Någon mer än jag som tänkt tanken att sänka risken nu när börsen rusat på de sista. Har idag Lysa 100% aktier. Ändra till 60/40 inom en snar framtid eller föra över 40% till Lysa sparkonto med 3,90% ränta i några månader för att sedan investera igen?
Hår lång är din sparhorisont? Det är inte värt att försöka tajma marknaden. Om du känner att du har för hög risk se då till att fylla på din buffert.
Smart tycker jag.
Sparhorisont ca 7-10 år. Vet att tajma marknaden inte är något man ska dribbla med för mycket men tänker ändå att det kanske är lite sunt att sänka risken lite nu?
Har du allt kapital du äger på 100% aktier så skulle jag sätta in 30-40% på nån nischbank med lite högre ränta, beror lite på hur den privata ekonomin ser ut.
Men att sälja av dina aktier nu för att minska risken att förlora pengar som du behöver om tio år tror jag inte funkar så bra.
Tänk om du missar 10-20% uppgång efter att du har sålt och när har du tänkt att köpa in dig igen?
Ingen strategi jag själv pysslar med eller rekommenderar andra. Är man orolig för nedgång så kanske man har för liten buffert eller för hög risk från början i sina investeringar.
Jag håller med om att man man inte ska tajma marknaden fast det känns nervöst. Jag har försökt göra det tidigare och alltid förlorat på det (missat fortsatt uppgång samt missat rekyl upp).
Om du ändå säljer och tar ut hade jag som andra redan föreslagit flyttat kapital till nischbank. Högre total ränta än lysas sparkonto.
Ingen som har Lysas sparkonto?
Det finns ofta en mental aspekt och den får man beakta i valen, tycker jag. Om du vill göra en förändring tycker jag att det är bättre att förändringen leder till en beständig strategi du är bekväm med och kan hålla fast vid framöver, istället för att försöka tajma marknaden genom att sälja nu och köpa in dig senare.
Sparhorisonten är 7-10 år. Är tanken att hela summan ska användas direkt? Om ja, skulle ett alternativ kunna vara att du börjar använda dig av 10% - regeln, d.v.s. du har max 10% aktier per år kvar tills du ska använda pengarna. Eftersom du eventuellt behöver pengarna om 7 år är en möjlighet att ha 70/30 aktier/räntor från och med nu (om det är känns tryggare nuvarande fördelning) och fortsätta växla över varje år.
Behöver du inte hela summan vid sparhorisontens slut kan ett alternativ vara att hitta en lämplig fördelning som du är bekväm med och kan hålla längre utan att ändra fördelningen. Du skriver 60/40 som ett alternativ själv. Men som sagt, det beror också på hur mycket av summan du behöver i slutändan.
Eller ett tredje alternativ du finner bäst!
Lycka till!
Nej, jag försöker undvika att timea marknaden för jag är ganska dålig på det
Du har identifierat ett ypperligt tillfälle att gå i fällan med att begå beteendemisstag. Försöka tajma marknaden är ett sådant. Glhf
Kloka råd från er alla! Tack!
Jag hade Lysas sparkonto tidigare men har Borgo numera. Fanns inga fördelar med Lysas och den gav sämre ränta. Jag gillar Lysa men just sparkontot gav inget mervärde.
Jag tänkte likadant för ett tag sen. Men börsen fortsatte att öka.
Om du ska göra det så var konsekvent. Troligtvis kommer du göra det i 5 veckor och sen ångra dig och byta tillbaka
Jag har deras sparkonto, tycker att det lilla man får mer på nått annat ställe inte är värt det. Väldigt smidigt på Lysa också
Ja det är valfritt. Du kan få bättre ränta men du väljer själv. Jag har flera som är högre än Lysas sparkonto.
Vill inte sänka risken nu då det är ett feltänk och man riskerar snarare att höja risken.
Bättre med 100% hela tiden eller välj den nivå du tror orkar hålla oavsett vad som händer därute.
80/20-90/10 kanske passar dig bättre långsiktigt.
Ett (tråkigt) scenario skulle kunna vara att du byter till 60/40 nu, börsen fortsätter upp 15% i 6 månader och där ångrar du ditt val och går tillbaka 100% aktier och då faller börsen 15%. Varpå du går tillbaka till din 60/40 och då lyfter börsen 30% igen.
Och så håller det på såhär tills i flera år tills du faktiskt får en portfölj med risken av en ~80/20 och avkastningen som 50/50 portfölj.
Högst hypotetiskt scenario och grovt uppskattade utfall men diagrammen ovan visar just varför man ska välja en strategi och hålla sig till den (även om det är sjukt svårt ibland jag vet det)
Jodå, jag kommer flytta lite från mina 100% aktier till mitt sparkonto på Lysa, men inte i syfte att återinvestera utan detta är pengar jag tänkt använda inom 1-3 år och det känns som ett OK tillfälle att plocka hem lite vinst. Tycker Lysas sparkonto är helt OK och gillar att kunna ha det lite samlat.
Jag hade inte valt att plocka ut pengar enbart i spekulativ syfte.
Rätt eller fel men jag har min mellanriskhink på lysa med 60/40. Jag tycker det funkar bra och varken tänker på den eller följer den. Resten av investeringarn är på avanza med 90% aktier och 10% guld.
Låter mer rätt än fel i mina öron