Håller med till 100%. Egentligen spelar det ingen roll om portföljen går ner 10% på en vecka om man är långsiktig och inte behöver pengarna det närmaste halvåret/året. Så att gå in och titta riskerar bara trigga ett för portföljen negativt beteende.
Alla indexvärden är i respektive börs lokala valuta dvs ingen konvertering till SEK eller så.
Bör jag ha det istället? För mig är det mest en hint om hur marknaden rört sig senaste dagen. Jag investerar passivt.
Ursprungsfrågan var kanske lite omedvetet ledande och samtidigt otydlig. Menades egentligen “din portfölj”.. betyder “Index” endast aktieindex? Har man som jag en allvädersportfölj som består av många olika “index” så är det relevant/obligatoriskt att kontrollera och ev. ombalansera några gånger per år oavsett sparhorisont.
Det inte att jämföra så. Procentuell utveckling är beroende av vilken valuta beräkningen baserats på.
Ett och samma index utvecklas olika många procent i olika valutor.
Du jämför äpplen och gurkor… du behöver beräkna procentuell utveckling i en och samma enhet. Antingen en specifik valuta eller något annat, t.ex. gram guld.
Jag har missbrukar beteende vad gäller upp och nergångar på indexen - är inne flera gånger per dag. Dessbättre agerar jag aldrig på mitt missbruk - hittills har jag aldrig sålt bara undvikit att rebalansera. Men liksom Melwa har jag taskigt sifferminne och minns inte så noga saldon från gång till gång - kanske är min räddning så jag ska nog undvika separat bokföring i excel. Nu har jag gått igenom en tuff period och därför medvetet zoomat ut så gott det går från allt som har med elände att göra (läs Trump) så igår var jag inne och kollade och fick en positiv ![]()
Svaret är väl att det beror på.
Mina långsiktiga innehav och alla fonder + hela pensionspaketet tittar jag i princip aldrig på. Av den enkla anledningen att jag inte har för avsikt att ändra något där.
Mina korta och medellånga innehav i aktier har jag järnkoll på för att kunna köpa och sälja när jag anser att det är “rätt”. Det gäller egentligen också inköp av långa innehav.
Om jag är aktiv kollar jag ofta. Om jag inte vill vara aktiv så kollar jag sällan. Att ideligen kolla innehav som man ändå inte tänkt göra något med är ju rätt meningslöst.
Jag har alltid en graf i bakgrunden. Jag kollar index på samma sätt som jag kollar nyheter. Händer det något stort i världen så syns det oftast i index före det syns i mina nyhetsflöden. Jag har även ett nyhetsflöde för de aktier jag äger i samma app i bakgrunden.
34 minuter kvar till börsen öppnar hos mig (ja, jag brukar kolla precis när den öppnar och säkert 50 gånger till senare under dagen).
Får nog försöka ändra på det där för det är inte sunt och det får mig att fatta dåliga beslut. Borde kolla varannan fredag när jag får lön och sätter in mer på depån kanske, samt sista dagen på månaden då jag fyller i mitt Excel-ark.
Det är möjligt. Kollade tidigare flera ggr per timme. Gradvis har jag vant mig av med det och gör det nu endast 1 gång per månad när budgeten uppdateras. Skönt.
Ja, alltså…Indexövervakningen fungerar för mig bara som en indikator vart marknaden står för dagen.
Min långsiktiga strategi rubbas ej av detta och köper som vanligt varje månad.
Så spelar ingen roll för mig vilken valuta alla index är i, jag är bara intresserad av dessa enskilda rörelser dag för dag.
Du kan ju inte se vad olika marknader gör relativt varandra om du inte mäter i samma enhet.
Ibland kommerett r index gå upp procentuellt mätt i en valuta, medans samma index under samma tidsperiod har negativ procentuell utveckling i en annan valuta.
Procentuell utveckling är beroende på vilken valuta det mäts i. Så för att kunna jämföra två marknader (index) behöver du räkna om minst ett till en annan valuta.
Du kan inte jämföra någon rörelse i olika valutor. Du behöver mäta i en och samma valuta på alla index du jämför.
Kollar flera gånger per dag, exponeringsterapi.
Man kan likna det med att kolla sig själv i spegel varje dag, då vänjer man sig. Skulle man däremot bara kolla sig i spegeln vart tionde år kan man komma i chocktillstånd och kasta sig under kniven.
Precis som med fysisk träning ser man ingen skillnad på en dag och att fota sig varje dag är menlöst i det korta perspektivet men gör man det varje dag och sedan ser sin utveckling blir det en annan sak, har man varit investerad några år på marknaden är det ju inte skadligt att kolla flera gånger per dag hur index går för då är det ju bara ställa in den på flera år för att inte fastna om detaljerna kring en enskild dag.
Jag kollar sällan oftare än var 10:e minut ![]()
Det fixar min Sheets, den uppdaterar sig under hela börsdagen och sammanställer allt i alla valutor som jag är intresserad av, inklusive Big Mac. Jag kan alltså konstant se hur många Big Mac min portfölj kan köpa!