Investera större summa som legat för länge på ISK-kontot

Hej,

Ett ordentligt rookie-misstag måste bekännas. Jag har haft en större summa pengar liggande på ISK-konto en längre tid utan att ha investerat dem. Väldigt dumt, har jag fått veta nu, med tanke på det jag behöver skatta för att ha haft de liggandes där.

Det rör sig om sexsiffrigt belopp, har velat ha det lite som en nöd-buffert samt varit osäker på hur jag velat fördela dem i respektive olika fonder. Men därför har de blivit liggandes en längre tid av lathet och okunskap. MEN nu ska jag till att ändra på det. Har redan ett sexsiffrigt belopp sparat som buffert på ett vanligt sparkonto så egentligen borde jag kunna investera denna “buffert” som ligger där på ISK-kontot i fonder/aktier. Men jag har sådan otrolig beslutsångest över hur jag ska fördela dem, särskilt efter hur börsen betett sig senaste månaderna.

Hur hade ni tänkt? Resonerat? Hade ni investerat hela beloppet på en gång? Hur hade ni fördelat? Globalt? Sverige? Aktier? Fonder? Jag frågar enkom av nyfikenhet för att höra andras resonemang. Eftersom jag aldrig tycks komma till skott med hur jag ska fördela dessa pengar så har jag ev tänkt köpa mig lite betänketid genom att flytta dessa pengar till ett vanligt sparkonto tilllsvidare för att slippa ha de liggandes där jag behöver skatta 30%. Ska tilläggas att jag har ett sparande som pågått i några år, i både fonder och aktier. Dessa pengar jag skriver om nu ska liksom fördelas ut i redan befintliga fonder är tanken. Har Global, Sverigefond, Spiltan, Asien plus en teknikfond.

Kom gärna på feedback, tankar och åsikter kring mitt “misstag” att inte ha investerat dem. Ge mig gärna en spark i baken åt något håll, vare det sig är sparanade på sparkonto eller att investera. Att höra era motiveringar kanske kan hjälpa mig att äntligen komma till skott. :slight_smile: Sorry för långt inlägg, allt gott!

Jag hade fördelat ut pengarna i det befintliga sparandet rakt av. Om ditt befintliga sparande är genomtänkt, varför skulle dessa pengar behandlas annorlunda än dina andra?

TILLÄGG: Sedan hade jag skippat teknikfonden, men det är en annan fråga.

TILLÄGG 2: Iofs, i och med att du håller på att oja dig och oroa dig över vad börsen gör just nu så kan det vara ett tecken på att du har för hög risk. Omfördela till lite mer räntor så att du är mindre känslig för vad Aftonbladet skriver att någon i Vita huset får för sig den här veckan.

4 gillningar

Kanske otydligt skrivet bara, men du betalar inte 30% i skatt på kapitalet på din ISK, du betalar 30% på schablonintäkten, dvs totalt 0.89% för 2025.

4 gillningar

Jag hade i första hand fyllt på i globalfonden som du har, om den är bred och billig.

Eventuellt passa på att ombalansera om du vill en viss procent globalfond, Sverige, Asien.

Spiltan och teknikfonden hade jag inte fyllt på, eftersom det är stora överlapp med de tre andra fonderna, fast ev högre avgift och skeva vikter/aktiv förvaltning.

1 gillning

Tack snälla för detta förtydligande, jag visste inte detta. Du gav mig lite mindre ångest nu, så tack så jättemycket.

1 gillning

Tack för era tankar och inputs. Jag har legat lågt och inte ens loggat in på avanza på över 3 månader. Men vet ju om att jag har pengar att fördela där, har bara inte velat vara inloggade och se hur det svängt 2025. Men någon gång måste jag ju tycka av plåstret och gå in igen för att se över finanserna samt fördela den där större summan pengar som ligger där :slight_smile:

Det är iaf roligare att logga in på Avanza nu än för en månad sedan…
Du besparande dig en hel del oro där!

2 gillningar

Eftersom du verkar orolig över hur klimatet på börsen kommer vara och inte ens vill logga in så är min känsla att du inte är speciellt risk tolerant. I din sits hade jag satt in allt i ränte papper för att balansera upp övriga investeringar så att du sover bättre och vågar logga in på Avanza :heart:

Sen som sagts tidigare skulle jag se över nuvarande investeringar också och förenkla till två max tre fonder…

Om du blir mera risk villig I framtiden flyttar du från ränta till fonderna…

2 gillningar

Försök pricka in upp och ner på börsen med 10 000 åt gången, lärorikt.

1 gillning

Tack för era inputs. Räntepapper har jag inte beblandat mig med tidigare. Men kanske borde sätta mig in i det?

Att ha stark beslutsångest ligger i min personlighet och det tar lång tid och noga research för mig innan jag väl kommer till skott med större beslut. Särskilt när det rör pengar som ska vara till framtida pension :sweat_smile: har sett det som en bra strategi bara att inte logga in på daglig basis på avanza när jag läst rubrikerna från tidningarna.

Men tänkte riva av det där plåstret idag och logga in på avanza och börja portionerna ut pengarna. :slight_smile:

Om du tycker att räntebärande papper är “svårt” så börja med att sätta in pengarna på ett sparkonto med fria uttag medan du läser på.

1 gillning

Du låter som en nojig investerare. No offense. Vi har alla varit där. Även jag. :laughing:

Vad du kan göra är att ha 50% investerat och 50% på sparkonto så har du gjort 50% rätt vad som än sker.

Börsen går upp: “Gött jag har pengar på börsen!”

Börsen går ner: “Skönt jag har pengar på sparkontot så jag kan sova gott om natten och inte gör dumma misstag baserat på börsens svängningar.”

Det är inte lönt investera pengar om man ska slita ut dom såfort börsen knasar lite. Det har den gjort förr och kommer göra igen.

Har inte varit investerat så länge. 7 års tid.

Fast den högsta uppgång jag varit med om var för några veckor sedan när DJ USA gick upp 12% på en dag. Och det var mitt i tullkaoset/världens undergång. :innocent:

Sensmoralen är:

“Time in the market beats timing the market.”

Som nån klok person sade. Var det Mike Tyson? :wink: