Senaste nedgången (i år alltså) är den första jag inte sålt av något i ”panik”. Orsak? Efter några månaders läsande på RT och funderande så hittade jag en fördelning av fonder, guld och räntor som jag känner mig trygg med. Låg som mest -15% men det har inte stört mig. Återbalanserat vid halvårsskiftet enligt plan.
Lite som den pensionerade stinsen : ”Där kommer ett tåg men det skiter jag i. Där kommer ett till. Det skiter jag också i”
’Går det upp så tjänar du pengar. Går det ner så får du rabatt på att tjäna pengar.’
Ska du inte sälja inom en snar framtid och inte har för avsikt att tajma marknaden så spelar det alltså mindre roll vad som sker just nu. Fortsätt köp oavsett vad som sker, ha en rimlig buffert och välkomna den emotionella avtrubbningen för volatilitet.
Att bara acceptera är något som har hjälpt mig då jag fortfarande kan ha en lekportfölj och fortsätta hobbymässigt, läsa nyheter och logga in på daglig basis samtidigt som man sitter still i båten med den större delen av det som är investerat.
Många som skriver att man inte ska logga in eller läsa nyheter etc. Säger nödvändigtvis inte att det är fel. För mig hade det nog var blivit ett större orosmoln om jag hade behövt göra strategier, begränsa, förbjuda eller sätta upp regler för mig själv. Tror ämnet snarare handlar om hur man bearbetar oro generellt än privatekonomi specifikt, desto mer man tänker att något är ett problem desto större blir problemet. Prova dig fram för att hitta ett alternativ som du är bekväm med.
Jag tycker det meet är komiskt/tragiskt/intressant att se mina investeringar skutta upp och ner på en dag mer än vad jag tjänar på en dag på jobbet. Ibland tillochmed en månadslön upp (eller ner) på en vecka. Ser det mest som ett bevis på att jag byggt upp en skaplig summa 
Eller också har du låg lön.
-
Jag tycker det är roligt att logga in ofta och följa utvecklingen, jag ser på det som en hobby tror jag och verkar vara väldigt risktolerant.
-
Lita på forskningen/sitta ned i båten om man har en bra båt är min tröst. Jag har facit, förr när jag inte var intresserad och inte loggade in på min tjänstepension och IPS fyrdubblades dem. Nu får jag bara hoppas at Vi på forumet och forskningen ger mig alla förutsättningar för att det sista årtiondet går bra (FIRE-ish som mål).
-
Liten lekhink. 99% av alla tillgångar sitter i Ap7såfa/Lysa/Global index fond etc. Blir jag nyfiken på “lek” lägger jag enbart 500kr på en sådan fond, det räcker för mig för jag vill bara leka och se om jag kan slå marknaden
Sen kan jag ha 10-20 olika projekt i lekhinken men det är för mitt sparande pengar jag kan förlora, finns hobbies som är mycket dyrare än så 
Men matten blir väl samma? Eller ännu bättre jobbat att med låg lön att spara undan så mycket att man får det resultatet? 
Två sätt att lura sig själv:
-
Sprid slantarna på flera banker så blir det jobbigare att hålla koll och då slutar man efter ett tag.
-
Räkna plusdagar och minusdagar om du nu måste kolla, men skit i siffrorna. Det tenderar att bli fler plusdagar ganska snabbt.
Eller bara ryck på axlarna, lev, gör nåt kul och tänk att det bara är pengar. Det kräver lite övning men är härligt när det funkar. 
Då kan man fortfarande använda samma global
Indexfond hos olika banker ![]()
![]()
! Men man har spridit risken i från sig själv eller hur @angaudlinn ? ![]()
![]()
Exakt så! Jag har faktiskt lite globalindex både här och där, så du kan andas ut. 
Ja nu känns det lättare
. Då kan jag lägga mig med gott samvete ![]()
![]()
![]()
Det handlade för min del om att ha rätt risk i en portfölj jag tror på för att inte oroa mig för svängningar. När portföljen svänger neråt när man inte har rätt risk tänker man kanske ”nu blir det ingen kontantinsats” eller ”där rök bilen jag skulle köpa om ett år”, då vet man att det är fel.
Nu när börsen backar ordentligt tycker jag att det är gött för då vet jag att jag kommer få mer valuta för pengarna med mitt månadssparande. Min tidshorisont är ändå minst 10 år så vad gör det om det svänger lite nu. 
- Man vänjer sig
- Man räknar i procent, inte i kronor
- Följ läget dagligen (tvärtom mot de som väljer att inte logga in). Om det svänger så vänjer man sig även med det. Om man har obehag av något är det bättre att träna sig på att tåla det än att undvika och aldrig bli bättre på det, så tänker jag i alla fall.
Jag är kolugn även om det svänger flera hundra tusen upp eller ner från dag till dag. Sover bra om nätterna. I början på 2021 gick mitt kapital upp med 2M på ungefär 2 veckor i början på året. Sen backade det 1M (kvar +1M netto). Lugn och fin. Nya ATH några månader senare. Loggar jag inte in kan jag ju heller inte agera vid behov. Strutsmentalitet passar inte mig.
En lösning är ju att investera i en allvädersportfölj så slipper du stora svängningar.
Jag kan inte hålla mig från att logga in. Riktigt blodiga dagar brukar jag låta sambon gissa hur mycket back jag gått. Nästa gissning är på hur mycket plus jag gått under senaste året. Sen konstaterar vi att det är bananas, båda siffrorna.
Matten är kanske samma men ekvationen är svårare att få ihop.
Jag loggar in flera gånger om dagen. Men aldrig pga oro, bara pga intresse.
Jag har valt att ha en större buffert utanför börsen, för att slippa oroa mig så mycket när börsen svänger nedåt.
Jag har ungefär samma summa investerad som du och när det var som värst var det ner -135 000 kr.
Jag gjorde ingenting förutom att månadsspara som vanligt.
Nu ligger det på -20 000 så ändå hämtat upp 115 000 kr.
Hur länge har du investerat? 
Började investera på börsen 2017 i flera olika förhoppningsbolag i jakt på den nya fingerprint som skulle göra mig rik snabbt!
Förlorade det mesta av pengarna pga diverse nyemissioner och vinstvarningar i bolag som aldrig gjorde vinster.
2020 så tog jag de resterande pengarna och satte in dom i breda fonder samtidigt som jag satte upp ett månadssparande, och har egentligen fortsatt sedan dess
Själv då?
Ja det har ju verkligen gått upp de senaste två veckorna vilket är skönt!