Det pratas ofta om att det bästa är att vara passiv, oengagerad och utloggad om man väl satt upp ett bra sparande. Jag fattar såklart fördelarna med det här men tänker ändå lite tvärt om. Min strategi är att kolla mina konton dagligen. Dels för att det är kul när det gått upp och dels för att vänja mig vid att det går lite upp och ner. Och eftersom jag sparar månadsvis trappas spänningen upp i lagom takt. Tänker att det här gör mig mindre stressad och mer motståndskraftig för dåliga beslut. Jag hade nog blivit mer nervös om jag loggat in första gången efter att ha läst krigsrubriker om börsras. Bör kanske tillägga att jag däremot aldrig är inne och pillar utan tuggar på med automatiska insättningar till samma gamla dammiga indexfonder. Hur tänker ni andra om det här?
Jag känner igen mig, men brukar tiga eftersom jag alltid känt att jag varit i minoritet.
Just det här känner jag igen, väldigt mycket:
Det har f ö funkat fint. ![]()
Helt seriöst så tror jag att 90% på RT loggar in och kolla läget på konton minst en gång i veckan ![]()
Så jag tror inte du är i minoritet, bara att få vill erkänna att man inte följer mantrat ”oinloggad” ![]()
![]()
Attans att man alltid ska vara så ärlig och öppen! ![]()
Jag loggar in o kollar ganska ofta men nästan bara under perioder det går bra. Dåliga dagar/veckor/månaer brukar jag inte kolla.
Du tänkte skriva minst en gång om dagen ? Det stämmer bättre ![]()
![]()
Vad är du förälskad i? Ju vänta lite jag vet. Det är mina Isk ![]()
.
RT romans partner våra kära Isk ![]()
![]()
![]()
@JFB
Känns fint att fått öppna garderobsdörren.
Nästan varje dag här. ![]()
Jag kollar kanske 4-8ggr per månad, men främst för att läsa nyheter om mina lekhinksaktier.
Har en bra fördel av att ha dåligt närminne, speciellt sifferminne. Så glömmer alltid summorna så fort jag loggat ut. ![]()
Men både lekhink och fonderna lämnas orörda fram till pension. Men kul att läsa nyheter och se när dessa påverkar kursen.
Sen så har jag mitt excelark, så noterar ner kurserna vid varje månadsskifte.
Kollar inga konton, men följer emellanåt kurserna i aktieappen. Då vet man ju ändå.
Lite så gör nog jag också om jag ska vara ärlig. Brukar iofs köra klassikern att “lura” mig själv med att det är rea när det går ner. Win-win!
Dåligt sifferminne är ju en strålande strategi!
Jag gör likadant. Skulle väl kanske inte kalla det för en strategi i mitt fall, är mer ett tvångsmässigt beteende i mängden. ![]()
Men tror det har att göra med att sparande i värdepapper är nytt för mig, sedan knappt ett halvår tillbaka. Hoppas jag kommer vara lite mer distanserad när nyhetens behag har lagt sig.
Kollar kurserna dagligen. Kontona kanske varannan vecka eller någon gång i månaden för att det känns bra med bekräftelse att jag gör rätt.
Kommer det en rejäl dipp så loggar jag in för att kolla om jag ska fylla på min stora portfölj. Strategierna ligger såklart fast.
Äh, sätter man inte sprätt på slantarna, vad fan ska man ens ha dem till om man inte får titta på dem? Nä, minst en gång om dagen finner ni mig med Avanza-appen, en drömsk blick och ett fånigt leende på läpparna, visksjungandes ”Kappsäck full med pengar, det är ju också bra att ha …”. Och när man roar sig genom att bliga på en graf istället för att träffa vänner eller gå på krogen så sparar man ännu mer pengar och siffrorna ökar ännu mer.
Se till att titta idag förresten. OMXS30 upp 1,77 % och min tillväxtmarknads-ETF nästan 2 %! Lycka är en linje som pekar snett upp åt höger. ![]()
Mer allvarligt så tror jag inte på beteendestrategin ”Låtsas som om det regnar”. Den nervöst lagde som riskerar att sälja i affekt kommer att skapa ett värre harmageddon i sitt huvud än det som sker i kontot. I så fall behöver man stänga av all kontakt med omvärlden så att man inte ens vet att det händer dåliga saker i världen. De två sätten att hantera obehag över kursrörelser är att sänka risken eller att jobba med sina känslor, till exempel genom att studera börshistorik och, ja, se sina egna investeringar i ögonen.
Däremot är ”Se men inte röra” ett utmärkt ledord. Händerna på täcket!
Jag loggar nog in varenda eviga dag och kollar läget, jag tycker det är kul och se de dagliga svängningarna.. Har mer blivit en rutin, kul och följa med också
Sparar även manuellt varje eviga månad och gjort i 5år, jag gillar inte riktigt automatiskt sparande. Så länge tar det inte att göra en insättning och jag tycker också att jag känner en form av tillfredsställelse av att få knappa in summan manuellt och få trycka på köp knappen.
Jag håller med dig och har påpekat det många gånger. Man får en känsla för hur börsen fungerar genom att ständigt följa alla rörelser. Det tror jag är nyttigt.
Jag kanske snittar på tre inloggningar per dag ![]()
Jag tror att reflektion skapar distans till pengar som också indirekt hjälper en ifrån att paniksälja och koppla sitt mående till börsen. Vad paniksäljande och nervöst beteende beror på är ju på ett sätt vilken relation man har till sina pengar. Framförallt reflektion över vad pengar faktiskt är och ens egna relation till dem.
Hej,
Jag omfördelar två gånger om året runt halvårsskiftet och årsskiftet. Men kollar utveclingrn 3-4 gånger i veckan för att det är intressant.
Vi är väl alla olika, men bara man enbart följer utvecklingen och inte säljer och köper hela tiden så är man passiv…