Idéer kring investering och portfölj? - beslutsångest!

Hej!

Har lurkat runt i detta forum länge men inte känt att jag haft så mycket att tillföra. Det har jag inte nu heller men däremot en sådan djävulsk beslutsångest över vad jag ska göra med vinst på bostadsrätt att jag måste lufta tankarna här.

Troligtvis finns det få som är intresserade av någon annans ekonomi men chansar på att det kan vara kul som ett övningsexempel på sin sparstrategi.

Ekonomisk situation
Ålder: 34 år, separerad med sjuåring på halvtid
Inkomst: 60 000 kr
Sparande: Ca 15 000 kr / mån
Boende: Hyresrätt Stockholm 9500 kr / 60 kvm

Vinst på bostadsrätt: ca 550 000 kr efter skatt

Summering ekonomi Belopp Andel
Likvid: 600 000 kr
Lysa(aktiedel)/Indexfonder 577 000 kr 81,3%
Lysa räntefonder 53 000 kr 7,5%
Lekhink: 40 000 kr 5,6%
Guld: 40 000 kr 5,6%
1 310 000 kr

Bakgrund

• Sålt bostadsrätt men missat att man måste ha bott i den sista tiden för att få uppskov på skatten.
  • Villig att ta relativt hög risk i sparandet och skulle kunna öka risken men vill inte göra något korkat
  • Trivs idag med jobb och vad jag har att röra mig med, ser mest investering som en kul hobby

Sparstrategi (EDIT: 2022-03-15)

• Tror inte att jag kan slå index genom aktiv investering utan siktar på att följa marknaden.
  • Skulle gärna öka risken om jag trodde att det gav en större chans till avkastning men osäker på hur jag kan göra detta. Antar att ett sätt är att ta bort räntefonderna helt.
  • Har frångått buffert-hink pga att jag skulle klara mig om jag skulle förlora jobbet via a-kassa mm. Kan vara feltänk. Känslomässigt OK att förlora stora delar av sparandet.
  • Har inga korta eller långa sparmål egentligen. Resor mm täcks av det som blir över från lönen och inte investerats. Vill inte äga bil.
  • Mycket möjligt att sparstrategin kommer att ändras vid fler barn eller vilja till större risktagande.
  • Måste klura mer på detta!

Förslag på ny fördelning
Jag tänkte att jag imorgon skulle stoppa in vinsten från bostadsförsäljningen imorgon så jag hamnar i detta:

Ny fördelning Belopp Andel
Likvid: 30 000 kr
Lysa bred (90/10): 1 088 000 kr 85%
Lekhink: 64 000 kr 5%
Guld: 128 000 kr 10%
1 310 000 kr 100%

Frågor:

• Jobbigt att stoppa in så mycket mer i guld när det ligger så högt (pga kriget?). Antar att eftersom ingen kan förutspå detta vet så lika bra att stoppa in om jag vill ha den delen långsiktigt?
  • Någon som har feedback på detta? Hur skulle du gjort?

Mycket tacksam för alla funderingar och svar!

Med vänliga hälsningar,
Oskar

Angående att äga sin bostad så har jag bara hört tvärtom, vad är anledningen till att det inte skulle vara en investering?

Hej!

Baserar det på vad jag läst här i bloggen och på forumet. Konsensus verkar vara att det troligtvis kommer stiga men inte lika mycket närmaste tiden och att det finns risk för fall på sikt.
Bla:

Såklart ingen som vet, men jag landar i att rent ekonomiskt gör sig nog pengarna investerade i annat.

Tack för svar Christian! Har läst på lite om det nu men det verkar främst handla om huruvida bostaden räknas som privatbostad eller inte. Det verkar inte påverka vart man anses ha bott någonstans. I mitt fall så bodde min ex-sambo kvar i lägenheten i några år då hon inte hade ekonomi för att köpa nytt eller bo i andra hand.

Hej! Jag förstår inte riktigt, hittar ingen bra information kring tröghetsregeln på internet. Jag tolkade det som att den kan räknas som privatbostad men att det inte påverkar huruvida jag kan ha ansetts bott där eller inte.

Jag flyttade ut för tre år sedan men sålde bostaden för ett halvår sedan. Skulle jag inte behöva skatta för den skulle jag kanske köpa något nytt istället för att bo kvar i hyresrätt.

Jag ringde till skattemyndigheten och beskrev min situation och de menade att jag antingen måste ha bott i bostaden hela året innan försäljningen eller tre av fem år innan försäljning.

Hej Oskar!

Det jag tycker saknas är lite vad pengarna ska gå till, är det tänkt att vara ett pensionssparande, eller har du några milstolpar på vägen? Jag tänker till exempel ifall du har något målspar på lite halvlång sikt för resor, större utgifter i form av bil etc.

Överlag tycker jag att det ser bra ut, möjligen att det kan vara intressant att diversifiera dina reella tillgångar något. Du kommer troligen inte äga något boende, och har isådanfall endast guld som din allokering mot reella tillgångar. Råvaror, eller en global fastighetsindexfond kanske är intressant?

Med Vänliga Hälsningar,
André Granström

Jag har en väldigt liknande ekonomi och läge i livet, så jag följer med spänning vilka tips som kommer här.
Mitt upplägg ser rätt liknande ut. Men lite högre andel guld, lägre risk (har en 60/40 på Lysa) och en något större lekhink där det även ingår 2 % krypto.
Och jag står också och väger mellan hyresrätt eller bostadsrätt. Men det väger allt mer åt hyresrätt. Delvis för dom sakerna du räknar upp, men också en allmän känsla av hur diskussionen kring priserna i Stockholm har ändrats senaste året. Hör varje vecka nya berättelser på personer som lämnar stan eller känner sig låsta från att ta nästa steg i bostadskarriären, historier av en typ som jag inte hört förut. Samtidigt som dom som är högt belånade verkar bli mer oroliga (men envist fortsätter försöka övertyga en om att gå med i pyramidspelet). Jag vet att det inte är logiskt att fatta beslut utifrån “en känsla”, men det är svårt att inte väga in det. Och det kan sluta med att jag köper ändå, men absolut inte som investering utan någonting som jag har råd med också om räntan blir mycket högre samt att det inte vore någon katastrof för mig om den skulle tappa 20 % i värde.

1 gillning

Du gör ju som du vill såklart men eftersom du frågar… statistiskt sett så: ”time in the market beats timing the market”. Dock vet vi inte var börsen är påväg just nu, krig, inflation, all-time-high, corona osv [insert anledningar here].

Det är okej att avvakta lite eftersom du är tveksam. Rent psykologiskt är det nog jobbigt om börsen tar ytterligare en dykning. Jag ligger lång och sparar i hinkarna, med fortsatt månadssparande. Men skulle inte gärna gå in med en stor klump summa nu :man_shrugging:

Finns ett avsnitt om just detta:

Men det är nog inte fel som du har tänkt, om du ska ligga lång och pallar mentalt.

1 gillning

Hej Andre!

Kul att höra! Uppdaterade inlägget med några punkter kring milstolpar som finns inklistrade nedan. Detta är nog det jag är mest osäker på. Har inga milstolpar alls egentligen vilket kanske är dumt.

Går sparandet väldigt bra och visar sig gå upp mycket kommer jag kanske gå ner i arbetstid och ägna mig mer åt intressen men kan också göra att jag ökar risken mer. Känns omöjligt att gissa på hur man kommer resonera längre fram.

Går sparandet väldigt dåligt och jag förlorar större delen av mina investeringar så är jag ok med att tuffa på som vanligt.

Var skulle du anse att reella tillgångar ska in. Är det för att öka avkastningen eller för att minska risken? Har inte riktigt med hur mycket reella tillgångar man borde ha för att efterlikna marknaden - spontant känns det som att det isf borde vara en väldigt stor del av ens pengar.

Har klurat på om dessa platsar i lekhinken (pga spekulation om inflation och krasch) eller istället som en väldigt säker investering.

Tack,

Har lyssnat på detta tidigare men ska göra det igen. Ett annat avsnitt på samma tema är ju detta:

Har funderat på det och tror att jag skulle tycka att det var jobbigare att inte följa med på en uppgång än det vore att förlora i en krasch. Min magkänsla och tankeresonemang är också att det är större risk att börsen skulle dyka än att den kommer gå upp kortsiktigt men är så inkörd på att det inte går att tajma marknaden att jag inte litar på den känslan.

Lutar åt att antingen stoppa in allt eller hälften nu och hälften om eller halvår.

Hej igen Philip,

Har tänkt ett varv till på det du skrev och jag tror att min känsla att jag vill investera allt nu beror på en rädsla för att höjd inflation som äter upp pengarna. Eftersom det är baserat i rädsla istället för logik ska jag nog unna mig att grubbla lite till innan jag stoppar in pengarna.

Det låter väl sunt. Viktigaste är att man själv tar informerade beslut och vågar lita på att man gör rätt. Du vet bäst hur din situation ser ut :smiley:

1 gillning