Jag tycker att det är rätt gött att gå in och titta ibland. Mysa lite över hur mycket pengar man har samlat ihop. Huruvida börsen gått upp eller ned nyligen har ju en marginell påverkan på det. Men under kraschen tidigare i år tittade jag en del på hur mycket jag gått ned i någon sorts morbid nyfikenhet. Hoppades lite att jag skulle komma in i ”miljonminusklubben”, men det vände innan dess. Jag vet inte, jag tycker inte att det är jobbigt att kolla även om det råkar vara lite röda siffror. Jag har ju fortfarande massor av pengar kvar.
Tack för inspel och pepp! Två dagar passerade utan börskoll.
Känner mig faktiskt lite nyktrare redan, kanske behövde jag göra ett statement för att ta tag i det.
Nu hoppas jag att jag inte ens är sugen på att kolla i januari, då jag har gett mig själv tillåtelse att bryta fastan.
Jag loggar in endast på Avanza när jag behöver ändra min fördelning gällande procent och pengar. Det är ganska skönt. Om du har en passande buffert så har du egentligen ingen anledning till att logga in på börsen och kolla dagligen.
Samma här men denna gången blir jag inte lika stressad av ” förlusten” litar på det repar sig med råge , behöver inte pengarna varken idag eller om 10 år utan kanske om 17-18 år , har sparat rätt hårt i fyra år i snitt 13000 per månad i ligger fortfarande 145000 + ( över 200000 ) innan trumpkaos, räknar det är nästan 3000 varje månad efter skatt som jag inte haft om jag satt dom på ett bankkonto
Nämen det här gick ju jättedåligt.
Det är så varmt ute, och börsen har skuttat, och då kan jag ju inte låta bli att spana lite i skuggan.
Men det känns ju inte bra att ha trillat dit igen. Jag börjar ifrågasätta min egen motivation, kanske för att det har varit lugnt ett tag nu.
Skulle gissa att motivationen återvänder när apelsinen hittar på nåt nytt knas.
Även jag kämpar med att inte logga in alltför ofta.
För cirka tio år sedan bestämde jag mig i varje fall för att begränsa de tillfällen jag handlar till runt varje kvartalsslut och i stort sett hålla en ”köp och behåll” linje. Detta efter att ha insett att jag med mina genialiska affärer (ofta uppkomna under period med tid, t ex semester/helger) egentligen inte slog index när jag summerade de lyckade och mindre lyckade affärerna.
Jag har inte tagit steget till det som rekommenderas av vetenskapen och i denna grupp, dvs indexfonder fullt ut, men ökat denna andel av mina investeringar. Jag tycker det är ganska roligt att direktäga aktier, en del ”surdegar” (t ex Kinnevik) till trots.
Jag ägnar fortfarande en ”osund” mängd tid åt att fundera kring mina investeringar. Denna tid borde jag istället åt att läsa, träna, vara ute i naturen och underhålla/vårda relationer, men det är svårt.
I korthet: Du är inte ensam. Kämpa på!
Kanske är hopplöst sent ute men jag upptäckte att man kan dölja kontot med sitt ISK så nu tänker jag mindre på det. Måste jag logga in på avanza för att ta ut pengar kan jag göra det utan att se mitt ISK.