Jag loggar in dagligen och följer utvecklingen.
Om man är ny och oerfaren så mår ju folk dåligt när det visar -30% och miljonen man satt in är värd 700K. Är man inloggad eller läser nyheterna så finns det risk att man går in och “räddar” sina pengar. Därför ska man inte logga in. Om man ändå inte ska justera/ändra fördelningen av sina innehav. Varför vara inne och riskera att man blir påverkad.
Sen fattar jag att många här är ju mer mogen i sitt sparande och kanske till och med frikopplat sina känslor mot pengar. Då kan man vara inloggad hela tiden, frågan är varför man vill veta om börsen har gått upp 20% eller ned 20%.
Brukar logga in frekvent, av fyra skäl:
Skiftar om en del innehav till motsvarande men billigare och bättre indexprodukter. Det tar tid då jag kör väldigt liten andel i taget, dagligen, för att inte ligga med för liten aktieexponering vid fel tillfälle.
Men jag kommer inte att kunna få det så mycket billigare efter detta så det är tveksamt att det blir några fler byten på några år.
När jag nyttjat VP-kredit som jag vill ha under en viss belåningsgrad är det bra att kolla.
Jag är även nyfiken och vill uppdatera mina excelfiler månadsvis.
Sen gör jag manuellt köp av månadsspar då banken inte har stöd för auto-köp av det jag vill ha.
1 gång i månaden.
Varje dag
. Tycker om att drömma och planera och bryr mig väldigt lite om det är nedgång men blir glad när det är uppgång då det öppnar upp nya drömmar
.
Innehavet ändrar jag inte ofta, en ombalansering per år eller som förra året öka i Lysa och minska i Globalfond.
Jo, jag kollar också relativt ofta. Inte varje dag men kanske en gång i veckan?
Jag tror nog att det stämmer att om man klarar av det så bygger det upp en tolerans mot svängningar på börsen. Det är nog den största lärdomen jag tagit med från investeringar i kryptovalutor: att kunna sitta still och inte reagera alltför mycket. Rekommenderas! ![]()
Samma! Det är kul när det går upp ![]()
Tror att för många så rör det sig om summorna som det skiftar och hur deras ekonomi i övrigt ser ut. Är du ner 50k på ISK den veckan som du loggar in på Avanza(där du möts direkt av hur din utveckling varit under veckan) så kan du reagera helt annorlunda än om du hade justerat din vy till att gälla från “sedan start”.
Något som jag misstänker att få gör.
Jag tror det landar i perspektiv och att se över hur det går är något som jag gör ca1-2 ggr per månad. Oftast i samband med insättningar på mina konton. Men jag försöker ställa in allt för att se totalen och inte det korta perspektivet, det ger en mer ärlig bild av läget för mig som Index-kramade passiv sparare.
Så mitt råd/strategi till mig själv och till andra är att försöka justera allt till att zooma ut till max och inte gå på “klick bait” från standard inställningarna hos de olika plattformarna. De vill ju egentligen bara 2 saker. Att du köper mer papper samt att du gör ändringar bland dem.
Jag tycker också det är intressant hur jag reagerar mycket mindre om det står +månadslön eller -månadslön på Avanza, än om en lunch ute kostar 200kr. Det är kanske det mindset man behöver kultivera för att kunna kolla ofta?
Jo, jag är nog likadan. Men det har mer att göra med att jag inte behöver eller tänker på mina värdepapper som riktiga pengar och att det är först vid försäljning som dem blir på riktigt.
Det är tillräckligt mycket på kontona för att ge mig en känsla av frihet och trygghet, att veta att det finns en summa där är viktigare än den exakta summan och hur den utvecklar sig.
Men grunden är som vanligt en balanserad vardagsekonomi som klarar av sjukdom/arbetslöshet och förändring i livet, samt en tilltagen buffert på räntekonto. Jag gillar tanken på att ha pengar mer än att ha ett mål som kräver lång sparhorisont att uppnå, så mitt index-sparande saknar helt mål. Vilket är befriande i sig och min lön och sparkonto täcker sakerna som jag vill “spara” till. Så som resor, byten av bil etc.
Allt detta kommer säker ändra sig mentalt för mig när jag kommer till ett skede i livet där det är dags att trappa ner på arbete och gå i pension. Eller så gör det inte det, hur det blir återstår att se om 20-25 år. Just nu ser jag fram emot att arbeta till riktåldern. ![]()
Min tanke är just att vänja sig vid börsens svängningar för att på så sätt bygga upp en motståndskraft mot dåliga beslut vid ras. Men jag inser såklart att det kanske inte är en bra strategi för alla. För mig bygger den nog också delvis på att jag byggt upp mitt sparande med månadsinsättningar över tid. Kan såklart vara jobbigare om man gått in med en miljon från början. Jag har dessutom lång tid kvar till uttag så pengarna känns ju inte riktigt verkliga. Får se om man är lika cool när det är dags att börja leva av dem.
Men jag tänker också att det kan finnas en risk i att aldrig kolla. Att man ändå till slut loggar in när alla pratar om börskrasch och då ser att man förlorat 30% och paniksäljer då man inte vant sig vid upp och nedgångar.
Själv blir det inloggning en gång i halvåret. Dels för att jag inte behöver pengarna förrän om 20 år tidigast är tanken. Dels för att jag tycker att det är helt värdelöst att se om det har gått upp 0.5% på en dag eller vecka. Likaså om det gått ner. Målet för mig är att det ska växa mycket.
När jag loggar in finns chansen att jag får se +10% med lite tur, det gör mig glad. Står det -30% blir jag inte ledsen utan snarare extra nyfiken på hur det kommer att se ut 6 månader senare.
Bra tips!
Plattformarna borde ju också förlora pengar om folk tar ut sina pengar vid ras. Man kanske skulle tipsa dem om att zooma ut default-läget när börsen är ner.
Går det dåligt loggar jag inte in, jag strutsar och hoppas det blir bättre imorgon, Gör samma sak nästa dag tills krisen är över. ![]()
Jag loggar i princip bara in på depåerna om jag behöver göra något, och även när jag loggar in så lägger jag inte märke till mycket om vad det står om hur värdet ändrats (utom att då och då fascinerat säga till frugan typ att “tänk att idag förlorade vi en miljon och vi bryr oss inte ens” som ett sätt att påminna oss hur långt vi kommit.) Hur ofta det blir beror lite på vad som händer, men kanske en gång i månaden i snitt.
Det kanske kan vara bra att “vänja sig” genom att titta ofta, men så vitt jag förstår forskningen om “negativitetsbias” så funkar hjärnan så att varje gång du ser att har förlorat nåt så får du en liten dos stresshormon, medan när du tjänat något så händer i princip ingenting. Det är inte så viktigt hur mycket det gått ned. Så jag tror att man genom att hela tiden få information om små förluster blir mer stressad än om man bara kollar en gång i kvartalet och ser hur det har gått. Om man ändå inte ska använda informationen till något så tillför det ju inget meningsfullt, och man slipper i så fall tänka på huruvida man förlorat pengar eller ej. Försöker av samma anledning undvika att höra nyheterna pladdra på om hur mycket börserna har ändrats.
Några reflektioner om detta ämne.
Jag tycker att det är fascinerande att ”den enda rätta vägen” är att vara helt passiv. Bara köp. Titta aldrig eller väldigt sällan på hur det går. Ev kanske en ombalansering per år är OK. Inte pilla. Inte på något sätt göra något som skulle kunna liknas vid att ”tima” marknaden.
Också intressant att se att många ändå säger att de kollar titt som tätt. Givetvis fortfarande utan att röra något.
För mig är det självklart att man ska vara fullt uppdaterad om hur börserna går. Hur världspolitiken ser ut. Osv. Osv. Samt hur det påverkar min portfölj. Jag kan inte förstå på vilket sätt det skulle gynna mig att inte ha koll.
Sedan är det förstås så att man måste vara lugn och ha lite is i magen. Inte sälja i panik osv (även om det i backspegeln hade varit rätt bra t.ex. under rasen vid IT-bubblan). Men att inte ha så mycket koll så man kan skjuta till riskvilligt kapital vid större sättningar tycker jag är ett stort misstag. Har man inga pengar fritt kan man åtminstone fundera på ombalansering i portföljen.
Summering: Bättre att vara upplyst och fatta kloka beslut, som i de flesta fall är att inte göra något, än att köra med skygglappar på.
Just my two cents.
Se och röra med eftertanke är min ledstjärna som jag försöker att följa.
Gillar varken ide’n med att vara helt passiv eller att vara impulsivt överaktiv. Fast jag förstår att ide’n med att vara helt passiv och att den säkerligen passar många av dom som månadsparar i olika globala indexfonder
Det gäller dock att veta hur man själv reagerar. Är ofantligt många som hoppar in och ur och sidledes på börsen beroende på oro på börsen och eller i världen. Är man en pillare så är det nog svårt att komma ifrån att titta ofta kanske inte är det bästa.
Jag trodde ärligt talat att börsoro skulle påverka mig mer, men när jag fått bra koll på börsens rörelser, hur ofta kraschar brukar komma och hur återhämtning ofta ser ut, så finns ingen oro för min portfölj.
Sen finns oro för världen i övrigt, men det är en annan nöt att knäcka. ![]()
Men väldigt många säljer billigt och köper dyrt, om och om igen. ![]()
Tror det är svårt att jobba med sina känslor. Man är nog liksom den man är. Sänka Risknivån genom viss difersifiering, lagom insatser i fh till risken och försöka minimera slumpvariablernas påverkan är dock något alla kan göra. En del människor har helt enkelt mer tur än andra. Har du 5 bra ide’r som du tror på. Satsa på alla 5 och inte allt på 1. Risken är annars att du väljer den som sen visade sig vara den sämsta av dom 5. Har du riktigt mycket otur så kan detta hända dig många gånger i rad med stor frustration som följd. När du köper och säljer ta och sprid ut dessa på olika tidpunkter eftersom även här kan slumpfaktorer spela dig stora spratt.
Jag har pengarna som ett husdjur. Sitter och klappar på dem och gullar med dem i min excelfil.
Bra att ha för oss pälsallergiker:)