Sälja Swedbank Robur all komplett, köpa lysa?

Hej alla på forumet!!

Charles heter jag och ja är ny här på forumet och skulle behöva hjälp att resonera kring en del tankar och frågor.

1. Ska jag sälja av mina fonder i Swedbank robur allemansfond komplett och köpa Lysa 100 procent aktier, är det läge nu, hur skulle ni gjort? fonden har gått -17% i år, resonera gärna.

(Pengarna är på ett sparkonto ej ISK om det gör någon skillnad så 30% procent försvinner i skatt vid försäljning.) Pengarna är för framtiden/pensionen på minst 10 år sikt. Buffert har jag. Jag månadsparar ca 4000kr i månaden.

1. Ska jag sälja av allt och köpa lite varje månad i 12 månader? då det kan va bra ur ett historiskt perspektiv att köpa över en längre period i börskrascher för att handla på rea?

2. Eller ska jag investera i länsförsäkringar, global indexnära på avanz,a så jag kan använda mig av hävstång?
    Isåfall har jag läst att det är rimligt att belåna 25% av mitt totala investerade kapital. Och om börsen går ner går ner 50% är det all in som gäller, isåfall kanske 50% av mitt investerade kapital.
    Eller vad tror ni? Jag är 27 år och har relativt högt humankapital.

3. Så om man skulle spekulera vad tror ni om börsen och det geopolitiska lägetm kommande ränte höjningar och att vi är påväg in i en lågkonjunktur, vad tror ni om omvärldsläget?

Tacksam för alla tips och hjälp om detta.

Tack på förhand

Mvh Charles

Swedbank robur allemansfond komplett har en avgift på 1,31% lysa har 0.32% om jag inte missminner mig.
Det är en smaksak, jag personligen gillar inte belåning då det tillför mer risk.
Det är omöjligt att förutspå framtiden ett kontinuerligt sparande skapar mindre svaj.

1 gillning

Tack för att du hjälper mig med det här. Jag har bestämt mig för att jag ska byta till antingen Lysa eller Länsförsäkringar global index nära, men vet inte hur jag ska göra det. Är det ett jättedåligt tillfälle nu att göra det eller kvittar det?
Hur ska jag investera pengarna osv? behöver nog hjälp att reda ut det här.

/Charles

Det spelar ingen roll, visst $ kursen står högt, men med en kontinuerlig investering så jämnas det ut :slight_smile:

Bästa dagen att investera var för tio år sedan näst bästa är idag :wink:

1 gillning

Annars fungerar Swedbank Robur Access Global A hos Swedbank i Isk. Det är minst lika bra som LF Global indexnära och Lysa. :+1:

4 gillningar

Okej den hade jag inte koll på, tack för tipset.
Skulle du investera allt samtidigt eller sprida ut det under tex 12 månader?
Med omvärlds läget så vore det kanske inte så orealistiskt att kurserna går ner eller tänker jag fel?

Allt på engång är det korrekta enligt forskning, annars kanske du ska ha en annan fördelning än 100% aktiefonder.

2 gillningar

100% allt på en gång om det är långsiktigt i aktie index . :person_tipping_hand:

2 gillningar

Som @Jakke och @AnthonB skrivit är det matematiskt korrekta att investera allt om du har lång sparhorisont. Det finns ju den känslomässiga aspekten också. Du nämner själv en oro för närmaste framtiden och alternativet att pytsa in successivt under 12 månader. Ett tredje alternativ är att lägga in 50% direkt i aktiefonden och ha övriga 50% på bankkonto/räntefond till en början för att känna dig för. Går det ner mycket kan du glädja dig åt att du inte la allt i aktiefonden direkt, går det upp mycket kan du glädja dig åt att du iallafall lade 50% i aktiefonden. Om du vill fördjupa dig i frågan om att investera allt direkt eller inte, är här en länk till ett avsnitt som behandlar just detta.

1 gillning

Tack för tipset den ska jag kolla in. Ska bli skönt att få lite mer klarhet i frågan. Återkommer när jag kollat på videon så får vi se vad jag står någonstans.

1 gillning

Är du säker du ska ge dig in på hävstång om du inte vet hur du ska byta fonder :grimacing:

Detta är inte meningen att låta dryg utan mer ”tänk ett varv till” innan du gör nåt ”dumt”, om man inte vet vad man håller på med.

2 gillningar

@Julle
Efter att jag har kollat på del 6 och 7 i serien Just keep buying, så har jag kommit fram till att sälja av Swedbank robur allemansfond komplett och köra på Lysa med en mer defensiv balans med mer räntor och sedan öka aktieandelen med tiden. Jag tänkte en fördelning på 50/50 som i mellanrisk hinken.

Det som jag kan missa är uppgången på börsen pågrund av fördelningen mellan aktier och räntor men om börsen går ner så bromsar ju räntorna nedgången. Det är väl nedgången jag är rädd för. Då jag är i början av mitt sparande så vill jag va mer defensiv och lära känna hur jag fungerar i min första lågkonjunktur som sparare.
Dock så borde det logiska va att investera allt på samma gång om man tittar på statistiken men allt är ju inte statistik.

Är det smidigt att byta förhållande mellan räntor och aktier på lysa?
Tack alla sam har hjälpt mig i mitt beslut.

Mvh Charles

Jag har inte Lysa själv men vad jag har förstått ska det vara enkelt och smidigt att byta och välja fördelning mellan aktier och räntor.

Lycka till med investeringarna!

1 gillning

Tanken är väl egentligen inte att byta förhållanden mellan räntor och aktier på lysa, utan att bestämma en riktning och hålla den. Allt är ju beroende på sparhorisont :slightly_smiling_face:

Sen balansera om när det närmar sig att använda pengarna