Räntor hos Lysa på ISK

Hej, jag funderar på att öppna ett 60/40 bred hos Lysa. Vad jag känner mig osäker på är att räntedelen på 40% ligger i ett ISK. Skatten kommer då i stort sett äta upp den lilla avkastning som räntorna genererar. Hade detta varit en 90/10 portfölj så skulle det väl ha varit försumbart men nu ska ju räntedelen ligga på 40% och då är det inte längre försumbart.

Vad har ni för åsikter om detta? Kanske smartare att köra 100% Lysa för aktiedelen och lägga de 40% på sparkonto. Skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar.

Jag kör 90/10 bred, resten på sparkonto. På sikt kan det dock bli lite skattepåslag om man ska “rebalansera” mellan sparkonto och ISK och sälja av aktier vid uppgång och ta ut till sparkontot, för att sedan stopp in samma pengar igen i ISK:t vid eventuell nedgång på börsen, då skattar man för insättningen flera gånger, gentemot om man hade haft det som räntor hos Lysa. Alternativet är ju då att låsa Lysa rebalansera till räntor istället så som det är tänkt.

1 gillning

Undrar precis samma. Kommer detta tas upp i avsnittet om fyra hinkar-principen total make-over 2021 @janbolmeson?

Tar man ut från ISK strax innan och sätter in på ISK strax efter kvartalsskifte får man nästan ingen skatteskillnad på ISK-delen och kan ombalansera upp till 4 ggr per år. Sedan kan man ju skruva på fördelningen på Lysa däremellan om man vill hålla andelen aktier intakt sett över både ISK och sparkonto.

1 gillning

Så för att ”komma undan” skatten för räntedelen på lysa skulle man kunna ändra fördelningen till 100/0 en vecka innan kvartalsskiftet och ändra tillbaka till 60/40 en vecka efter?

Med så mycket ”pyssel” kan man ju lika gärna bygga egen billigare portfölj på Avanza/Nordnet i min mening :slight_smile:

Nevermind jag tänkte ett varv till och hörde hur det lät :sweat_smile: jag får ju ändå skatta för hela beloppet.

1 gillning

Tänkte mer att man gör det på rätt sida kvartalsgränsen när väl ombalanserar mellan Lysa och sparkontot. Sedan kanske ha en liten skvätt räntor på Lysa för att slippa känna att det glider iväg för mkt mellan ombalanseringarna.

Typ 90/10 på Lysa och ~30 på sparkonto isf 60/40 på Lysa.

Jag skulle nog också hellre köpa typ 90/10 på Lysa och sen 30% på sparkonto. Blir för meckigt att hela tiden justera.

Samma här. Hade räntorna avkastat 2-3% (inte ca 1% som idag) och/eller varit helt okorrelerade mot aktier så hade jag troligtvis kört 60/40 (med större totalsumma).

Eftersom bankkonto med 0.75% ränta är helt säkert och okorrelerat mot aktier så hade bankkonto hos Lysa med möjlighet till automatisk eller manuell ombalansering till aktier varit intressant tycker jag.

Kör du på 4 hinkar principen? Så det egentligen blir 2 st 90-10 varav mellanrisken är uppdelad i sparkonto. Är det mening att ha två hinkar med samma fördelning? Eller man skulle kört en 90/10 och skyffla över lite då och då till sparkontot?

Nej jag kör inte fyrahinkar-princip som sådan, och jag ser inte någon mening med att köra flera konton med samma fördelning (jag ser knappt någon anledning till att köra flera konton med olika fördelning), men det beror på hur stort behov / förmåga man har vad gäller mental bokföring. Själv kör jag med ett excelblad med alla tillgångar.

1 gillning