Gå in med stort belopp på börsen?

Hej!

Jag sitter på en summa i miljonbelopp som jag egentligen vill gå in med på börsen.

Problemet är att jag är skraj för att gå in med allt på en gång men har svårt att bestämma mig för en bra strategi för att gå in långsamt.

T.ex. Gå in med 100 000 kr i månaden eller 10 000 varannan vardag eller liknande. Det känns fortfarande skrämmande i dagens aktieklimat.

Jag har en tendens att vara cyniskt till börsens framtid och inte investera alls, men det är dålig strategi långsiktigt eftersom jag inte kliver in när möjligheterna tycker upp iaf.

Hur har ni gjort när ni fått loss en summa pengar som ni vill investera?

I princip alla mina besparingar lyfte jag ut för en bostadsaffär, men nu har jag fått loss dem igen för att kunna investera igen. Men nu har jag ojat mig i ett halvår för att gå in med stora summor, bortsett från en mindre summa jag köpt bolag och fonder för.

Vad är ditt mål med pengarna och vad är tidshorisonten?

Finns ingen anledning att ta risk om man inte behöver.

Målet är finansiellt oberoende och pension.

Så egentligen är horisonten iaf 15+ år.

Kan addera att jag då hoppas att öppna för att kunna gå i pension innan 65 om jag vill.

1 gillning

Hur mycket avkastning krävs för att uppnå målet?

Jag har räknat med 7-8% avkastning men med då att det är närmare 9-10% om man räknar med inflation. Men då räknar jag inte med att jag sparar något utöver vad jag har idag, som kan vara både pessimistisk och optimistiskt i olika anseenden.

Då går det att att trappa ner om 15 år men jag räknar snarare att jag troligen gör det om 20-25 år.

Sen tror jag nog aldrig att jag kommer sluta jobba helt, vilket gör att det inte kräva lika mycket kapital om man bara vill trappa ner i framtiden.

Hej!

Då du skriver att du är “skraj” och “cynisk” till börsen kan det också vara bra att fundera över hur och i vilka tillgångsslag du ska investera pengarna i, d.v.s hur mycket din portfölj kan gå ner i värde utan att det känns jobbigt.

1 gillning

Ja det är rätt. Jag investerar generellt inte i småbolag utan bara dem som är listade på Stockholmsbörsen eller NY börsen.

Det finns ett helt avsnitt på bloggen som handlar om hur man skall göra med en större summa som skall in på börsen.
Det korta svaret är att det matematiskt/statistiskt är mer lönsamt att gå in med allt på en gång. Men om man riskerar att få kalla fötter och gå ur igen, om det skulle visa sig att det kommer en sättning alldeles efter, är det bättre att sprida ut sin investering under en längre tid.

2 gillningar

Tack! Jag ska kolla det inlägget i detalj.

1 gillning

Jag tycker det var intressant att de nämnde siffran för sannolikheten att klumpsumma är bättre i Episode 101: Factor Nuances, Dollar Cost Averaging, and Annuities in a Pandemic — Rational Reminder . “So roughly two thirds of the time lump-sum investing beats dollar cost averaging, over 10 year periods”

I mitt huvud har jag alltid tolkat det som att klumpsumma är mycket bättre (säg >95% av gångerna).

Jag tror jag formulerade mig fel här @rimma.

Jag menar som att jag bara har svårt att komma över tröskeln att investera för att det är högt värderat. Men det är sällan det är lågt värderat.

Jag är inte så skraj för börsens svängningar, men har en tendens att försöka timea marknaden, vilket inte har hjälp mig någon gång hittils!

1 gillning

Okej!:slightly_smiling_face: Ja, det klassiska uttrycket “time in the market beats timing the market” är alltid bra att påminna sig om då och då. Lycka till med investeringarna!

2 gillningar

Vad som statistiskt sett är rätt behöver inte vara rätt just nu. Jag hade stegat in. Har hållit på med det själv de senaste tre-fyra åren. Möjligt att jag tappat på det, har inte räknat efter men jag hade inte stått ut med mig själv om jag gått in med rubbet mitt på toppen.

2 gillningar

På 10-15 års sikt skulle jag dela upp det på en liten del högre risk, små börsnoterade framtidsbolag med stor potential. Resten skulle jag köra i stora stabila utdelningsbolag och investmentbolag samt fonder.
Hur du fördelar är upp till dig, men det viktigaste av allt är att du inte får kalla fötter bara för börsen går ner och säljer med förlust.
Utdelningar återinvesteras förstås.

Jag hade inte gått in med precis allt på en gång, bara för min sinnesro att veta att jag kan sänka mitt gav lite i favoritaktierna vid eventuell nedgång i framtiden.

Men som sagt, oro och ängslighet är något man får stänga av helt när man har med börsen att göra.

Efter en del läsning, reflektion och följande av poddar så har jag varit väldigt avvaktande.

Jag har gjort några småaffärer som både fallit ut positivt och negativt, men de innehav jag har i portföljen nu är på många års sikt. Fortfarande så ligger jag nog bara 5 % investerad.

I stunden verkar det som jag tog rätt beslut sedan vår diskussion. Sommarperioderna brukar väl inte vara några bra månader? Vi får se om jag tar några bra beslut i framtiden.

Jag har ett antal företag i bevakning, men de fortsätter att falla vilt i dessa tider utan nyheter, så jag avvaktar tills jag ser hur en positivt nyhet tas emot för dessa bolag specifikt.

Jag hade stegat in mig. Det blir tungt att bära om du går in med allt direkt och börsen backar. Eventuellt hade jag bara köpt mer om börsen ligger lika eller högre än mitt senaste köp. Det gör den ofta bara i en upptrend. Snitta upp dig snarare än att snitta ner dig.

Med fonder hade jag som passiv sparare förmodligen valt en global indexfond. Den är bred och skyddar till viss del i nedgångar eftersom den handlas i lite olika valutor.

Med aktier hade jag nog börjat med investmentbolag. Förhoppningen är att de studerat sina bolag väl och köpt de bästa. Eller i alla fall inte de sämsta. Utöver det hade jag bara fokuserat på de största bolagen. Kanske bara OMXS30-bolagen. Potentialen är lägre än med mindre bolag men det är risken också. Men potentialen är inte dålig för det.

Hur blev det?

Stegar fortfarande in långsamt, med fonder av olika slag.

Jag har en del företag jag vill analysera, men får aldrig riktigt tiden.

1 gillning

In med allt på en gång. En bred indexfond. Klart.

Jag håller med @MVH.
Vet inte hur @petemalones sociala situation är men den verkar inte stämma överens med @MVH.
Att som @MVH ha som målsättning att i första hand bevara sitt kapital är en sund inställning, hämtad från “försäkringsvärldens” pensionssparande.

3 gillningar