Håller med till 100%. Egentligen spelar det ingen roll om portföljen går ner 10% på en vecka om man är långsiktig och inte behöver pengarna det närmaste halvåret/året. Så att gå in och titta riskerar bara trigga ett för portföljen negativt beteende.
Alla indexvärden är i respektive börs lokala valuta dvs ingen konvertering till SEK eller så.
Bör jag ha det istället? För mig är det mest en hint om hur marknaden rört sig senaste dagen. Jag investerar passivt.
Ursprungsfrågan var kanske lite omedvetet ledande och samtidigt otydlig. Menades egentligen “din portfölj”.. betyder “Index” endast aktieindex? Har man som jag en allvädersportfölj som består av många olika “index” så är det relevant/obligatoriskt att kontrollera och ev. ombalansera några gånger per år oavsett sparhorisont.
Det inte att jämföra så. Procentuell utveckling är beroende av vilken valuta beräkningen baserats på.
Ett och samma index utvecklas olika många procent i olika valutor.
Du jämför äpplen och gurkor… du behöver beräkna procentuell utveckling i en och samma enhet. Antingen en specifik valuta eller något annat, t.ex. gram guld.
Jag har missbrukar beteende vad gäller upp och nergångar på indexen - är inne flera gånger per dag. Dessbättre agerar jag aldrig på mitt missbruk - hittills har jag aldrig sålt bara undvikit att rebalansera. Men liksom Melwa har jag taskigt sifferminne och minns inte så noga saldon från gång till gång - kanske är min räddning så jag ska nog undvika separat bokföring i excel. Nu har jag gått igenom en tuff period och därför medvetet zoomat ut så gott det går från allt som har med elände att göra (läs Trump) så igår var jag inne och kollade och fick en positiv ![]()
Svaret är väl att det beror på.
Mina långsiktiga innehav och alla fonder + hela pensionspaketet tittar jag i princip aldrig på. Av den enkla anledningen att jag inte har för avsikt att ändra något där.
Mina korta och medellånga innehav i aktier har jag järnkoll på för att kunna köpa och sälja när jag anser att det är “rätt”. Det gäller egentligen också inköp av långa innehav.
Om jag är aktiv kollar jag ofta. Om jag inte vill vara aktiv så kollar jag sällan. Att ideligen kolla innehav som man ändå inte tänkt göra något med är ju rätt meningslöst.
Jag har alltid en graf i bakgrunden. Jag kollar index på samma sätt som jag kollar nyheter. Händer det något stort i världen så syns det oftast i index före det syns i mina nyhetsflöden. Jag har även ett nyhetsflöde för de aktier jag äger i samma app i bakgrunden.
34 minuter kvar till börsen öppnar hos mig (ja, jag brukar kolla precis när den öppnar och säkert 50 gånger till senare under dagen).
Får nog försöka ändra på det där för det är inte sunt och det får mig att fatta dåliga beslut. Borde kolla varannan fredag när jag får lön och sätter in mer på depån kanske, samt sista dagen på månaden då jag fyller i mitt Excel-ark.
Det är möjligt. Kollade tidigare flera ggr per timme. Gradvis har jag vant mig av med det och gör det nu endast 1 gång per månad när budgeten uppdateras. Skönt.
Ja, alltså…Indexövervakningen fungerar för mig bara som en indikator vart marknaden står för dagen.
Min långsiktiga strategi rubbas ej av detta och köper som vanligt varje månad.
Så spelar ingen roll för mig vilken valuta alla index är i, jag är bara intresserad av dessa enskilda rörelser dag för dag.
Du kan ju inte se vad olika marknader gör relativt varandra om du inte mäter i samma enhet.
Ibland kommerett r index gå upp procentuellt mätt i en valuta, medans samma index under samma tidsperiod har negativ procentuell utveckling i en annan valuta.
Procentuell utveckling är beroende på vilken valuta det mäts i. Så för att kunna jämföra två marknader (index) behöver du räkna om minst ett till en annan valuta.
Du kan inte jämföra någon rörelse i olika valutor. Du behöver mäta i en och samma valuta på alla index du jämför.
Kollar flera gånger per dag, exponeringsterapi.
Man kan likna det med att kolla sig själv i spegel varje dag, då vänjer man sig. Skulle man däremot bara kolla sig i spegeln vart tionde år kan man komma i chocktillstånd och kasta sig under kniven.
Precis som med fysisk träning ser man ingen skillnad på en dag och att fota sig varje dag är menlöst i det korta perspektivet men gör man det varje dag och sedan ser sin utveckling blir det en annan sak, har man varit investerad några år på marknaden är det ju inte skadligt att kolla flera gånger per dag hur index går för då är det ju bara ställa in den på flera år för att inte fastna om detaljerna kring en enskild dag.
Jag kollar sällan oftare än var 10:e minut ![]()
Det fixar min Sheets, den uppdaterar sig under hela börsdagen och sammanställer allt i alla valutor som jag är intresserad av, inklusive Big Mac. Jag kan alltså konstant se hur många Big Mac min portfölj kan köpa!
jag har det mesta av mina pengar i Tjänstepension och en av mina 4 största kollar jag ofta- den som är tänkt att vara “Allvädersportfölj”. Skälet till att jag kollar ofta är (officiellt iaf) att jag vill se hur de olika assets rör sig med inverterad korrelation, vilket de hittills inte gör, sedan får jag nog erkänna att det är spännande att logga in på Nordnet och se +20,000 eller -20,000 på en dag (då det är en hel del mer än jag jobbar in den dagen
)
Mitt mål är att kolla kvartalsvis från och med nu, då det är så jag planerar att fatta beslut under uttagsperioden
Flera gånger per dag, dopaminet skall in!
Klarar inte av fonder för de är så slöa och uppdatera, etf:er känns så mycket bättre ![]()
Jag har ett par index på låsskärmen på mobilen, så jag ser dem lite hela tiden, men skyller också på att jag jobbar med detta och det därför ändå är en del av min vardag.
Men vad är bra och dåliga börsdagar? Jag vet att medier har en bias där de gillar uppgång mer än nedgång av diverse egoistiska mediaskäl, men det finns ju inget objektivt utvecklingmått för vad som är en bra eller dålig börsdag.
En aktie som säljs har en köpare och en säljare, köparen är vinnare på att lägre pris och säljaren på ett högre. De som har mycket köpande kvar att göra vill ha låga priser och de som köpt färdigt och ska börja sälja vill ha höga.
Kanske kan man säga att en bra börsdag är en då priserna reflekterat tillgänglig information på ett rationellt sätt.
På ditt namn låter det som att du ska vara köpare länge till, så är en bra dag när du fått köpa till ett lägre pris?
Om man når insikten att en prisförändring inte är bra eller dålig bara för att den går i viss riktning så slipper man ångest över vilka priser aktierna handlas till idag.
Jag är också en av de som kollar konstant. Mer när det går bra. Men det känns lite som någon sorts OCD som jag borde sluta upp med. Speciellt eftersom jag inte använder informationen till något. Jag följer min strategi väldigt strikt när det gäller själva investeringarna och låter inte börsen påverka.
Jag är också aktiv indexknarkare, samt nyhetsknarkare som andra nämnt.
Blir inspirerad av er som med bättre vetande gjort något åt sådant här skitbeteende. Så, tack ![]()
1-2 gånger dagligen, tyvärr.
Jag får försöka. Du har ju rätt på sätt och vis men det är väl inte lätt att se det som något positivt när portföljen gått ner 1,5 miljoner som alldelses nyligen. Eller 300k på en dag. Men ja egentligen är det väl bra med köpläge.