Släppa ekonomi som hobby!

Att hitta drömmen om pengar.

Att förstå ränta på ränta.

Att förklä den osunda drömmen, med att man är sund.

Att leva livet, i framtidens vision. För jag är sund.

Att Hitta identiteten som en investerare, ”jag är en investmentsbolagskille/lysa-kille….och utan den faller mycket av min glädje.

Jag tänkte mig in i situationen av mitt liv, UTAN siffrorna på nätbanken.
Tänkte mig in i situationen av mitt liv , UTAN att någon mer gång logga in. Och det kändes tomt och konstigt! Vem va jag om jag inte fick se mig själv som en Investor-kille på parmiddagarna!? :thinking:

TILL SLUT, så förstod jag ett och annat🙏🏻

Att hitta mitt livs kärlek, att livet är så bra att jag varje morgon blev helt till mig i att bara få vakna med den man älskar.
Att återigen hitta drivet till gymet, där man efter ett pass känner sig som HULKEN🥳

Att Älska sitt jobb, framförallt kollegorna!! :star_struck:

Att likt mitt eget sparande även kunna råda mina barn till att ”välj en svensk aktiefond/global aktiefond, vilken som helst, och glöm skiten i 10/20/30/40 år.”

Människorna i detta forum sparar inte för ekonomisk trygghet…..det finns trygghet iform av a-kassa, sjukvård, socialtjänst. Och sköter man sina kort rätt så får man trygghet i detta land.

Det handlar om personlig identifiering, INTE om maximal avkastning! Människan vill vara konkret, ha tydliga ramar, veta vad som gäller för att finna ro!

FORSKNINGEN SKAPAR KONKRET RO I KROPPEN, att vara en ”indexperson” blir en identitet!! Som blir maniskt och beroendeframkallande!

Idag investerar vi 11.000:-/ månad i en svensk fond/ Opti/ lysa , det känns bra antar jag, blir säkert gladare om 20 år!? Vem vet!? :laughing::sweat_smile:

Nu ska jag iväg till gymet med grabben, käka lunch ihop, och ikväll lägger jag mig i sängen med ett rus!! Kärlek och närhet!!!

Lösningen kring just sparande är , sätt upp månands-sparande och glöm!

Visst känns det tomt och provocerande.

Men det vänder till någon underbart! :partying_face::partying_face::partying_face::partying_face::partying_face:

Tack för mig​:clap:t2::clap:t2::clap:t2:

10 gillningar

Visa ord! Lever efter exakt samma principer! Ekonomi har för mig alltid varit extremt viktigt, men efter att ha automatiserat de i indexfonder mm, är de roligare att fokusera på livet, familj, vänner. :heart_eyes: Läser just nu en av Charlie Mungers favoritböcker “How to make friends and influence people”, en värdefull bok om att hantera livet/människor. Jag har börjat föredra dessa typer av “mentala/psykologiska” böcker som Munger förespråkar, snarare än finansiella böcker.

Hoppas lunchen med sonen blir bra! :flexed_biceps:.Här är de Ikeas julbord som gäller t lunch :laughing:

3 gillningar

Härligt!!! Samspelet mellan människor är otroligt intressant!! Framförallt spelet med sin egen människa , att förstå varför man gör saker! Och det svåraste av allt, att våga vara ärlig inför det!

Jäklar vad det öppnar upp insikter om livet🥰

Ska leta upp boken!! :folded_hands:t2:

1 gillning

Kan tycka att det är skumt att jag kollar mitt ISK varje vecka men Vet inte ens vad jag har i min tjänstepension, Pengar som pengar men det ena bryr jag mig om det andra inte. Vet inte varför

Det är inte den slutliga summan om 20-30 år som spelar någon roll….pengar är bra och positivt ska tilläggas.

Att se sitt ISK varje dag/vecka skapar ett dopamin-flöde i kroppen. När det gått upp. En känsla av att man gjort något bra! Det är beroendeframkallande.

Tjänstepensionen något som 80-90 % har i Sverige. Isch.

Detta skapar inte känsla av eget val, ingen känsla av att vara unik. Ett aktivt ISK skapas av ditt egna aktiva val. För en bättre framtid. Där skapas oxå manin i att ha valt något bra. Att bli någon, att ha valt något som är exklusivt för DIG!

Detta blev en besatthet för mig, helt jäkla verklighetsfrämmande​:joy::joy::joy:

Så störd man varit!!

Hade varit förbannat glad om jag behandlat mitt privata sparande lika som min tjänstepension !

2 gillningar

Nej. Känns fullt normalt och rimligt. I alla fall för mig. :blush:

Grattis till skiftet. :partying_face:

2 gillningar

Men se ÄR det väl rätt mänskligt att även om du ha 20år sparhorisont så blir det snabbt att man sätter ett “ja men då skall jag vara HÄR år 1 o där år 5 osv” o det blir det LÄTT att kolla på sitt ISK hela tid en o se om man ligger före/efter den “kurvan”

Sen tycker jag det är svårare runt milstolpar, så tex är man nära 1miljon så kollar man gärna ofta tills man “slår den milstolpen” osv

1 gillning

Skönt att du lyckats vända något som uppenbarligen varit negativt för dig och ditt liv.

Jag är otroligt intresserad av börsen och sparande men det är som vilken hobby som helst. Har flera andra stora intressen (utöver familj och barn men kategoriserar inte dem som intressen) som jakt, hundar och vin men inget av dess konkurrerar med varandra.

Härligt!!! Att va intresserad av börsen är inget negativt, men att göra det för högre avkastning är enligt RT inte så bra.

Hela rikatillsammans-communityn lutar sig mot forskning. Som säger brett, billigt och långsiktigt.

Alla avsteg bidrar till, med tiden, lägre avkastning.

Att då t.ex ha 10% lekhink, är för mig orimligt ur avkastningsperspektiv. Då har man isf bara 90% enligt forskning. 10% kommer med stor sannolikhet underprestera dina andra 90%. Och att då sitta o prata om 0,21 eller 0.40 i avgift….handlar om intresse. Precis som du skriver så kan man vara intresserad av börsen. Men handlar det då främst om avkastningspotential eller om att det faktiskt bara är kul!? :smiling_face:

Lyssnar man på forskning , så har man lekhink för att det är kul. För det ger sannolikt lägre avkastning.

1 gillning

Både och faktiskt. Kul samt att min del som inte är breda billiga globalfonder fått som tåget i iaf 15 år. Mest svenska investmentbolag.

Varje vecka låter sunt. Själv tittar jag tyvärr exakt vid börsöppning och sedan säkert varje timme under dagen. Som tur är går ju börsen upp oftare än ner. Uppdagar mår man bra men rejäla nerdagar är tyvärr inte bra för humöret.

Jag tror TS är något på spåret här.

3 gillningar

Och varför tittar du så ofta?? Du vet själv…09.00 och du öppnar aktie-appen och det är GRÖNT! Du får genast ett skönt påslag, som genomsyrar hela frukosten på jobbet. Drar usa-börsen ner på rött framåt eftermiddagen går humöret ner. Och du ”letar” andra strategier i huvvet, rättfärdigar dina beslut eller ändrar dom. ENBART FÖR ATT DIN HJÄRNA SKRIKER EFTER DOPAMINET DU FICK 09.00.

Det är verkligen så jäkla enkelt! Du tittar ju inte för att se om kapitalet är på väg åt rätt håll, när du ska använda det om decennier.:laughing:
Sitter du på rikatillsammans så tror du i min värld på forskningen. Brett, billigt, långsiktigt. Pillande, artikelläsande och fondsnacket runt fikabordet förvandlar sparande till ett sparande med sämre odds. 0.19 eller 0.80 i avgift……avanza eller montrose……Nordnet eller lysa…….man blir påverkad. Man är mänsklig. Man börjar pilla….förstöra…..

Detta är bara identifierings-porr! Hur man vill uppfattas och framstå i sin investering.

Och mår man bra i det så kööör……

Men man ska vara klar med att man INTE följer forskningen om bäst odds för bäst avkastning.

1 gillning

Bra att du har uppmärksammat detta! Det är första steget för att kunna göra en förändring. Om du vill det. :hugs::sunflower:

1 gillning