Går portföljerna bara upp upp upp?

Jag har investerat sedan ungefär 15 år tillbaka förutom några år i mitten där jag studerade lite igen och då nallade på kapitalet. Jag är lite besatt av börsen tyvärr och loggar in säkert en gång i timmen och kollar. Jag paniksäljer vid stora nedgångar och köper igen när det gått upp (klassiskt misstag jag vet!).

Pga att jag hoppat in och ur känns det som att jag inte tjänat så mycket på börsen. Fram tills nu. De senaste två åren eller så har jag äntligen varit lite mer buy and hold. Försöker ligga kvar och inte paniksälja osv. Har köpt en del low volatility fonder också och utdelningsinvesteringar för att få ner volatiliteten och därmed undvika panik.

Och det känns som att det gett resultat. Just nu ligger jag 23% plus i mina aktiedepåer. Vissa dagar går det ner en del men de flesta dagar går det upp och om jag följer portföljerna med en graf är det typ 30 grader lutning uppåt med lite små hack här och där. Men i det stora hela pekar kurvorna linjärt upp mot mitten av högra delen av datorskärmen.

Är det så här skönt att vara buy and hold alltså? Eller är det bara lugnet före stormen tror ni?

Kanske lite luddig frågeställning och självklart för de flesta investerare men för mig som hoppat in och ut och svängt mellan euofori och panik i flera år börjar det för första gången kännas som att man sitter på en stabil pengamaskin. The gift that keeps on giving liksom. Kan det vara så här enkelt?

6 gillningar

Jag tror alltid att vi är i lugnet före stormen. Det är väl en grundregel om börsen, att krascher kommer med jämna mellanrum.

Mitt bästa råd är att fortsätta hålla bra fonder långsiktigt, månadsspara och sen sluta logga in. En gång i månaden, eller per kvartal, eller år är fullt tillräckligt. Speciellt om man blivit lite manisk över att logga in konstant.

Personligen tycker jag inte ens investerande ska fylla ens behov av dopaminkickar. Finns bättre källor till det än att hoppas att en graf ska gå upp, 24/7.

10 gillningar

Det är alltid lugnet för stormen, förutom när det är storm på marknaderna. Och det brukar vara kort och hemskt.

Du har ju rätt, men det väldigt svårt för vissa av oss att inte fastna i det där. Vi har fel, dock. Men ändå.

4 gillningar

Förstår att det är tufft för många, ser liknande problem i onlinespelet jag spelar. Även om det är lättare att upptäcka när någon har problem, för man spelar ofta tillsammans med andra.

Att investera är oftast något man gör solo, ingen ser att man spenderar all vaken tid inloggad på sparplattformar och att det påverkar ens mående mer än önskvärt.

Men i båda fallen finns olika instanser som kan stötta.

Är en.

De ger stöd både kring börs, spel och kryptoberoende.

1 gillning

Som svar på rubriken: Nej.

Å andra sidan, när du väl tagit smällen börjar i allmänhet en ny kurva som pekar uppåt.

Jag tänker att det alltid kan va en dip runt hörnet. Det är bra, för det är depåstoppet inför nästa sträcka i rallyt.

Om du är orolig för pengarna sätt allt i indexfonder.

Gillar du sen dopaminkickarna av att kolla till hur det går så förstår jag precis. Testa att bara ha en liten del av pengarna i en läro eller strategihink och experimentera. Om du vet att dina tidigare impulser lett dig till sämre resultat kan du ju testa omvänd strategi. Köp några stabila långsiktiga bolag. När du får glädjerus, sälj av en del. När du får panik och vill sälja, köp mer. Eller leta upp någon annan strategi att följa. Det blir lättare att undvika panikdragen när man har strategiregler för När man ska köpa och sälja.

Vill ändå påpeka att jag inte är spelberoende. Även Angaudlinn är ju känd för att kolla till sin portfölj (av fonder) ganska ofta. Jag kollar förmodligen lite oftare. Jag är också skogsägare och jag läser artiklar om virkespriset och kollar upp olika grafer lite oftare än jag borde. Virkespriset ändrar sig inte så snabbt, men ändå kollar jag in grafen över amerikanska virkespriser kanske två gånger i veckan.

Det är ett improduktivt beteende, men ändå inte så farligt.

Kolla någon gång per dag är inte något problembeteende, så länge inte det man ser påverkar ens mående.

Men jag är övertygad om att det finns investerare som skulle må bättre av att trappa ner på grafbeskådning och 0.1% optimering. Så länken är till dom.

Stöd finns, för de som behöver.

2 gillningar

Jag ska nog försöka trappa ner lite. Kanske borde nöja mig med att kolla varannan fredag då jag får lön och stoppar in pengar på depåerna. För som det är nu är jag glad och trevlig de dagar börsen går upp och lite småsur och deprimerad de dagar den går ner. Inte bra!

5 gillningar

Ja beroende på hur börsen går ska inte behöva påverka humöret. Så försök att logga in mer sällan. Kanske kolla bara en gång i månaden.

2 gillningar

En gång i månaden vore extremt (från en gång i timmen). Men det vore nog kanske det optimala. Brukar fylla i ett Excelark den första varje månad om hur portföljerna står sig så det vore logiskt egentligen. Ska grunna på detta lite.

2 gillningar

När jag vill logga in så tänker jag; “Om jag väntar längre är summan säkerligen större nästa gång jag loggar in.” så då loggar jag inte in den dagen. Nästa dag gör jag samma sak. :money_mouth_face:

8 gillningar

Bra minne! Jag brukar aldrig komma ihåg summan så det där skulle inte hjälpa mig iaf

Jag har efter ett liv av investeringar och, särskilt i tidiga år, massor av misstag, blivit rik, förlorat allt och om igen, insett att världen alltid brinner, det är alltid en ny kris bakom hörnet. Men också att ibland smäller det riktig ordentligt, 10+ förlorade år, och det är en naturlig del av det. Så för mig har det handlat om att lägga mig på rätt risknivå, i mitt fall att inte ligga 100% i aktier, att ligga i riktigt breda indexfonder, att ligga i alla marknader och ha löjligt stor buffert. Man får hitta sin väg och ha en rinlig förväntad tillväxt.

4 gillningar

Portföljerna går inte alltid upp.

Tror också det handlar om att var bekväm i sin investering/allokering. En allvädersportfölj kanske är bättre mentalt för dig än 100% globalindex? För vissa verkar fondrobot som Lysa fungera bra. Finns inte lika mycket att pilla med där. Opti ett alternativ om du vill ha råvaror med.

Om det ändå är svårt kan du göra det jobbigare att få tillgång till appar/sidor rörande ekonomi/nyheter. Ta bort appar från startskärmen, eller avinstallera dem (det blir ett större steg att logga in via webbläsaren på mobilen t ex).

Sen kan det hjälpa att ersätta intresset med något annat. Så att det finns mindre tid att gå in och kolla.

Lycka till :slight_smile:

2 gillningar