Att överföra till Lysa nu, eller när fonderna har återhämtat sig?

Hej,

Jag är 19 år gammal och sedan jag föddes har mina föräldrar sparat i utvalda fonder åt mig. Jag, som nu tagit över detta sparande, har bestämt mig för att överföra det till Lysa. Det jag undrar över är om jag bör göra överföringen till Lysa nu eller avvakta i och med läget på börsen?

Sparkontot är idag ca 25% mindre värt än när det “peakade” delvis på grund av utvecklingen för fonder som t.ex. Swbk Robur Ny Tk och AMF småbolag. Alltså bör jag vänta och hoppas på en framtida uppgång för mina fonder eller bara överföra hela sparandet till Lysa direkt?

Tacksam för svar!

Var skulle du sätta nya pengar idag? Flytta fonderna dit.

Att inte sälja för att något gått ner än en tankevurpa, man ska alltid vara placerad i det man tror på.

3 gillningar

Riv av plåstret och byt direkt :slight_smile: Som @meros säger så om du hade haft pengarna kontant idag, vad hade du gjort då? Lysa eller de gamla fonderna?

Finns ingen anledning anser jag att hämta tillbaka förlust i just samma papper man redan förlorat i, det kan man göra i andra papper istället :slight_smile:

Tänk på att göra detta över kvartalskifte (sälja innan och köpa efter) för att slippa extra insättningsskatt.

Finns trådar om det på forumet.

Gäller bara om du vill ha en snabb “flytt”. Annars “kostar” det inget om du gör en regelrätt flytt mellan ISK:er

Kan ju tillägga att ISK-flyttar till Lysa brukar gå ganska mycket snabbare om du säljer av fonderna själv och sedan väljer att flytta en summa. Jag har gjort ett gäng flyttar från Avanza och då har flytta en summa alltid gått på dagar snarare än veckor.

Även om jag inte kan garantera något. Jag kanske bara haft tur. :slightly_smiling_face:

Tack för kloka svar! Ja, tror det handlar om att riva av plåstret och inse nedgången. Jag har tänkt att göra en ISK-flytt, det verkar smidigast och billigast?

Följdfråga: Jag har klurat på vilken fördelning aktier/räntor jag ska ha på sparkontot. Då pengarna förmodligen kommer att användas om 7-9 år tänkte jag först köra på 80-20 (pga tumregeln 10% aktier för varje år pengarna kommer att sparas). Men efter att ha lyssnat på senaste poddavsnittet #323 har jag inte direkt blivit klokare, då känns det som att jag borde ha en ännu högre andel aktier. Vad tycker ni att en 19-åring borde ha för fördelning på Lysa där pengarna förmodligen kommer användas om ca 10 år?

Tumregeln med 10% aktier per år i sparhorisont är bra tycker jag. Ser att du redan funderat på den. Så kör du 80/20 eller 90/10 nåt år och skala sedan ner. Sista 2-3 åren helt på sparkonto.

För längre sparhorisonter som t.ex 10+ år så duger det med 100% aktier och är horisonten närmare 20-30-40-50+ år så kan det även vara skäl för att applicera lite hävstång (portföljbelåning) om man vill öka chansen på bättre avkastning.

Ett tips är ofta att tänka:

• Om du inte hade haft pengarna investerade och haft dem i kontanter. Skulle du då köpt de fonderna som du har nu? Om inte, byt. Om ja, behåll.

Det är en myt om att man måste tjäna tillbaka en förlust i samma investering som man har förlorat dem i. Det är många gånger bättre att flytta dem till det bättre stället direkt.

Tack för hjälpen!

Tack för tipset, får bli att överföra allt till Lysa på en gång! Har du någon reflektion kring vilken fördelning aktier/räntor en 19 åring ska ha på Lysa med en horisont på omkring 8 år?

Du verkar redan ha förstått galoppen med 10% tumregeln så ett enkelt val hade varit att du manuellt justerar vid varje årsskifte enligt följande för att inte göra det alltför jobbigt.

Exempelvis:

• 2024 - 80/20
  • 2025 - 70/30
  • 2026 - 60/40
  • 2027 - 50/50
  • 2028 - 40/60
  • 2029 - 30/70 eller Uttag och sätt på sparkonto redan här beroende på känsla och aktuellt ränteläge på sparkonto.
  • 2030 - Uttag och sätt på sparkonto eller låt vara på sparkonto om du redan bytt året innan.
  • 2031 - Sparkonto
1 gillning

Tänk också på att inte sätta dig i en situation där du måste sälja innehavet. Så kör jag, jag säljer bara när jag är nöjd med min avkastning på Lysa eller Global passiv indexfond och kan då alltid köra 100% aktier då jag tror på en uppgång över lång tid.

Säljer helt enkelt inget på Lysa om jag inte är nöjd, och sätter mig aldrig i en situation där jag måste sälja. Så om det går ner 30% så håller jag bara och tar det lugnt och väntar på uppgång och fortsätter investera till rabatterat pris.

I nio fall av tio är det bättre med en fondrobot, ”till exempel Lysa”, än att själv hålla på med fonder och manuellt ägna sig åt riskspridning. Men av de som hänger här så utgör den sista tiondelen en ganska stor andel och både klarar av och kanske till och med tycker det är kul att ombalansera och hålla på.

Men visst. Kostnaden för Lysa är ju bara ett par promille. Så släng in pengarna där du. Lysas skalavgifter är ändå på marginalen, strikt ekonomiskt spelar det alltså mindre roll.

Men har du säg 100 000 och du ska föra över det skulle jag nog överväga att portionera. För först över 25 000 och när överföringen är klar och Lysa-kontots innehav i aktier är synligt, så kör du 25 000 till. Och sen 25 000, och så de sista 25 000.

Störigt om du missar en uppgång på hela ditt kapital på grund av att det skvalpar runt någonstans mellan din bank och Lysa.