Hejsan, jag kommer snart få en stor peng i gåva o undrar hur jag ska förvalta pengen, Har ett mindre Lysakontosparande med 5-12 procent ränteavkastning som var mycket exalterad över men det har ju dykt nu. Har hört att i nuläget bäst med bunden ränta, vilket konto tror ni är bäst då?
Hade tänkt spendera lite av pengarna de närmaste åren men främst spara dem till pension då jag har extremt dålig sådan hittills.
De pengarna du ska använda på kort sikt (0-5år) kan du sätta av på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta. Resten av pengarna kan du placera på Lysa eftersom du redan är igång där. Sikta på en 90/10-100/0 allokeringen om du har lång sparhorisont (mer än 10år). Låt det sedan bara vara, även om börsen rasar, för det kommer den hinna göra flera gånger på lång sikt. Bara fortsätta spara och hålla i.
Om du säljer av Lysa och sätter på sparkonto så är det stor risk att du säljer för tidigt (innan börsen inte gått färdigt uppåt) och sedan köper för sent (när börsen redan gått upp)
Lysa: Vet ej vad som menas konkret med 90/ 10 -1007 0 allokering, kan du hjälpa mig exakt vad jag ska göra så är jag tacksam
Yes -menar du typ sparkonto bundet på ett år tex för den del av pengarna jag kommer använda närmsta åren o tex bluestep som har 1,3 för fast. klarnakonto
Jag menar fördelning e mellan aktier och räntor. Detta kan man välja själv på Lysa. Med 90/10 menar jag 90% aktier och 10% räntor. Med 100/0 menar jag 100% aktier och 0% räntor. Detta innebär hög risk för långsiktigt sparande.
Angående sparkonto gillar jag personligen inte att binda sparandet. Jag har alltid rörligt om jag kan välja. Det är bekvämt och smidigt.
Ursäkta -menar du/ ni verkligen att Lysa är bäst just nu (för en del av pengarna). Beloppet jag sparar där sedan tidigare har dykt med 5-7 procent? Tacksam för era svar.
Har lagt hälften av mina gåva på sparkonto på ett år Marginalen men vad ska jag göra med resten när börsen har dykt såhär?
Tänk om börsen bara gick stadigt upp med 10-15 % varje år . Det hade varit perfekt. Ingen av Oss hade behövt arbeta länge. Men verkligheten ser lita annorlunda ut. Börsen går upp/ned ibland mycket ned upp till 30-50% kortsiktigt på 1-2 årssikt. . Det måste man tyvärr leva med. -5 till -10% kortsiktigt är lika vanligt som att gå varje dag till jobbet .