Hur ofta kollar du statusen på indexet?

Hej,

Som rubriken lyder – hur ofta kollar ni hur indexen står till under dagen?

Själv loggar jag i princip bara in på Avanza vid midsommar och nyår för att göra en liten avstämning av kontona. Däremot kollar jag på di.se säkert 5–10 gånger per dag för att se hur indexen utvecklas ..

Oftast känns det som att jag hanterar både upp- och nedgångar ganska bra.

Det varit väldigt intressant att höra vilka strategier ni använder för att hantera det här “slentriantittandet”.

3 gillningar

Nästan aldrig. Så meckigt att behöva räkna om indexen till en och samma valuta.

3 gillningar

Jag får uppdatering om börsen på onsdagar när vi har vår FikaTillsammans i supporter-communityn. Annars kollar jag inte.

5 gillningar

Ett par gånger per månad, stora fördelen för mig är att jag har extremt dåligt sifferminne, så kommer ju aldrig ihåg om det gått upp eller ner. :see_no_evil_monkey:

Men noterar in värdet i ett excel-ark varje månadsskifte, grafen där är najs och gör det lätt att zooma ut.

Har också märkt att upp och nedgångar inte påverkar mig nämnvärt. Har bra buffert och lång sparhorisont, så det lär bli tillräckligt bra trots dagens turbulens. Lär komma nya kriser om vartannat, precis som historien fram till idag. Så är bara brus.

4 gillningar

Kanske fyra gånger per dag i snitt. Har ingen strategi att hantera något jag inte ser något behov av att hantera.

2 gillningar

Tyvärr kollar jag exakt när börsen öppnar och sedan säkert en gång i timmen efter det fram till börsen stänger. Det är inte riktigt sunt och jag försöker ändra på det där men det är svårt. Mår dåligt och är lite sur på dåliga börsdagar och är glad som en lärka på bra börsdagar.

8 gillningar

Ett par gånger per dag sedan jag fick klart min nya indexpanel i Sheets, mest på kul för att se vart marknaden gick starkast aktuell dag kontra svagast.

1 gillning

Samma här, alldeles för ofta, åtminstone nu när det är lite roligare börs :chart_increasing::chart_decreasing: Man vill ju ha valuta för pengarna :wink:

I vilken valuta kollar du?

Kan relatera, tittar oftare än vad jag önskar. Dock var det en väldigt bra anledning för mig att inte köpa aktier, hade kollat alldeles för ofta…

2 gillningar

Kollar tyvärr också alldeles för ofta olika index… men det blir ett sätta att stilla min nyfikenhet så jag inte loggar in och kollar portföljen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Inspirerande !

Efter att under många år kollat både index och portfölj flera gånger dagligen beslutade jag mig för någon månad sen för att sluta helt. Insåg till slut att mitt psykiska mående följde index/portföljvärdet på daglig basis. Samtidigt hade jag ingen som helst intention att agera på informationen. Samma sak med världsnyheter. De skapade bara stress.

Så jag plockade bort aktie-widgeten och flyttade avanza-appen, samt stålsatte mig att sluta följa indexen och portföljen. Numera nykter index-knarkare, som kan få återfall men närmar mig ett stadie av minskat beroende.

2 gillningar

Kollar nån gång per månad och sedan “räknar vi” allt vi gjort under månaden och stämmer av konton och för in i en fil för statistik den sista varje månad… det är kul med statistik och diagram :wink:

1 gillning

Kollar aldrig på själva indexen självmant. Händer ju att man får info i artiklar och liknande där det står “idag gick OMX***” upp/ner X%.

Har ingen aning om vilken nivå de olika indexen står i.

De som nästan aldrig kollar index borde ändå någon gång fått/få impuls att vilja kolla hur indexet står och jag blir nyfiken vilka (hållbara) tankesätt som används för att ‘surfa ut vågen’ av känsla (glädje, oro.. )

Index bryr jag mig inte om öht, men jag har ett program som kollar balansen på min portfölj kontinuerligt och skickar ett sms till mig om jag behöver ombalansera. Så jag behöver inte kolla den heller.

.. med det sagt så kollar jag oftast någon gång per dag ändå, men jag känner mig väldigt opåverkad av hur marknaden går. :slight_smile:

3 gillningar

Kollar dagligen flera gånger om dagen. Men jag är så ny på det här, och ser det mest som träning “klarar jag det denna gången”? Jag gjorde nämligen inte det för x antal år sedan (när Fukushima hände och det rasade så sålde jag på mycket minus pga rädsla). Visst känns det lite småsurt när det går ner, men jag skrattar mest åt det. Så nu börjar jag känna att jag kan lita på mig själv denna gången. Och kommer sluta kolla så ofta framöver. Vet med mig själv att jag “tröttnar” till slut ändå när något börjar kännas förutsägbart. Vilket rörelser är-även om man inte kan veta om det går upp eller ner. Men nu kollar jag som sagt mest för att liksom iaktta mig själv.

jag har tidigare bara kollat “Min portfölj” 2 gånger per år, men nu när pension är inom 3-6 års horiont gör jag ändringar. Kollar nån global idxfond, guld, USD/SEK mm nästan dagligen för att bli bekant med hur de fungerar (och likaså “tränar jag” på ett antal tillgångar, enstaka aktier mm för att lära mig mer. Min portfölj och mjliga beslut (främst om “vilken försäkring hade jag tagit ut från?” tänker jag göra kvartalsvis från och med nu (och uppdatera i min Super Excel :slight_smile: )

Är det inte lite av ett självskadebeteende att logga in i parti och minut om man har en långsiktig investeringsstrategi? Vad är vitsen om man har 100% index och kanske vill vikta om om 10-15 år?

Jag vet, det är svårt att hålla fingrarna i styr men det mest rationella är att bara gömma och glömma.

1 gillning