Investeringstakt för större belopp

Forskningen säger ju att man ska in på börsen direkt med hela beloppet.

Men om man är en mental kyckling och vill sprida ut beloppet hur bör investeringstakten då vara.

Som exempel kan vi säga 2-3 miljoner som ska in och tiden är nu. Allt på ett bräde känns jobbigt men att sprida ut det under flera år känns osmart.

Jag är medveten om att frågan varit uppe här förut men hittar inte några bra inlägg om det nu så därav ny fråga.
Tack

Medelväg: Hälften bums och resten i tiondelar under resten av året?

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

2 gillningar

Nej, för det var inte det frågan gällde. :exploding_head:

Jag förstår inte detta med att portionera ut hälften över ett års tid när “forskningen säger” att man måste se börsen som en långsiktig investering (10 år)

Då sitter man där med fullinvesterad med ångest om ett år och efterkommande tio åren eller mer…
:slight_smile:

Mao sprider man verkligen riskerna med en så kort period?

Det är bättre att köra säkert och välja mindre riskfyllda investeringar (bankkonto osv) på hälften och trycka in hälften i en global indexfond.

Men det är min högst subjektiva känsla för att sova gott. Jag har safeat en del på bekostnad av missa en inte försumbar avkastning under 2024. Men det är jag det.

Tar bara lite längre att nå FIRE :slight_smile:

2 gillningar

Ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta in allt på Lysa 0/100 och sedan dra i fördelningsreglaget en gång i månaden eller med det intervall man önskar sprida ut investeringen på.

Jag vet ju inte vilken tidshorisont du har för ditt sparande, men jag har nog känns mig tryggast i valet att inte gå emot forskningen. Det vill säga, om jag sprider ut investeringen och förlorar avkastning hade jag känt det som ett misslyckande. Om jag hade köpt allt på en gång och börsen kraschat hade jag ändå känt att jag gjorde det teoretiskt riktiga valet och varit relativt nöjd med det.

För mig är det viktigt att göra vad jag kan för att i möjligaste mån trolla bort mitt eget ansvar för investeringen. Jag vet ju inte hur börsen utvecklas framöver…

1 gillning

Här är ett bra ställe att börja läsa:

Mitt lilla bidrag här blir:

Jag är inte en “mental kyckling”, utan jag tycker man ska se alla sina pengar som en stor hög med slantar som vid varje tillfälle ska vara fördelade mellan olika sparformer på det sätt man tycker är klokt.

Om detta innebär att man just nu vill kraftigt övervikta sparkonto, men att man redan nu vet att man om ett år vill ha en annan fördelning med mindre del på sparkonto, så får man fördela om efterhand så som man önskar. Det är bara du själv som kan svara på vad du önskar.

Jag hade nog tänkt ett varv till och funderst över hur lång sparhorisonten är? Snackar vi 10+ år så är det så pass lång tid att du inte borde behöva fundera på annat än in med allt på en gång.

Men, om jag mot förmodan var tvungen att dela upp det, och summan var så pass stor, så hade jag nog gjort det över en längre periond på 24 månader. Kortare än så känns inte lönt, då kan man likaväl skicka in allt på en gång ändå.

1 gillning

Jag rekommenderar det inte, men om man nu måste tackla orosmonstret inombords är det bättre än att låta det ta ännu längre tid eller inte alls investera.

2 gillningar

Ekonomiskt gör vi ju samma manöver när vi skriver på köpeavtal för ett hus. Vi köper något till en risk. (Där finns sedan en försäkring för att minska risken att förlora hela värdet). Psykologiskt känns det mycket enklare än att momentant kasta in ett högt belopp på börsen.

Men se till totala ekonomiska situationen. Är beloppet något ditt liv klarar sig utan? Svaret är ju nästan alltid Ja (om än tråkigare).

Om beloppet inte är något ditt liv klarar sig utan (dvs, total förlust av kapital medför personlig konkurs eller motsv) så borde beloppet förmodligen inte investeras på börsen. Risken var för hög och din magkänsla som sa att sätta in hela beloppet var befogad.

Lycka till med ditt beslut. Du ska kunna sova gott om natten.

du kan iofs ha otur och råka investera under ett år som följs av en rejäl börskrasch…

Exakt. Jag försöker bara mildra nojjan, inte matcha något. Själv går jag all in om något större ramlar i knät.

1 gillning

Tack för råd. Jag tyckte jag kom på ett kul uttryck med mental kyckling. Nu är det inte så illa och jag har varit på börsen i 20 år och har redan investerade belopp men det känns ändå lite tufft att dra in allt på en gång. Speciellt när man tittar på kurvan 2023-nu. Som ni nämnde så drar jag nog in hälften eller ev en tredjedel nu och sprider ut resten.

Investeringhorisonten är någonstans mellan 3-20 år lite beroende på vilka pengar som ska användas när. Jag klarar mig utan pengarna men precis så, det blir tråkigare :grin:

Precis så här har jag tänkt i tider med svåra nedgångar. Jag har investerat enligt forskningen och gjort det bästa jag kunnat och inte spelat bort mitt kapital på högriskaktier. Det har funkat rätt bra trots allt även om jag både fått bita i en penna och avinstallera appen en gång. Jag är inte nöjd med passiviteten runt just denna delen av portföljen då den fått sitta länge på ränte konto.

1 gillning