Gick i december över till att spara enligt 4-hinkar. La då över hela mellanriskhinken till LYSA och har på senare tid börjat fundera kring detta.
Vill ha lite inspel från forumvänner:
Bör man gå från LYSA 60/40 mellanriskhink, till
60% LYSA 100/0 + 40% nischbank (0,75% ränta), givet ränteläget, kostnaden för ISK-konto, avgifter mm.?
Bör tilläggas att jag har ”passiva hinken” i 90/10 på LYSA i dagsläget. Funderar i så fall även på att krana upp denna till 100/0 istället.
Ni frågar er kanske varför. För min del: jag förstår mig inte på räntefonder och det känns inte bra att introducera något som har en asymmetrisk risk neråt. Om den reella avkastningen blir sämre än hos nischbank ser jag inte någon vinning. Vad är det jag missar?
Detta är något som ofta dyker upp i detta forumet, ska man ha sparkonto med ränta eller räntefonder.
Det som brukar bli slutsatsen är att för tillfället så bör sparkonto med ränta vara mest gynnsamt i denna låga räntemiljön vi har. Som du är inne på så äter avgifter i form utav skatt samt fondavgifter (och i Lysas fall även en plattformsavgift).
Jag hade inte valt att ha räntefonder hos Lysa just för dessa anledningar
Jag har alla hinkar på Lysa med ränta och allt, precis som Jan sagt att man “ska” göra – så nu är det är “bäst” att ha bara 100% aktier på Lysa istället?
Vilken nischbank är bra att ha sin räntedel på? Jag har ett litet sparkonto på Qliro där jag kör målspar, där är ju 0,8% vilket känns skapligt. Ska jag bara flytta alla räntepengar jag har på Lysa dit kanske och låta Lysa-pengarna sitta i 100% aktier?
Alltså det är ju väldigt marginell skillnad, enklast är väl egentligen att köra allt på samma ställe, men man kanske inte får den effekten man är ute efter med just räntedelen.
Det ska vara enkelt att investera🙂
Jag kör allt mitt på Avanza, just för enkelhetens skull och inte för att maximera räntan, skönt att ha allt på samma ställe🙂
Det gör du exakt som du vill, som sagt tidigare så kommer det vara en marginell skillnad. Det som är positivt med ett sparkonto med ränta är att du är garanterad räntan, något du inte är i en räntefond.
Sparkonto är ju väldigt bra i och med att avkastningen är garanterad och helt riskfri.
Ska man köra med räntefonder så gillar jag personligen att sätta ihop en variant inspirerad av Optis portföljer.
Dvs en kombination av:
Statsobligationer - Förslag AMF räntefond mix
Globala realräntor - Förslag Danske invest globala realräntor
Globala Företagsobligationer - Spp global Företagsobligation Plus A
Högräntor (High Yield) - Förslag Spp high yield Företagsobligation.
Även lysas räntedel känns väldigt diversifierad och genomtänkt.
För mig handlar fördelarna med LYSA om god diversifiering samt en möjlighet till automatisk ombalansering, jag kan därför inte riktigt bestämma mig kring detta. Jag har funderat på något följande:
För enkelhetens skull säger vi att jag har en mellanriskhink om 100’, fördelat 60/40. Jag tänker att jag tar ut 20% utav denna placerar på en nischbank och ombalanserar till 75/25 istället (fördelningen skulle då bli 60’ aktier och 20’ räntor), för att ha kvar samma storlek på aktiedelen. Jag inbillar mig att jag då minskat konsekvensen av ett oönskat utfall kring räntedelen, samtidigt som jag låter LYSA ha möjligheten att fortfarande automatiskt balansera räntor/aktier. Ser man att förhållandet 80/20/20 springer iväg åt något håll ombalanserar man sedan ev. en gång om året mellan LYSA och nischbank.
Hur tänker ni kring något sådant? Tänker jag fel på något sätt? Kommer detta ev. ställa till den automatiska ombalanseringen på något sätt?
Om jag tänker rätt så blir det något glesare mellan ombalanseringarna men större steg när de väl sker. Om det spelar någon roll vet jag inte, tror inte det. Jag försökte räkna på det för länge sedan men kan inte sätta upp ngn formel eller så. Med prövning (eller heter det provning) kom jag fram till att vid 50/50 ombalanserades portföljen när aktiefonderna ökat med ca 6% av den ursprungliga summan aktiefonder (3% av hela kontot) förutsatt att räntedelen står helt stilla för enkelhetens skull. Vid 90/10 får man vänta till ca 48% ökning av aktiefonderna om jag räknat rätt. Närmar man sig 100/0 går det mot oändligheten. 75/25 beter sig mer som 50/50 än som 90/10.
Enda anledningen att ha lysa idag istället för indexfonder+bankkonto är i mina ögon den automatiska ombalanseringen. Om bara denna blir av om man gör det själv så anser jag det vara ett bättre alternativ.