kolla kontinuerligt, men det är väl mer ‘finansporr’ :slight_smile:

1 gillning

Logga in, schlogga in… :roll_eyes:

Jag loggar inte in varje dag, men jag har uppe börsskärmen konstant och kör LFs sida för fondjämförelser som supplement. Det är ett bra sätt att lura sig själv och att inte se exakta siffror. Så mitt svar blev “en vecka”.

För mig beror det mest på hur börsen går just då. När det går bra är det roligt att titta ofta och då loggar jag in åtminstone nästan varje dag. När det går dåligt kan det gå månader mellan mina inloggningar.

1 gillning

Ja, min utgångspunkt är att det är ohälsosamt att logga in flera gånger varje dag eller ha på börsskärmen hela tiden. Så detta handlar med om vad som egentligen krävs för att hålla koll på portföljen.

Med tanke på Coronakraschen så tänker jag att det går ganska snabbt när det väl smäller på börsen. Så jag lutar mot varje vecka eller varje månad. Under Coronakraschen krävdes nog en gång i veckan för att hinna med. Frågan är hur ofta det kommer hända i framtiden?

Du är inte ensam om att logga in och kolla ofta. Jag ställde en liknande fråga för nåt år sedan.

Jag loggar in en gång i månaden. Ibland två. Följer då upp och sammanställer lite.

2 gillningar

Jag loggar in varje dag, säkert inte sunt :see_no_evil: :sweat_smile:. Men är det rött så blir jag inte nojjig längre i alla fall.

Jag svarade en gång per år men följer det inte själv. :see_no_evil:

Varje dag när det går bra och en gång i månaden när det går dåligt. Selektivt strutsande.

2 gillningar

Sen jag avinstallerade Avanzas app loggar jag bara in en gång i månaden för att uppdatera mitt kalkylark. Men jag röstade att det räcker med en gång per år. Har du ett automatiskt månadssparande så finns det ingen anledning att pilla.

2 gillningar

Saknar börssidorna på svt text, de kollade jag dagligen då de fanns , bara för att se om det var mycket gult. det räckte ju för att skapa sig en känsla. snabbt enkelt och överskådligt. :slight_smile: .
en gång i månaden kollar jag i alla fall utvecklingen totalt på mina investreingar. men sen kan jag logga in och kolla specifika saker dagligen också.

2 gillningar

Jag tycker det finns en poäng att logga in ofta. På så sätt lär man sig hur börsen svänger och får en helt annan känsla för vad som pågår vilket sedan stärker ens möjligheter att sitta still i båten.

5 gillningar

Många gånger varje dag utan svordom är lagom för mig.

2 gillningar

Kör en gång per månad nu, främst för Kollografen. Men när det racet är klart, så blir det kanske kvartalsvis.

Behöver inte balansera om, men behöver ha lite koll på vanliga bufferten, kollobufferten och att jag når mina sparmål.

Får se hur det blir sen.

1 gillning

Äger i princip bara svenska aktier och har oftast Avanza i ett fönster i bakgrunden. Säljer i princip aldrig aktier men firar dåliga börsdagar med att köpa billigt.

2 gillningar

Svarade en gång per år.

Kör man något enkelt som en buy and hold finns ingen anledning att titta oftare än så och det man tittar efter då är frä,st så att inga delar i portföljen t ex slutat existera om det gäller något som fonder.

Att titta oftare än nödvändigt leder till helt onödig stress vilket i sammanhanget sparande är mycket negativt.

Därav är det rätta svaret så lite som möjligt om man inte använder någon typ av system som gör att man måste omallokera eller ombalansera i vissa intervaller.

1 gillning

Jag tänker att det är ungefär som nyheterna, att det skulle räcka fint med att kolla en gång per år men att nyfikenheten driver en att göra det dagligen.

Jag tänker att man bör kolla c:a 1 gång i kvartalet, eller kanske egentligen 1 gång/år + vid större omvärldshändelser som kan tänkas ha en stor påverkan på börsen.

Det beror väl egentligen på vad man vill ha möjlighet att göra. Kolla 1 januari bara för att se hur förra året gick? Möjlighet att lägga in en extra slant vid en större nedgång? Ombalansera 1-4 gånger/år? Höja månadssparandet efter löneförhöjning?
eller
Stilla sin nyfikenhet typ 5 gånger i veckan… :person_raising_hand: :face_with_peeking_eye:

Jag har alltid loggat in flera gånger per dag. Med tiden har jag därmed fått en väldigt känslokall inställning till det. Tidigare kunde jag typ ”woho! Dags att säkra hem?” om jag låg 50 kronor plus en dag. Nu bryr jag mig inte nämnvärt om jag ligger 3 000 minus.

Hade jag däremot loggat in säg en gång per månad så vet jag inte…för mig personligen hade det nog fått konsekvensen att jag blivit mer påverkad av svängningarna.