Jag behöver hjälp att övertyga mig att komma över mer till Lysa (har redan ett mindre sparande där). Jag har under ett antal år sparat i diverse fonder och direkt i aktier via Avanza. Har gått i perioder bra och under vissa perioder mindre bra. Sitter som kanske en del andra och läser på olika medier och kan ibland ryckas med i trender och göra byten efter det - har på så vis blivit en hel del fonder (ca 15-20 st). Efter den senaste tidens osäkerhet känner jag att den är inte riktigt stabilt och kan svänga en hel del i och med jag hade en del exponering mot teknik/grön teknik. En del av mig känner att jag vill släppa över större delen till Lysa och en del vill gärna stanna kvar och tror att jag kan göra detta aktivt och kanske bättre (troligtvis inte). Det handlar en stor del av FOMO misstänker jag…
En del i det hela är att jag inom kort behöver kunna ta ut lite pengar periodvis pga ändringar inom yrke.
Du kanske kan göra som i Jan:s 4 hinkar-modell att du har en lekhink på 10% av kapitalet? Så du lägger 90% i en global indexfond/Lysa, och 10% fortsätter du lalla runt med vad det nu är för spännande fonder du vill ha för stunden.
Ja, mina tankar går lite åt det hållet. Vill gärna kunna “peta” lite med guld, småbolag m.m. Att behålla lite på Avanza och köra över merparten till Lysa. Tror som sagt att jag försöker skapa en egen indexfond men klarar säkert inte att matcha Lysas upplägg.
Men, sedan kommer lite känslor in i bilden. Man blir liksom “fäst” vid sina fonder och aktier. Man har haft dom ett tag och varit med på resan. Lite som en samling…mycket psykologi i detta misstänker jag…
Låter definitivt som en liten lekhink vore på sin plats. Placera majoriteten i Lysa och resten i en lekhink som kan pyssla med när FOMO tar över. På så sätt vet du att du åtminstone gör rätt med majoriteten av pengarna. Samtidigt får du utlopp för kreativiteten med din lekhink.
Aha, du kan inte välja vad det är du ska sälja? Du kanske kan skapa tre grupper: Sälja, Minska, Behålla. Sälja är sånt du inte har någon känsla kring, eller som du rentav inte tror på längre. Behålla är det du allra helst vill ha kvar. Minska är sånt som du kan tänka dig att minska med 50-90%.
Det är en del av problemet ja. Vissa fonder (bl a ny teknik) har ju toppat för ett tag sedan och då vill man ju givetvis att man vill sälja dom på tidigare topp och nu inte med -15% sedan årsskiftet. Man skapar en egen inlåsning och gör att man sitter med fonder för länge. Känner någon igen sig i detta?
Efter en blodig börsvecka är det skönt när det är helg och börserna är stängda.
Förläng helgen genom att inte logga in. Jag har loggat in den 17 Januari för att ombalansera och sedan kommer jag inte logga in förrens jag får mailet från Avanza “Så gick ditt börsår!”
Jag kommer dock logga in för att använda mitt torra krut om börsen går ner 20% eller mer. Inte förr.
Det är otroligt skönt att vara frikopplad från sitt sparande. Jag deltar liksom inte i börsoron för jag vet inte ens vad mitt sparande står på nu. + eller -. Vem vet? Inte jag.
Prova att inte logga in en tid. Det kommer kännas skönt så du fortsätter att inte logga in.
Jag håller med @Maximus ovan - det “hjälper” att inte logga in alltför ofta. För egen del handlar det om att inte drabbas av nåpot slags lockelse att bli aktiv, utan hålla mig till mina egna regler (handel endast runt kvartalsskiften).
Relaterat till originalfrågan från @MagnusP: Jag har i dagsläget inget sparande på Lysa, men har lyckats begränsa antalet olika fonder till en handfull och sitter på 15 st olika aktier. Detta ser jag som mitt max antal olika innehav och nytt sparande går in i befintliga fonder.
Ju äldre jag blir och framförallt ska leva på kapitalet ser jag att jag kommer att växla över till Lysa (eller motsvarande lämpligt som finns då). Förutom att det är “bra” sett till tillgänglig teori, vill jag automatisera utbetalningar (jag tänker mig 3% av kapitalet på årsbasis). Förutom att man inte vet om man klarar av att hantera en “komplex” portfölj vill jag ha en mycket enkel uppsättning för efterlevande att ta hand om. Det är (förhoppningsvis) många år till ett av dessa lägen uppstår.