Hur lyckas man hålla sig lugn trots stora svängningar i portföljen?

Hej alla kunniga!

Jag har idag ett sparande på nästan 800k fördelat i breda svenska och globala fonder.
Trots att jag anser att detta är ett långsiktigt sparande och jag inte har några andra planer för dessa pengar, så kan det ibland ändå göra ont i magen att se hur mina surt förvärvade pengar i portföljen svänger med 10-20k upp och ned vissa dagar. :weary:

Hur gör ni andra som kanske har ännu mer investerat och där portföljen svänger betydligt mer, i vissa fall kanske 50-100k per dag?
Det är ju väldigt mycket pengar.
Har ni helt frikopplat era känslor från era investeringar och börsen?

Jag behöver tips och inspiration för att fortsätta hålla mig till min långsiktiga plan! :blush:

Mvh, Johan

3 gillningar

Det är svårt att få nån vidare avkastning utan svängningar.

Bara gilla läget och åka med :grinning:

Kolla i % istället för kr

3 gillningar

Själv har jah inte koll hur mycket pengar jag har totalt i alla portföljer. Då det svänger upp /ned varje dag loggar jag inte i mina Isk. Varken när börsen är på +/- :+1:. Jag har koll på börsen nästan varje dag i % på avanza börsen idag men logga ej in för att räkna kronor. :person_tipping_hand:

2 gillningar

Har du hunnit vara med ett tag på resan “upp” väjer man sig när det blir samma resa utför. Det riktigt jobbiga är det om man kommit in på toppen och sen ser en enkelriktad berg & dalbana utför.

1 gillning

Kanske bäst att inte logga in som dig, men man blir ju så nyfiken :thinking: ändrar dock inget och säljer inget i panik då jag vet att man inte ska göra det, utan loggar bara ut med en klump i magen dom dagarna det går ned istället. :joy:

Jag kör min egen strategi som du kan läsa om I den här tråden som jag startade Fungerar mycket bra för mig och har gjort mig lite lugnare.

1 gillning
  1. Logga ut från ditt/dina konton
  2. Ta bort appen på telefonen
  3. Ta bort eventuella bokmärken/genvägar på datorn

Enda lösningen som fungerat för mig.

Bäst är därmed att antingen 1) välja att inte ombalansera ofta, eftersom det kräver att man loggar in 2) välja en portfölj som inte behöver ombalanseras ofta, t.ex. bara en globalfond med en skvätt home bias 3) väljer en tjänst som ombalanserar åt en, t.ex. Lysa.

2 gillningar

Själv byter jag fonder istället utan panik och bryr mig inte om nedgångar :joy::joy:. :partying_face::partying_face::person_tipping_hand:

2 gillningar

Min strategi är väldig enkel: Jag loggar inte in. Automatiserad månadsparande. Lägger jag in ett extra belopp som behöver hanteras manuellt då loggar jag in men täcker den översta delen av skärmen med någon papper så att jag inte ser något belopp/procent/avkastning.

Jag har ingen anning hur min portfölj har gått ner i år. Jag har en bra båt dock.

3 gillningar

Mycket bra råd! :pray: kanske man bör sluta läsa ekonominyheter också då eller?
De brukar ju krylla av skräckrubriker som kan få vem som helst att freaka ur.

4 gillningar

Jag undviker att logga in när det sjunker mycket.

Har sett svängningar på runt 70k åt båda håll men har säkert haft både bättre och sämre dagar! Bryr mig inte så mycket än men snart då jag närmar mig tiden när allt ska börja säljas!

2 gillningar

Ett riktigt bra tips till dig är att du flyttar allt 100% Global indexfond. Då får du mycket lugnare resa långsiktigt. Antingen LF Global indexnära eller Storebrand Global All Countries :+1::person_tipping_hand:

3 gillningar

Jag kör idag på 80% Global och kryddar med 20% Sverige :relaxed:

Det svåra är att bortse från sina känslor vid nedgångar, något jag måste träna på!

Investeringsregler! Skriv ner på ett papper vad ditt mål är, fördelningen mellan olika fonder, hur mycket du ska spara, hur ofta du ska ombalansera etc. Sedan får du läsa innantill från pappret vad du tänkt ut i känsloneutralt tillstånd, och så gör du som det står på pappret vare sig du känner för det eller inte.

Det kan även vara bra med någon regel om att du inte får ändra strategin förrän tidigast om två månadslöner, eller liknande. Det gör att du förhoppningsvis hinner besinna dig lite när du sett någon profet på Youtube som förespråkar någon genialisk investering.

Att hitta på regler om att man inte får titta på sitt Avanza-konto ger mig dock associationer till de i Lyxfällan som har som strategi att inte öppna kuvert, även om konsekvenserna blir annorlunda.

5 gillningar

Väldig skillnad, tycker jag.

För mig spelar det egentligen ingen roll om jag skulle titta varje dag men det är tråkigt när det går ner!

Att som lyxfällandeltagare inte öppna kuvert är ju att förtränga något som måste göras. Lite tvärtom tänker jag. Om man inte loggar in struntar man att titta på något som ändå inte behöver åtgärdas.

2 gillningar

Jag tror man behöver hitta sin egen “coping-strategi”. Min är som så många andra här inne att inte logga in, inte kolla och inte försöka följa det. (Utmanande när man driver en ekonomisajt… :joy: )

Men för att komma tillbaka on-topic, som så många andra säger:

1. Logga inte in / undvik nyheter
  2. Skapa en regelbok
  3. För investeringsdagbok
  4. Minska risken / ta ut en del pengar så att du har dem att titta på
  5. Skaffa mer kunskap så att det rationella kan “vinna” över det emotionella
  6. Skriv i forumet som du gör nu :+1:
  7. Skaffa dig en hobby som tar mer tid så att du inte har

Finns säkert mer att göra. :blush:

5 gillningar

Det är ett bra sätt! Är man inte nöjd får man ändra på reglerna, köra ett tag och omvärdera. Det enkelt men inte lätt. Ingen “märker” ju om mam justerar lite löpande. Men om man gör det vet man inte riktigt vad man ska utvärdera till slut.

Bra liknelse. Jag hanterar svängningar genom att kolla hur det går för mina placeringar ofta, helst varje dag. Går det inte som förväntat loggar jag in och säljer.

1 gillning

Har en stor buffert som gör att jag kan låta bli att bekymra mig över hu börsen går från dag till dag. Loggar oftast bara in en gång per månad för att titta, men tittar då bara på procenten och inte antalet kronor.

4 gillningar

Mm, jag hade en prenumeration på Omni Ekonomi och läste skräcknyheter varje dag. Lyckligtvis tror jag på den effektiva marknaden och att det redan är prissatt i kurserna. D.v.s. jag kan inte göra ett snabbt kap på börsen från att läsa en 5h gammal nyhet.

Nu har jag slutat prenumerera. Finner det extremt ointressant vilken valuta som gick bäst igår, vilket bolag som gick under/över analytikernas förväntan, vem som gjort insiderköp, etc.

Att jag numera har tagit bort min lekhink har hjälp till med mitt lugn. Tidigare var jag alltid på jakt efter det nyaste hetaste att lägga i lekhinken, och kände att jag behövde läsa på mycket.

5 gillningar

Har inga som helst problem med det. Loggar in nästan dagligen. Varför vet jag inte riktigt :thinking:

Känner mig lugn av två anledningar:

1. Jag är inte ensam.
  2. Jag tror på min strategi och ser inget bättre alternativ som jag är trygg med.
4 gillningar