Hej!
Jag har nyligen flyttat om en del av mitt sparande till Lysa. Jag har cirka 1 miljon i Lysa med fördelningen 60% aktier / 40 % räntefonder. Jag är en 44-årig ensamstående man för övrigt.
Min fråga är hur jag ska tänka kring den fördelningen. Jag kommer förmodligen att plocka en del av de pengarna inom en 3 års-period (köp av bil / boende).
Den fördelningen har jag lite bara plockat ur luften utan någon närmare eftertanke.
Jag hade nog plockat hem en del av pengarna till ett fast-räntekonto på 3 år om det ska användas till bil och boende. Resten kört 90/10 långsiktigt. Men väldigt svårt att säga i din situation med vad bil/boende kommer kosta samt risknivå du önskar.
Hej!
Hur ser ditt övriga sparande ut?
Du skriver “en del av de pengarna”. Har du ett hum om hur stor del av kapitalet du kommer att behöva?
Svarade du på Lysas kontrollfrågor i samband med skapandet av portföljen? Det brukar hjälpa en att få rätt fördelning.
Det du ska använda inom tre år hade jag först och främst satt på sparkonto. 3 år är för kort tid att vara på börsen tycker jag.
Sen kan du använda följande tumregel för att hitta rätt fördelning mellan aktier och räntor baserat på sparhorisont:
0-3 år = sparkonto
3-9 år = 10% aktier per år i sparhorisont. Resten räntor. Alternativt 50/50-fördelning hela perioden.
10+ år = 100% aktier
Det var så jag gjorde, svarade på lysas frågor → fick en målfördelning → satte en helt annan fördelning efter eget tycke ![]()
Ja då återstår det att se om du valde bättre lika bra eller sämre än Lysas förslag. De pengarna som du troligen ska använda om 3 år kan du sätta in på sparkonto för att vara säker på att de inte går ner för mycket.
Yes det är ett bra tips! Avviker man från Lysas fördelning genom att ha högre aktierandel är några av riskerna att man måste sälja efter en nergång eller tvingas skjuta upp det man behöver pengarna till.
Risken om man avviker från förslaget genom att ha mindre andel aktier är att man får en lägre avkastning trots att man hade kunnat tolerera en högre risk. Högre risk ger generellt en högre avkastning.
På lång sikt bör tilläggas. På kort sikt är det alldeles för osäkert anser jag.