Läser här och där att många sparare är nästintill maniska när det gäller att logga in och kolla utvecklingen i sina innehav och kolla hur börsen går just nu. En del tydligen flera gånger om dagen
Tänkte därför det kunde vara kul att undersöka hur det ser ut här på forumet.
Hur ofta kollar du börsens utveckling och/eller loggar in för att kolla utvecklingen i portföljen?
Välj det alternativ som ligger närmast sanningen. (har ju förstått att det är sjukt svårt att skapa en omröstning som är perfekt för alla😂)
Jag kan ju börja med att svara. Jag loggar in i början av varje månad. Mest för att jag blir nyfiken samt vill kolla att det inte dykt upp några nya, billigare fonder att ersätta med.
Är inne på Lysa ungefär var tredje månad. Mina enskilda innehav i lekhinksdelen kollar jag varje dag hur kursen rör sig. Har gjort en bevakningslista i avanza och fäst den som widget så man slipper logga in
Kollar inte alltid på min portfölj men vissa innehav tittar jag på dagligen, typ hur går silvret, skumma igenom innehav i portföljen eller aktier i lekportföljen. LYSA kollar jag kanske på en gång i månaden.
Jag har som målsättning att under 2022 logga in på depån max 25 gånger. I mitt tidigare liv var det i perioder flera gånger om dagen och det var svårt att hålla sig borta från köp och sälj, vilket i efterhand inte visade sig så smart. Något stressande var det också.
Får man fråga varför? Har du innehav som du daytradar eller ligger du lång i alla innehav? I så fall finns väl ingen anledning att logga in så ofta? Fonder t.ex uppdateras ju ändå bara en gång om dagen, oftast på eftermiddagen.
Ja alla dessa köp och sälj där man ligger utanför marknaden samt riskerar att handla/sälja i ren affekt är nog för de flesta en väldigt dålig idé och något man i längden mest förlorar på.
Jag kollar dagligen, men enbart på utvecklingen i Avanzas globala översikt (den som inte kräver inloggning). Mest för att få en känsla om läget på marknaden och hur nyheterna påverkar runt planeten.
Sedan är det ju kul att titta till fonderna ibland, men då är det mest de i lekhinken som är roliga. Jag använder då främst kurvorna här för att inte stirra på konkreta summor:
Den enda som jag har som inte går att e där är Avanza Zero, men den kan man ju i det närmaste se via jämförelseindex.
Det finns egentligen ingen nytta med det för min del. Jag ligger lång i 99 % av mina innehav men det har blivit lite av en vana att gå in och titta. Istället för att öppna instagram eller slösurfa går jag in och kollar till innehaven .
Hos min börsmäklare (Avanza) kan man även få se nyheter som är relaterade till innehaven vilket är kul. Egentligen borde jag nog titta mindre för att få ner skärmtiden men det är svårt att låta bli .
Eftersom jag har lite momentumtänk i min strategi så noterar jag mer än agerar, men som en del i ett beslut en månad senare kan det vara. Men inget paniksälj eller så är inblandat.
Jag kollar flera ggr om dagen, mest pga vana att starta någon app när jag har tråkigt.
Det har dock gett fördelen att jag fått erfarenheter av börsens svängningar och blir idag inte speciellt emotionellt påverkad när det visar stora röda siffror som jag hade blivit för några år sedan.
Vid längre tids nedgångar har jag dock slutat att logga in för att istället enbart dagligen följa innehavens resultat frikopplat till vad det blir för faktiskt minusresultat i rena kronor.
Jag kollar flera gånger i veckan, ibland varje dag ibland mer sällan. Jag kollar eftersom det ger mig en tillfredsställelse att se siffrorna. Jag har tack och lov dåligt minne så jag minns aldrig hur mycket det var förra gången jag var inne. Därför spelar det ingen roll om det går upp eller ner. Jag går mycket sällan in och analyserar rörelser på börsen. Under dåliga börstider låter jag bli att gå in helt och hållet.
Jag agerar aldrig på det jag ser. Pillar nog nästan för lite istället för för mycket, dvs har inte ombalanserat så ofta eller optimerat när ny billigare fond kommit. Vet faktiskt inte ens hur man gör det via mobilen. (Ingen behöver upplysa mig, jag är lyckligt ovetande.)
Vid varje givet tillfälle där jag ändå uppdaterar mig kring nyhetsläget etc. D.v.s en hel del gånger om dagen!
Jag kollar börsen och makroläget i sin helhet snarare än mina innehav för att läsa av trender, sentiment etc. Men bara för nyfikenhetens skull och det är oftast ingenting jag agerar på… Utöver i coronakraschen mars 2020 då jag snabbt ombalanserade en del (till aktier) kan man väl säga!
Oj, jag är sjukt förvånad över att det är så många som kollar börsen så pass ofta som flera gånger om dagen. Trodde det skulle vara mer sällan på ett sådant här forum trots att de flesta här är väldigt intresserade.
Känns av nån anledning som en nybörjargrej att kolla så ofta Men om man agerar med sina innehav dagligen eller daytradar så förstår jag att man vill kunna agera snabbt :slight_smile
Avanza börsen idag kollar jag dagligen. Men jag loggar in i Avanza Isk sällan ,bara om jag ska ändra något i portföljen eller köpa extra. Följer nästan aldrig i pengar utväckling. Kollar ibland i profil och total innehav i alla familjens Isk. Att följa börsen är dålig vana och beroende framkallande ingetting annat .
Känns så meningslöst för mig att kolla börsen varje dag. Är ju mer eller mindre slumpmässigt hur det går från dag till dag. Ger mig ingenting av värde känner jag att kolla så ofta.