Jag har länge tänkt börja med aktier och fonder men har inte riktigt tagit tag i det eftersom jag inte riktigt ”vågat”. Vilket jag tycker är dumt, men det är nog för att jag inte har haft så bra koll på just investeringar. Därför startar jag den här tråden för att få råd om hur ni skulle göra i min situation.
Jag har alltid varit väldigt duktig på att spara och har idag ett kapital på 900 000 kronor. Av dessa pengar är 250 000 min pappas, som jag tänkte hjälpa honom investera eftersom han annars bara har dem liggandes på ett vanligt bankkonto. Jag har inga lån och hyr lägenhet. På grund av min låga månadsinkomst kommer jag förmodligen inte att spara så mycket framöver, men jag kommer inte behöva ta pengar från sparkontot.
Under flera år har jag sparat ungefär 10 000 kronor i månaden som jag har satt in på bankkontot, och det har i princip bara legat där och dammat. Därifrån kommer mitt kapital. Jag ångrar mycket att jag inte har börjat investera tidigare på grund av ränta på ränta osv.
För fyra månader sedan flyttade jag 850 000 kronor till ett Morrow bank sparkonto med 4.1% ränta.
50 000 kronor placerade jag i Lysa fondrobot med en fördelning på 80/20 aktier.
Där ligger mina 900 000 kronor idag.
Mina tankar är: Ska jag fortsätta att ha mina pengar på ett säkert sparräntekonto som Morrow? Ska jag flytta dem till Lysa och låta den göra jobbet? Vad kör man då? 80/20?
Eller ska jag överväga Avanza global?
Eller något annat? Ge mig råd.
Jag är ganska rädd för att ”förlora pengar”, men jag är trött på att mina pengar bara tappar värde på grund av inflationen. Jag kommer egentligen inte behöva mina sparade pengar, men jag har ändå tänkt köpa en lägenhet någon gång, kanske om 2-3 år.
Jag förstår att det är svårt för er att säga till mig vad jag ska göra, då ni inte vet min risknivå osv. Men jag vill ändå läsa alla råd och tankar som kan hjälpa mig, så skriv gärna vad ni kan. Fråga på om ni behöver mer information för att kunna hjälpa mig bättre.
Ber om ursäkt för en lång tråd. Uppskattar alla som läser och ger råd. Tack i förhand!
I dagsläget har jag endast 50.000 på lysa. Resterande är på Morrow. Har funderat på att flytta mycket mer till lysa. Men i såna fall vad skulle ni rekommendera för fördelning? Fortsätta på 80/20?
Det är upp till din risktolerans, när ska pengarna användas osv.
Tex 180’ ska användas inom 8 år för en kontant insats, resterande har ingen specifik horisont, då kanske det är värt att använda en 80/20 portfölj för att få lite uppgång men inte till samma risk.
Man brukar få svara på ett antal frågor på Lysa för att få hjälp att välja fördelningen mellan aktier och räntor. Börja med att svara på dessa och sedan köra på den fördelningen som Lysa föreslår åt dig.
Min nuvarande tanke är:
Lägga undan 250k på sparkonto för buffert och kontantinsats.
Lägga 200k på lysa 100/0 långtidsparande
Och då lägga resterande 450k på lysa 50/50 då jag inte direkt behöver pengarna, men kan nog komma använda de någongång kommande år.
Min fråga då som en nybörjare. Just nu ligger sparkonto ränta på 4.1-4.3%/år. Detta skattas ju då också tillskillnad från aktier. Men en 50/50 lysa konto sägs alltså ge en högre avkastning än 4%?
Hur har det sett ut historisk sätt.
Edit: läst på mer nu och förstår att 50/50 innebär 50% aktier och 50% ränta (som i 4% sparkonto ränta)? Så om aktier går upp plus så är 50/50 alltid högre än vanlig bank sparränta?
Om du är väldigt riskavert kanske du skulle börja med en korträntefond? Det kommer inte ge samma/lika bra avkastning som en aktiefond över längre tid, men du kommer generellt få en högre avkastning än ett fasträntekonto. Äger du fonden via ett aktiefond konto så betalar du desdutom bara skatt när du säljer och inte löpande.
Kika på t.ex. AMF företagsobligationsfond eller Simplicity likviditet A. Eller annan liknande korträntefond/likvidititsfond med låg avgift och som handlas i SEK.
Om du har ISK på Lysa med 50% aktier och 50% räntor, är det senare inte ett sparkonto med ränta utan pengarna är placerade i räntefonder. På Lysa finns också ett “vanligt” sparkonto som heter Sparkonto Auto.
Det finns mycket man kan grotta ner sig i när det gäller räntefonder. Räntefonderna på Lysa har potential att ha bättre utveckling än sparkonto men de kan också gå ner i värde. Följande avsnitt om räntefonder generellt kan rekommenderas om du inte har tagit del av det tidigare:
Inte nödvändigtvis. Om räntefonderna har sämre utveckling än sparkonto under en period krävs det att aktierna ökar så mycket som behövs för att kompensera för räntefondernas lägre utveckling jämfört med sparkonto. Sett över längre tid (många år) är oddsen goda för att 50% aktier/50% räntefonder kommer att ha bättre genomsnittlig utveckling än ett sparkonto.
Nu vet jag inte hur gammal du är fast du kan ju investera 50% i en global aktieindexfond och 50% på sparkonto, så har du gjort halvrätt vad som än sker.
Börseufori: “Yay, tur jag har pengar på börsen!”
Börskrash: “Yay, tur jag har pengar på sparkonto!”
Vid en börskrasch kan du då ta ut pengar från bankkontot för att köpa in dig billigare på börsen.
All in på aktiemarknaden (och då menar jag aktieindex) är det matematiskt korrekta brukar det heta. Paradoxalt nog är det bara matematiskt korrekt om du gör det hela tiden över tid. Å andra sidan riskerar du med 75% sannolikhet potentiell förtjänst om du inte gör det. Fast å tredje sidan är utfallet 100% oavsett vad sannolikheten var innan.
Är du allergisk mot röda siffror, så droppa in det över en period som känns acceptabel. Om det går ner under tiden kan du i alla fall känna att du köper dippen. Går det upp under tiden och faller efteråt kommer du högst sannolikt hålla dig på svarta siffror.